در میان چهرههای خبرساز سازمان صداوسیما در سال ۹۸ عبدالعلی علیعسکری مدیر این سازمان با اظهارات حاشیهسازش حضوری پررنگ داشته است.
آنچه که به طور روتین روی آنتن دیده میشود ویترین بسیاری از تصمیمات و تفکرات و عقاید افرادی است که گاه در مقابل دیدگان مخاطب و گاه در پشت صحنه ماجراها قرار دارند؛ چهرههایی که برخی شان مهمترین نقش را در صحنه گردانی اتفاقات تلویزیونی داشتهاند و یا خودشان در محور شدیدترین حاشیهها و چالشها قرار گرفته اند.
عبدالعلی علیعسکری؛ موضعگیریهای حاشیهای آقای رئیس
سال ۹۸ سالی پرحاشیه و پرچالش برای رئیس صداوسیما محسوب میشود؛ چالشیتر از اولین سال ریاست وی بر صداوسیما و حاشیهایتر از سال پیشتر که دائم زمزمههای استعفا و برکناری وی از ریاست این سازمان کلان رسانهای شنیده میشد.
علی عسکری طی یک سال اخیر چندین بار به دلیل سخنانش حاشیهساز هم شد که بخش عمده آنها به شش ماهه دوم سال باز میگردد. شروع این حاشیهها با ماجرای بنزین بود. وقتی گرانی بنزین با موجی از اعتراضات همراه شد و این سوال برای بسیاری پیش آمد که چرا دولت ماجرا را زودتر با مردم در میان نگذاشته است؛ سوالی که بیشتر از رسانهها توسط خود صداوسیما مطرح شد و بعد چالش مهمتری از طرف دیگر رسانهها پیش آمد و آن این بود که اعلام شد رئیس صداوسیما که در زمان تصویب این طرح در جریان تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بوده و حتی موظف به زمینهسازی برای اجرای این طرح شده، چرا زمینه را برای اطلاع رسانی نسبت به این مساله فراهم نکرده است.
از دیگر موضعگیریهای رئیس رسانه ملی نیز میتوان به پایان سال ۹۸ و مشکلات تولید سریالها و برنامههای تلویزیونی همزمان با شیوع ویروس کرونا اشاره کرد که باعث شد چندین بار نامههایی از صنفهای مختلف سینمایی خطاب به رئیس صداوسیما نوشته شود و از او بخواهند پروژههای تلویزیونی را متوقف کند. این انتقادها البته فقط به سینماییها محدود نشد و به طور مثال علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در نامهای به رئیس سازمان صداوسیما و وزیر ارشاد نیز خواستار این مهم شد. پس از همه این نامهها علی عسکری طی مصاحبهای رویکرد سازمان را در قبال پروژهها مشخص کرد و گفت که «اتفاقا دشمن قصد دارد که تحرک و تولید در کشور و رسانه تعطیل شود» و بدون مصداق آوردن از سریالها یا برنامههای نوروزی همه پروژهها با این سخنان مجبور به ادامه کار شدند.
در واپسین روزهای سال اما حاشیه دیگری هم رقم خورد که این بار تصویر رییس صداوسیما به جای سخنان و واکنشهای او حاشیهساز شده بود. هفته نامه صداوسیما در روزهای پایانی سال ۹۸ در طرح جلدی که کار کرده بود تصویری گلادیاتورگونه از علی عسکری نقش زده بود. تصویری که برخی آن را به باد انتقاد گرفتند که با همه مشکلات و حاشیههای سازمان در یک سال گذشته چرا رئیس صداوسیما این چنین مورد تعریف و تمجید کارمندانش قرار گرفته است و برخی هم آن را به دلیل حاشیههایی که صداوسیما را در ۹۸ در راس اتفاقات قرار داد و مشخصاً در موارد متعددی صداوسیما نتوانسته بود بهدرستی از پس مدیریت این حاشیهها بربیاید آن را تصویری کاریکاتوری از مبارزه علیه این اتفاقات دانستند.
این انتقادات زمانی بیشتر ضریب گرفت که بریده ویدئویی از اظهارات علی عسکری در ستاد مبارزه با کرونا در حضور رئیس جمهور منتشر شد؛ ویدئویی که در آن رئیس رسانه ملی مدعی شد «امروز ما در حال مدیریت جامعه هستیم» و واکنش رئیس جمهور به این ادعا تبدیل به یکی از مطالب پربازدید در فضای مجازی شد.
در همین ستاد هم بود که چند روز بعد ماجرای تبلیغات بازرگانی صداوسیما و قرارداد کلان این سازمان با یک شرکت تبلیغاتی از سوی رئیس رسانه ملی مطرح شد و اینبار هم موضعگیری آقای رئیس مقدمه سلسله انتقادات رسانهای به قدرت بیش از اندازه سکانداران تبلیغات بازرگانی در صداوسیما شد.
داوود میرباقری؛ کلید زدن «سلمان فارسی» بعد از ۲۰ سال
مهمترین تصویری که طی چند دهه اخیر از تاریخ اسلام و ساخت سریالهای مذهبی در اذهان مخاطب حک شده است مربوط به سریالهایی است که داوود میرباقری کارگردانی آنها را بر عهده داشته است.
داوود میرباقری ۲۰ سال صبر کرد تا سال ۹۸ بالاخره «سلمان فارسی» کلید خورد. سریالی که به زعم بسیاری میتواند به دلیل تجربه حرفهای میرباقری طی این سالها مهمترین و شاخص ترین اثر حرفهای وی باشد.
این سریال طی این ۲۰ سال بارها در دورههای مختلف مدیران صداوسیما به تصویب رسید و حتی تا پای پیش تولید رفت اما به دلیل سنگینی پروداکشن این پروژه تاریخی همت جدی و شاید جراتی برای حمایت جدی این سریال از طرف صداوسیما وجود نداشت. در دوره ریاست عبدالعلی علی عسکری نیز بارها مطرح شد که این پروژه به صورت جدی در فرایند تولید قرار گرفته است؛ وعدههایی که باعث شد میرباقری را که هیچ گاه اهل هیاهوها و حاشیهها و اظهار نظرهای رسانهای نبوده است به سخن و حتی گلایه وادارد.
روند پیش تولید این پروژه طی یکی دو سال اخیر با اختصاص دادن بخشهایی از شهرک غزالی برای طراحی و تولید لباس و لوکیشنها شدت یافت و با معرفی علیرضا شجاع نوری به عنوان بازیگر نقش سلمان فارسی در سال گذشته به شکل رسمی وارد فاز تولید شد. سپس در دی ماه سال ۹۸ این پروژه در کرمان کلید خورد. روند تولید این سریال در حال حاضر بهدلیل شیوع ویروس کرونا متوقف است و باید دید این شرایط چقدر در زمانبندی تولید و به سرانجام رسیدن پروژه تأثیرگذار خواهد بود.
رضا رشیدپور؛ اجرای شبانه پس از یک سال غیبت
از زمانی که برنامه «حالا خورشید» با اجرای رضا رشیدپور در شبکه سه سیما به پایان رسید بارها شایعات مختلفی درباره دلایل نبود وی روی آنتن مطرح شد و حتی هر بار هر خبری از بازگشتش به آنتن او را به مجری خبرساز تلویزیون تبدیل میکرد. خبرهایی که البته هر بار به شکلی بازگشت رشیدپور به آنتن را وعده میداد و از تولید دوباره «حالا خورشید» صبحگاهی تا راه اندازی برنامه جدیدی با اسم «حالا مهتاب» را در بازه زمانی شبانگاهی شامل میشد.
رشیدپور بالاخره همزمان با شب یلدا با یک ویژه برنامه به آنتن بازگشت ویژه برنامهای که البته باز هم او را از حواشی کنار نگذاشت و مطرح شدن میزان دستمزد او برای دو شب اجرای این برنامه بیشتر او را به مجری خبرساز سیما تبدیل کرد.
با این حال بعد از این ویژهبرنامه نیز شایعات درباره نحوه حضور رشیدپور مجری باسابقه رسانه ملی هنوز مطرح بود. زمزمهها بالاخره رسمیت یافت و رشیدپور با یک برنامه ثابت شبانگاهی به آنتن بازگشت؛ برنامه «اتفاق» که تجربه متفاوتی با اجراهای او در مدل برنامههای صبحگاهی و یا برنامههای اجتماعی و چالشی چون «شب شیشهای»، «مثلث شیشهای» و «دید در شب» است. این برنامه که بیشتر فضایی علمی دارد به تهیهکنندگی محمدرضا رضائیان ساخته شده است و با مدلی از برنامههای «تِد» پیش میرود. از این برنامه تاکنون دو قسمت پخش شده است و قرار است در سال ۹۹ پخش آن ادامه یابد.
رامبد جوان؛ انصراف از «خندوانه» نوروزی
رامبد جوان طی سالهای اخیر بیش از بازیگری و کارگردانی در سینما و تلویزیون با برند «خندوانه» دیده شده است و حضورش در این برنامه بیش از هر پروژه دیگری مورد توجه قرار گرفت. برندی که توسط خود او راه اندازی شد و ادامه تولید و پخش آن در شبکه نسیم حتی در سالهای اولیه شکل گیری، آن را به شبکه اصلی مخاطبان تبدیل کرد.
نوروز امسال «خندوانه» و اعلام انصراف ناگهانی رامبد جوان از رسانه ملی یکی از حاشیههای مهم بود که با راهاندازی برنامه اینترنتی «خونه بازی» در صفحه اینستاگرام این چهره تلویزیونی صورت جدیتری هم در فضای رسانهای پیدا کرد.
جوان سال گذشته را با حاشیههای مختلفی بهخصوص با محوریت تولد فرزندش در کانادا پشتسر گذاشت و عدهای بر مبنای همین حاشیهها مطرح کردند که شاید دیگر نتواند در تلویزیون برنامهسازی کند. تلویزیون اما چندین بار به این شایعات پاسخ داد و ساخت سری جدید «خندوانه» را به زمانهایی بعد از محرم و صفر، اسفند و نوروز ۹۹ موکول کرد. وعدههایی که هیچ گاه از طرف خود رامبد به طور رسمی تایید نشد.
همزمان با اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا اولین و تنها مجری و برنامهساز تلویزیونی که خیلی جدی از تولید پروژه جدید خود کنار کشید رامبد جوان بود که با صراحت از ساخت «خندوانه» انصراف داد.
انصراف او از تولید «خندوانه» البته با انتقادهایی هم مواجه شد و برخی او را نکوهش کردند که مردم در این زمان به «خندوانه»، خندیدن و حال خوب نیاز دارند. با این حال او تلاشش برای حال خوب مردم را از طریق فضای مجازی و اینستاگرام پیش برد و با جدیت بیشتری اعلام کرد که تولید برنامه در چنین زمانی نمیخواهد حتی یک نفر در گروه ۱۵۰ نفره او دچار ویروس کرونا شود.
دیدگاهتان را بنویسید