موسیقی ایرانیان
 

معتمدی از دلايل ركود موسيقی ايران گفت

motamedi2موسیقی ایرانیان – مينا عبدی: آواز ايراني با وجود تمام ظرفيت‌هاي خود در حاشيه قرار گرفته و موسيقي عاميانه به عنصر غالب بر ذائقه شنيداري مردم بدل شده است. محمد معتمدي يكي از خوانندگان آواز اصيل ايراني درباره علت اين موضوع با ما به گفت‌و‌گو نشسته‌ است. وي دانش آموخته موسيقي در دانشگاه صدا و سيماست؛ هنرمندي كه نخست به صورت خودآموخته آواز را آغاز كرده و از شيوه استادان بنامي چون تاج اصفهاني و اديب خوانساري بهره برده‌است. او تا كنون در جشنواره‌هاي گوناگون كشورهاي مختلف دنيا به اجراي آواز ايراني پرداخته است. معتمدي در روزهاي نخست سال‌جاري موفق به دريافت جايزه سال راديو فرانسه براي آواز ايراني شد و ماه گذشته همزمان با بزرگداشت سعدي اركستر ملي ايران به رهبري همايون رحيميان شاهد آواز محمد معتمدي بود.

علت ركود موسيقي ايراني و كاهش رونق آن در روزگار فعلي را در چه مي‌دانيد؟
موسيقي را شايد بتوان به دو بخش عمده تقسيم كرد يكي گونه عاميانه يا همان«popular» كه از سطح متوسطي برخوردار است و مخاطب آن عامه مردم‌اند. اين گونه موسيقي به سبب حجم مخاطبان قادر است روي پاي خود بايستد. اما موسيقي‌هاي سنتي و كلاسيك چنين خصلتي ندارند و به سبب داشتن مخاطبان محدودتر، حمايت از آن‌ها وظيفه انكارناشدني دولت‌هاست، آن‌چه امروز ناديده گرفته مي‌شود. در حالي كه موسيقي در بطن فرهنگ يك ملت جاي دارد. موسيقي در ضمير ناخودآگاه جامعه نفوذ مي‌كند. مردم شبيه گونه موسيقايي هستند كه آن را مي‌شنوند. بايد بپذيريم، متولیان فرهنگی آن‌گونه كه شايسته است؛ از موسيقي حمايت نكرده اند، حتي سازمان‌های فرهنگی مرتبط در حوزه موسيقي همواره نقش نظارت و مميزي داشته‌اند.
اما مي‌توان گفت آثار سنتي نيز به قوام گذشته نيست. بسياري بر اين عقيده‌اند موسيقي امروز از قابليت‌هاي موسيقي اصيل ايراني فاصله گرفته و به همين سبب است كه هم‌چون گونه‌هاي متقدم‌تر ماندگار نيست.
در اين سال‌ها به سبب عدم حمايت متوليان از اهالي موسيقي سنتي، بسياري از آهنگسازان موسيقي ايراني را به ذائقه عمومي نزديك كردند تا حمايت مردم را كسب كنند. آن‌چه در سال‌هاي اخير سبب افت كيفي موسيقي ايراني شده‌ و در نتيجه تصويري از موسيقي ايراني ارائه مي‌شود كه نه موسيقي ايراني است و نه پاپ. در واقع آثار معاصر به بهانه جاذبه‌هاي بصري و گروه‌هاي بزرگ و نوازنده‌هاي خوش چهره و مضامين عامه‌پسند به ذائقه عمومي نزديك و نخستين عنصري كه در اين ميان حذف شده يا كمتر مورد اقبال قرار مي‌گيرد آواز است.

اين به سبب دشواري آواز به نسبت ساير عناصر موسيقي سنتي نيست؟
البته آواز مقوله‌اي تخصصي و بسيار دشوار است. در طول تاريخ هرگز خوانندگان شاخص از انگشتان يك دست تجاوز نكرده‌اند، چراكه داشتن حنجره‌اي كه متناسب با آواز باشد و نیز برخورداری از ذكاوت و شناخت از ادبيات و هوش موسيقايي كمتر در يك فرد جمع مي‌شود. هميشه در طول تاريخ در بهترين شرايط نيز تعداد خوانندگان متعدد نبوده است و به سبب آن‌كه ارائه آواز خوب مستلزم تلاش بسيار و نيازمند زمان طولاني است كمتر كسي آن‌را به عنوان حرفه خود انتخاب مي‌كند. به باور من بخشي از تقصير نيز بر عهده رسانه ملي‌ است كه آواز خوب را به جامعه ارائه نكرده ‌است. به همين سبب آواز به حاشيه رانده شده است و حتي برخي از افرادي كه امروز از سوي رسانه ملي به عنوان خوانندگان آواز ايراني معرفي مي‌شوند معمولاً آوازهاي به ياد ماندني ندارند و تنها به سبب تصنيف‌هايي كه خوانده‌اند در ذهن مردم مانده‌اند در حالي كه در قاموس موسيقي سنتي خواننده كسي ‌است كه آواز را درست بخواند، نه تصنيف را. شايد بيراهه نرفته‌ايم اگر ادعا كنيم در سال‌هاي اخير در رسانه ملي آواز‌هايي به گوش رسيده كه نماينده آواز ايراني نيست و به واقع امروز آواز ايراني دچار نوعي ركود است.


منبع: ایران/ بازنشر از موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir

لینک کوتاه مطلب : https://musiceiranian.ir/?p=37288


تازه ترین مصاحبه های تصویری اختصاصی موسیقی ایرانیان

1
یک پاسخ بنویسید

0 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
تمامی آثار صوتی و تصویری منتشرشده در سایت «موسیقی ایرانیان» تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشند.