×
×

بابک رضائی: تا سه سال دیگر رهبران درجه یک ارکستر را به ایران می‌آوریم

  • کد نوشته: 3721
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۴ام مهر ۱۳۸۹
  • ۰
  • ارکستر سمفونیک ایران به رهبری ماتیاس کروگر یک جوان ۳۰ ساله آلمانی درحالی قرار است در تاریخ ۲۸ تا ۳۰ مهرماه در تالار وحدت به صحنه برود که هیچ رزومه‌ی کاری از کروگر در هیچ فایل رسمی و غیررسمی موجود نیست

  • ارکستر سمفونیک ایران به رهبری ماتیاس کروگر یک جوان ۳۰ ساله آلمانی درحالی قرار است در تاریخ ۲۸ تا ۳۰ مهرماه در تالار وحدت به صحنه برود که هیچ رزومه‌ی کاری از کروگر در هیچ فایل رسمی و غیررسمی موجود نیست.
    به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست مطبوعاتی ارکستر سمفونیک تهران با رهبر جدیدش این‌بار با حضور ۱۵ نوازنده‌ی ارکستر سمفونیک در سالن رودکی برگزار شد تا به قول مدیرعامل انجمن موسیقی؛ پاسخی باشد به سیاه‌نمایی‌های صورت گرفته درخصوص وضعیت ارکستر سمفونیک تهران در رسانه‌ها.
    در ابتدای جلسه کروگر که به‌گفته خودش از شش سالگی می‌نواخته و در فرانکفورت درس آهنگسازی خوانده، از وضعیت ارکستر سمفونیک تهران بسیار ابراز خشنودی کرد و گفت: تمام نووانس‌هایی که از ارکستر درخواست کرده‌ام را به خوبی پاسخ داده‌اند.
    در ادامه این نشست مطبوعاتی که به بحث میان خبرنگاران و مدیرعامل انجمن موسیقی گذشت؛ رضایی درباره چگونگی انتخاب این هنرمند جوان گفت: در سفر به آلمان برای خرید سازهای ارکستر؛ این هنرمند را به ما معرفی کردند و باتوجه به سوابق درخشان وی ازنظر تحصیلی ما به این نتیجه رسیدیم که با دستمزد ۲ هزار دلار از وی برای رهبری ارکستر سمفونیک تهران دعوت کنیم.
    رضایی که خود سابقه‌ای از این رهبر تازه‌کار نمی‌دانست، وقتی با پرسش خبرنگاران مبنی بر سابقه‌ی کروگر در ارکستر‌های سمفونیک دنیا مواجه شد، توپ را به زمین این رهبر جوان انداخت. کروگر هم در این زمان چنین گفت که در ارکسترهای سمفونیک فرانکفورت، پاریس و غیره رهبری کرده است.
    در ادامه رضایی موضوع سابقه‌ی رهبری کروگر را با طرح این سوال که هر سال تعداد زیادی از هنرمندان در رشته رهبری ارکستر از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند؛ اما آیا قرار است همه آنها در ردیف رهبران معروف و درجه یک باشند، بی‌پاسخ گذاشت.
    او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سمفونی ۳۴ موتزارت برای نخستین بار قرار است توسط این رهبر به‌طور کامل اجرا شود. همچنین یکی از قطعات زنده‌یاد مرتضی حنانه بعداز ۳۰ سال اجرا می‌شود.

    در ادامه ارسلان کامکار که به‌عنوان مایستر ارکستر سمفونیک در این نشست حضور داشت، با تائید بخشی از گفته‌های خبرنگاران مبنی بر کیفیت فعالیت‌های ارکستر سمفونیک و انتخاب رهبر جوانی برای این ارکستر گفت: رهبری ۴۰ درصد یک ارکستر است و اگر نوازنده بتواند با رهبر ارتباط دلی برقرار کند؛ می‌تواند به خوبی در ارکستر ساز بزنند.
    وی درباره رهبری منوچهر صهبایی نیز گفت: صهبایی؛ خود را یک آدم ماوراء‌الطبیعه می‌داند و تمام نوازنده‌ها را پایین‌تر از رده‌ی خود ارزیابی می‌کرد. در این شرایط اگر وی حتی ادعای درستی درباره خود می‌داشت با این حال نوازنده‌ای رغبت نمی‌کرد تا با وی همراه شود.
    کامکار سخنان خود را درباره برخورد غیرحرفه‌ای صهبایی با برخی اعضای ارکستر اینگونه بیان کرد که: صهبایی به‌نظر من نه دکتر بود نه پروفسور! انتخاب وی اشتباه مدیریتی بوده است.
    وی درباره انتخاب ماتیاس کروگر نیز گفت: کروگر ازنظر رهبری اصول را بلد است و مانند خانم نازنین آقاخانی برخورد خوب و انسانی با اعضای ارکستر دارد.
    در ادامه دهبستی؛ یکی از اعضای ارکستر سمفونیک حاضر در این نشست؛ در تکمیل سخنان کامکار و به‌منظور توجیه نبودن یک سابقه حرفه‌ای از ماتیاس کروگر گفت: مگر ارکستر سمفونیک ما یک ارکستر درجه یک در دنیا به حساب می‌آید که ما انتظار داشته باشیم برای رهبری آن؛ به یک رهبر تراز یک نیاز داریم.
    شریفی؛ دیگر عضو ارکستر سمفونیک تهران نیز به صراحت اینگونه گفت: بزرگترین اشتباه ارکستر سمفونیک در ۳۰ سال گذشته انتخاب منوچهر صهبایی بوده است. او تمام نوازنده‌های تراز اول ارکستر را اخراج کرده‌ و به جای آنها، نوازنده‌های درجه ۲ و ۳ از کشور ارمنستان به ایران آورده‌است.
    در ادمه مدیرعامل انجمن موسیقی ایران درباره حضور نازنین آقاخانی در ایران و عدم اجرای عمومی ارکستر سمفونیک به رهبری وی گفت: از همان اول می‌خواستیم ارکستر بیکار نباشد و او قرار بود فقط با ارکستر سمفونیک تمرین داشته باشد نه اجرای عمومی.
    رضایی، رقم دستمزد این رهبر خانم را ۱۵۰۰ یورو اعلام و تاکید کرد: رقم واقعی دستمزد وی ۶۰۰۰ دلار است اما وی(مدیرعامل انجمن موسیقی) توانسته آقاخانی را به دریافت دستمزدی این چنین راضی کند.
    البته رضائی در پایان از خبرنگاران خواست تا از سیاه‌نمایی کردن دست برداشته و با این پیش‌بینی که از جایگاه مدیریتی خود مطمئن است، تاکید کرد: قرار است تا ۳ سال آینده رهبران درجه یک را به ایران بیاورد.

    https://musiceiranian.ir/?p=3721
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *