×
×

شب گذشته در تالار وحدت

  • کد نوشته: 3710
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۲۳ام مهر ۱۳۸۹
  • ۰
  • مراسم پایانی موسیقی کار آوا درباره موسیقی منطقه جنوب بود که هر یک به فراخور زمان در باره موسیقی منطقه خود سخن گفتند . به گزارش ایلنا محمدرضا بلادی درباره موسیقی کار در بوشهر توضیح داد: موسیقی کار در بوشهر با روح و عواطف مردم این سامان گره خورده و ریشه در اداوار گذشته دارد. […]

  • مراسم پایانی موسیقی کار آوا درباره موسیقی منطقه جنوب بود که هر یک به فراخور زمان در باره موسیقی منطقه خود سخن گفتند .
    به گزارش ایلنا محمدرضا بلادی درباره موسیقی کار در بوشهر توضیح داد: موسیقی کار در بوشهر با روح و عواطف مردم این سامان گره خورده و ریشه در اداوار گذشته دارد.
    به گفته بلادی،غالب بخش‌های موسیقی بوشهر شامل عزاداری و مذهبی می‌شود و زیبایی ملودیها در بخش عزاداری خودش را نشان می‌دهد، اما در خصوص موسیقی کار می‌توان گفت که برای هر کاری در بوشهر موسیقی وجود دارد. درواقع موسیقی کاربردی که در این منطقه تعریف شده در برخی جاها نشاط آور و همراه با گذراندن وقت و بهینه سازی و در برخی جاها برای نظم دادن به کار اجرا می‌شود.
    سپس رضا مهدوی – رئیس مرکز موسیقی حوزه هنری – با اشاره به سیر برگزاری جشنواره‌های موسیقی نواحی در حوزه هنری گفت: از سال ۷۰ هوشنگ جاوید برپایی چنین همایش‌هایی را با برگزاری جشنواره نی نوازان آغاز کرد و به دنبال آن تا به امروز فعالیتهای مستمر در این زمینه داشته است.
    او با تاکید بر به صحنه آوردن فرهنگ اجدادی‌،اظهار داشت: ما هنوز بسیاری از داشته‌های خودمان را نمی‌شناسیم و این در حالی است که دریای بیکران موسیقی ما برخواسته از فرهنگها، آیین‌ها و خرده فرهنگ‌هاست.
    مهدوی ادامه داد: این حرکت بزرگ به همت جاوید انجام شد و ما بناداریم نمونه‌های تصویری این همایش را در آینده نزدیک در اختیار هنردوستان قرار دهیم. البته امید نداریم که این موسیقی‌ها از شبکه‌های داخلی پخش شوند ولی حتما مورد توجه شبکه‌های فرامرزی قرار خواهد گرفت و آنها از این نغمات گذشته ما به نفع موسیقی‌های خود استفاده می‌کنند.
    رئیس مرکز موسیقی حوزه هنری در پایان صحبت‌های خود خاطر نشان کرد: این همایش می‌تواند قدمی اندک برای واکاوی قطره‌ای از دریای موسیقی ایرانی در جهت معرفی به نسل آینده بردارد.
    در ادامه سیدعلیرضا میرعلینقی – مورخ موسیقی – درباره موسیقی کار در رسانه‌ها گفت: سنت موسیقی شهری ما حدود ۵۰ سال است. در موسیقی شهری با توجه به رپرتوار دستگاهها اثری از ترانه‌های کار نیست ،چرا که خود دستگاهها معطوف به مضامین فلسفی و حکمی بوده که تمام آنها با تکیه بر شعر کهن پارسی شکل گرفته‌اند.همچنین در موسیقی کلاسیک شهری نیز چیزی با عنوان «ترانه‌های کار» نتوانست موضوعیت پیدا کند.
    سید فواد توحیدی – پژوهشگر موسیقی کرمان – نیز در بخش دیگیری از این همایش با اشاره به ترانه‌ها و آوازهای کار در کرمان بیان کرد: موسیقی کار در این منطقه شامل ۳ گونه می‌شود.یک نمونه مقام‌هایی است که نبودشان باعث اخلال در کار می‌شود که از آن جمله می‌توان به موسیقی ساربانی ، دور کردن حیوانات و … اشاره کرد.
    او اضافه کرد: ترانه ها و آوازهایی که برای رفع خستگی و دلتنگی خوانده می‌شود نیز از دیگر انواع این موسیقی است که موسیقی کوچ ، چوپانی و پته دوزی را در برمی‌گیرد و نمونه سوم آن شامل مقام‌هایی آیینی است که اجرای مقام طلب باران از آن جمله است.
    توحیدی با اشاره به حضور نی نوازان برجسته در کرمان اظهار داشت: قوی‌ترین نی نوازها در کرمان دیده می‌شوند که تکنیک خاصی در اجرای آنها وجود دارد، به طوری که آنها هوا را در بینی خود جمع می‌کنند و این کار باعث عدم قطع صدا در حین اجرا می‌شود.
    توحیدی تصریح کرد: همه این هنرمندان آخرین راویان موسیقی مناطق خود هستند و ما برای انتقال این فرهنگ به نسل آینده نوازندگان و خوانندگان دیگری را نداریم.
    در مراسم اختتامیه این همایش که با حضور هوشنگ جاوید دبیر همایش، رضا مهدوی رئیس مرکز موسیقی حوزه هنری، پژوهشگران و هنرمندان بومی در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شده بود، ابتدا رمضان اکرمی به حیدربادخوانی ابرکوه پرداخت.

    https://musiceiranian.ir/?p=3710
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *