×
×

پیکر استاد موسیقی مازنداران در قائمشهر تشییع شد

  • کد نوشته: 352510
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۱ام اسفند ۱۳۹۸
  • ۰
  • پیکر استاد ابوالحسن خوشرو خواننده و نوازنده پیشکسوت موسیقی مازندران عصر امروز روز یکشنبه با حضور اعضای خانواده و بستگان در قائمشهر تشییع و به خاک سپرده شود.

    پیکر استاد موسیقی مازنداران در قائمشهر تشییع شد
  • پیکر استاد ابوالحسن خوشرو خواننده و نوازنده پیشکسوت موسیقی مازندران عصر امروز روز یکشنبه با حضور اعضای خانواده و بستگان در قائمشهر تشییع و به خاک سپرده شود.

    با این که خانواده استاد خوشرو مراسم تشییع عمومی پیکر این هنرمند نامدار مازندران را به خاطر شرایط ویژه حاکم بر استان مازندران لغو کردند، ولی در مراسم خانوادگیشان هم جمع زیادی از اهالی فرهنگ و هنر مازندران شرکت کردند.

    استاد خوشرو پس از تحمل بیش از ۲ سال درد و رنج بیماری ، شنبه شب به دیار باقی شتافت و اهالی فرهنگ و هنر مازندران بلافاصله اقدام به تشکیل ستاد تشییع کرده و زمان آن را ساعت ۱۳ امروز اعلام کرده بودند که این مراسم از سوی خانواده اش به منظور رعایت مسایل بهداشتی و در همکاری با قرارگاه پدافند زیستی مازندران لغو و اعلام شد که مراسم به صورت خانوادگی و محدود برگزار خواهد شد.

    با این وجود در مراسم تشییع پیکر استاد ابوالحسن خوشرو جمع زیادی از اهل فرهنگ و هنر بویژه موسیقی حضور داشتند. معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران هم به نمایندگی از این مجموعه فرهنگی و استاندار مازندران در این مراسم حضور داشت.

    پیکر استاد خوشرو در روستای ساروکلا – زادگاه این هنرمند نامدار موسیقی نواحی – تشییع و در آرامگاه این روستا به خاک سپرده شد .

    علی حسن نژاد یکی از هنرمندان و موسیقیدانان مازندران که همکاری و آشنایی نزدیکی با استاد خوشرو داشت در مراسم تشییع پیکر این استاد سرشناس موسیقی گفت : آنچه که استاد ابوالحسن خوشرو را شاخص کرده ، شناخت ضرورت های موسیقی جامعه است که ایشان را به عنوان صاحب سبک شاخص در موسیقی بومی مطرح کرده است .

    وی افزود : استاد ابوالحسن خوشرو موسیقدانی باسواد ، صاحب سبک و مردمی بود و هیچ گاه از شناخت موسیقی روز غافل نبود. ایشان در حوزه موسیقی مازندران پژوهش های زیادی انجام دادند و از نتایج پژوهش های دیگران هم بهره مند بود.

    استاد خوشرو هنگام درگذشت ۷۳ سال سن داشت. نوازنده و خواننده پیشکسوت مازندرانی در زمان درگذشت در منزل حضور داشت و از مدتی پیش وضعیت بیماریش رو به وخامت گذاشته بود.

    استاد ابوالحسن خوشرو، از سال ۱۳۹۶ درگیر بیماری شد و طی این مدت با وجود نقاهت ، فعالیت‌های موسیقایی خود را متوقف نکرد. حاصل فعالیت‌های او در این مدت خواندن قطعات آلبوم‌های “موسیقی حماسی و آیینی مازندران” اثر نبی احمدی و “چِم” به آهنگسازی سیاوش طالبی بود.

    استاد خوشرو چندی پیش نشان درجه یک هنر را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

    وی همراه با استاد فقید احمد محسن‌پور از چهره‌های برجسته و اثرگذار در احیای موسیقی مازندران بود که بیش از پنج دهه از عمر خود را صرف اعتلای فرهنگ موسیقایی مازندران کرد.

    از این هنرمند نامی موسیقی مازندران ده‌ها قطعه موسیقی و آلبوم بومی به جای مانده است.

    خوشرو متولد ۱۴ دی ۱۳۲۵ بود و در سال ۱۳۳۹ یک گروه موسیقی با همکاری برادرانش فرج‌الله خوشرو و عبدالله خوشرو و همچنین احمد محسن‌پور تشکیل داد.

    او از سال ۱۳۴۵ با رادیو مازندران همکاری خود را آغاز کرد و سال ۵۰ با تشکیل گروه موسیقی روجا فعالیت‌های هنری خود را گسترش داد.

    https://musiceiranian.ir/?p=352510
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *