×
×

از اشک‌های طناز طباطبایی و علی نصیریان تا غوغای «شنای پروانه»

  • کد نوشته: 346715
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۲ام بهمن ۱۳۹۸
  • ۰
  • از اشک‌های طناز طباطبایی و علی نصیریان تا غوغای «شنای پروانه»

  • با نمایش فیلم «پسرکشی»، پرونده نمایش آثار سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بسته شد و اینک همه منتظر اعلام برگزیدگان این رویداد سینمایی در مراسم اختتامیه امشب هستند.

    به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اعلام نامزدهای دو بخش مسابقه (سودای سیمرغ) و نوعی نگاه، از مهم‌ترین خبرهای روز گذشته سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بودند. اما شاید مهم‌ترین رویداد، نمایش «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی و برگزاری نشست خبری این فیلم در پردیس سینمایی ملت (سینمارسانه) بود.

    با اعلام نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین، خیلی زود، منتقدان و اهالی رسانه، به تحلیل و نقد این فهرست پرداختند. در این میان، رقابت سخت «شنای پروانه» با ۱۲ نامزدی، «درخت گردو» با ۱۱ نامزدی، «خورشید» با ۱۰ نامزدی و «روز صفر» با ۹ نامزدی، بسیار جالب توجه است.

    در بخش نگاه نو، ۵ فیلم برای کسب جایزه اصلی با هم رقابت می‌کنند که در این میان، «شنای پروانه» و «روز صفر»، علاوه بر این بخش که مخصوصِ کارگردانان تازه‌کار است، از مدعیان جوایز اصلی سودای سیمرغ هم هستند. در مورد شیوه جمع‌آوری آرای مردمی، شک و تردیدهایی ابراز شده بود که واکنش مدیر روابط عمومی جشنواره را هم برانگیخت.

    البته یکی دیگر از جوایز مهم جشنواره فیلم فجر در سال‌های اخیر، سیمرغ مردمی بوده است. «آبادان یازده۶۰»، «شنای پروانه»، «مغز استخوان»، «درخت گردو» و «روز صفر»، ۵ فیلم برتر آرای تماشاگران هستند که امشب در مراسم اختتامیه، سیمرغ بلورین بر شانه یکی از آن‌ها خواهد نشست.

    دیروز، پر سر و صداترین نشست خبری، به فیلم «خورشید» مجید مجیدی تعلق داشت که از همان روز اول به دلیل آماده نشدن و تاخیر در نمایش آن، خبرساز شده بود و بسیاری اعتراض داشتند که این فیلم به طور غیرقانونی در بخش مسابقه جشنواره نگه داشته شده است. در جواب به این انتقادها بود که تهیه‌کننده، کارگردان و فیلمبردار فیلم، در نشست خبری تاکید کردند مدیران جشنواره فجر، هیچ استثناء خاصی برای آنان قائل نشده‌اند.

    نشست خبری «خورشید»، مثل داستان فیلم، حال و هوایی ملودراماتیک داشت و سرشار از لحظات عاطفی و احساسی بود؛ مثل وقتی که سه کودک کار که در این فیلم بازی می‌کنند، از زندگی و تجربه حضور در «خورشید» گفتند. لحن و طرز بیان یکی از همین بازیگران به نام روح‌الله زمانی که نقش اصلی را هم برعهده دارد، در این نشست بسیار مورد توجه قرار گرفت.

    موضع‌گیری علی نصیریان درباره هنرمندان انصرافی جشنواره و ابراز شرمندگی مجید مجیدی در ارتباط با بازتاب ندادن درد و رنج مردم در فیلم‌ها، از بخش‌های مورد توجه این نشست بود.

    نشست خبری فیلم «سینما شهرقصه» هم، عصر روز گذشته (دوشنبه ۲۱ بهمن) برگزار شد. کارگردان این فیلم، اثرش را ادای دین به تاریخ سینمای ایران معرفی کرد.

    اما رکورد کوتاه‌ترین نشست خبری همه دوره‌های جشنواره فیلم فجر هم دیروز شکسته شد. پس از نمایش «پسرکشی» در آخرین ساعات شب، کارگردان این فیلم تاکید کرد  رنج‌ها و گلایه‌هایش را کنار گذاشته و به نشست خبری آمده است. اشاره محمدهادی کریمی، به ورود این فیلم به عنوان رزرو به جشنواره فجر، نمایش دیرهنگام‌اش و دیگر مشکلات سر راه «پسرکشی» بود. به همین دلیل، این نشست تنها به سخنان بسیار کوتاه کارگردان «پسرکشی» محدود شد و در کم‌تر از ۵ دقیقه، به پایان رسید.

    با پایان ۱۰ روز نمایش فیلم و برگزاری نشست‌های خبری در پردیس ملت به عنوان سینما رسانه، سرانجام امشب، سوت پایان رقابت فیلم‌های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در سالن همایش‌های برج میلاد زده خواهد شد.

     

    https://musiceiranian.ir/?p=346715
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *