×
×

نقد آثار توماس نیومن در فرهنگسرای نیاوران

  • کد نوشته: 346567
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۱ام بهمن ۱۳۹۸
  • ۰
  • نشست پژوهشی موسیقی فیلمهای توماس نیومن در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

    نقد آثار توماس نیومن در فرهنگسرای نیاوران
  • نشست پژوهشی موسیقی فیلم‎های توماس نیومن در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

    در ادامه سلسه نشست های نقد و بررسی موسیقی فیلم در فرهنگسرای نیاوران، نصرالله داوودی منتقد موسیقی در  ۲۴ بهمن ماه به بررسی آثار موسیقی فیلم تام نیومن خواهد پرداخت.

    در این نشست زندگی و آثار توماس نیومن یکی از مطرح ترین آهنگسازان حال حاضر هالیوود بررسی خواهد شد. این نشست پنجمین و آخرین نشست از مجموعه نشست‎های متوالیست که به خدمات خانواده نیومن در تاریخ هالیوود می‌پردازد.

    توماس مونگومری نیومن (معروف به تام نیومن)، در ۲۰ اکتبر ۱۹۵۵ در لس آنجلس چشم به جهان گشود. وی دومین آهنگساز بزرگ سینما پس از آلفرد نیومن از بزرگترین آهنگسازان تاریخ هالیوود است. دو عموی دیگر او اِمیل و لیونل نیومن از بزرگترین آهنگسازان و مدیران موسیقی هالیوود بودند. همچنین پسر عموی او رَندی نیومن و برادر بزرگترش دیوید هر دو از بزرگترین آهنگسازان بزرگ حال حاضر هالیوود هستند.

    وی نیز همانند برادرش دیوید فراگیری موسیقی را با ساز ویلن آغاز کرد. سپس با توجه پدرش علاقه به آهنگسازی در او تقویت شد و به مدت دو سال در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (یو. اس. سی) به فراگیری آهنگسازی و ارکستراسیون پرداخت و سپس به دانشگاه ییل رفت و در آنجا لیسانس خود را در رشته هنر و فوق لیسانس خود را در رشته موسیقی به پایان رساند. نیومن ابتدا بسیار به آهنگسازی برای تئاترهای موزیکال علاقه داشت و به نیویورک رفت و در آنجا برای چند تئاتر موزیکال کوچک آهنگسازی کرد. اما در سال ۱۹۷۹ به دعوت عمویش لیونل، که پس از مرگ پدرش مدیریت بخش موسیقی استدیوی فاکس قرن بیستم را به عهده داشت، برای آهنگسازی فیلم تعقیب پَپِر به هالیوود آمد. پس از موفقیت آهنگسازی در این فیلم در سال ۱۹۸۳ جان ویلیامز که از دوستان نزدیک آلفرد و لیونل نیومن بود به توماس پیشنهاد داد تا در ارکستراسیون یک سکانس طولانی از فیلم بازگشت جِدای با او همکاری کند. پس از این بود که در ۱۹۸۴ آهنگسازی بی پروا به او پیشنهاد شد.

    رستگاری یک فیلم و دو نامزدی اسکار

    در سال ۱۹۹۴ همزمان نامزد دریافت دو اسکار برای رستگاری در شائوشنگ و زنان کوچک شد. از آن پس تاکنون، با چهارده نامزدی اسکار و سه گلدن گلوب و بردن دو جایزه بفتا، شش جایزه گرَمی و یک جایزه اِمی، توماس نیومن به یکی از مطرح ترین آهنگسازان هالیوود تبدیل شده و در کنار برادرش دیوید، خواهرش ماریا و پسر عمویش رَندی و پسر او جوئل نیومن میراثداران خوبی برای سنت آهنگسازی در خانواده پرافتخار نیومن به شمار می‎روند. از مهم‎ترین آثار وی می‎توان به رستگاری در شائوشَنگ، مسیر سبز، زنان کوچک، بوی خوش زن، پسران گمشده، در جستجوی نِمو، پل جاسوسان، زیبایی آمریکایی، مردان بزرگراه، ویکتوریا و عبدل، جنگ، برادران، شهر دیوانه، بانوی آهنین، عوارض جانبی، مسافر و اخیرا هم به فیلم موفق ۱۹۱۷ اشاره کرد.

    نشست پژوهشی بررسی موسیقی فیلم‎های توماس نیومن، ۲۴ بهمن ساعت ۱۷ و با حضور نصرالله داوودی در سالن کنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار می‎شود. حضور علاقمندان در این برنامه آزاد است.

    https://musiceiranian.ir/?p=346567
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *