×
×

ماجراهای دختری که عاشق علم است

  • کد نوشته: 341789
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۳ام بهمن ۱۳۹۸
  • ۰
  • ماجراهای دختری که عاشق علم است

  • «لوسی عاشق علم است»، نخستین جلد از مجموعه «آزمایشگاه لوسی» نوشته میشل هاوتس است که با تصویرگری الیزابت زکل با ترجمه بهزاد باپیروند از سوی بخش کودک و نوجوان نشر چشمه (کتاب چ) برای گروه سنی کودک و نوجوان منتشر شده است.

    میشل هاوتس در این کتاب در قالب داستانی سرگرم‌کننده به موضوعات مربوط به محیط زیست، درختکاری، حیات وحش و … می‌پردازد. لوسی شخصیت اصلی داستان، دختری ۸ ساله است که در نخستین روز مدرسه وقتی تازه وارد کلاس دوم شده متوجه می‌شود در این کلاس آزمایشگاه علوم وجود دارد و چون عاشق تحیقق و شیمی و آزمایش است بسیار هیجان‌زده می‌شود اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود چون لوسی متوجه می‌شود درخت بلوط بزرگی که سال گذشته آن را از توی کلاس اول تماشا می‌کرد غیبش زده و حالا می‌خواهد بفهمد چه بر سر این درخت آمده و سنجاب‌هایی که روی درخت ورجه ورجه می‌کردند، حالا کجا باید زندگی کنند؟

    میشل هاوتس، نویسنده این کتاب در حال حاضر در مزرعه‌ای با یک کشاورز، چند گاو، بز، خوک و یک سگ زندگی می‌کند و در ساختمان مدرسه تعمیر شده یک کلاسه می‌نویسد. او وقتی کلاس دوم بود از پدر و مادرش خواهش کرد برایش وسایل آزمایش شیمی بخرند و البته وقتی برایش خریدند درست نمی‌دانست با آن‌ها چکار کند و معتقد است «آزمایشگاه لوسی» فرصتی است برای او تا همان دانشمندی شود که دلش می‌خواست باشد.

    این داستان در قالب ۱۴ فصل به هم پیوسته روایت می‌شود و پیش از شروع داستان، هشتک‌هایی از قبیل محیط‌زیست، درختکاری، جانوران، مدرسه و آزمایشگاه علوم به‌چشم می‌خورد.

    در آغاز کتاب می‌خوانیم: «وقتی جلو دبستان گرانیت‌سیتی از اتوبوس شماره ۲۱ پیاده می‌شوم اولین چیزی که نمی‌بینم درخت بلوط است. درخت بلوطی گنده با شاخه‌هایی گسترده که مثل بازوهایی بزگ آماده بغل کردن دنیا بود؛ تنها درخت جلو دبستان گرانیت‌سیتی. همین درخت بلوط بود که همیشه سنجاب‌ها از تنه‌اش بالا و پایین می‌رفتند و دنبال هم می‌افتادند. این را می‌دانم، چون کلاس اول که بودم هرروز این صحنه‌ها را می‌دیدم. درخت بلوط درست جلو همان اتاقی بود که من کلاس اول در آن درس می‌خواندم. فقط حالا دیگر درخت آن‌جا نیست. درخت که نباشد یعنی تنه‌ای هم نیست که سنجاب‌ها روی آن دنبال هم بکنند و بالا و پایین بروند…»

    بخش کودک و نوجوان انتشارات چشمه (کتاب چ)، کتاب «لوسی عاشق علم است» را با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۶ هزار تومان منتشر کرده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=341789
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *