×
×

بدرقه یکی از نمادهای فرهنگی ایل قشقایی به خانه ابدی

  • کد نوشته: 338120
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۸ام دی ۱۳۹۸
  • ۰
  • پیکر استاد فرود گرگین‌پور موسیقی‌دان و نوازنده صاحب‌نام موسیقی ایرانی صبح امروز چهارشنبه هجدهم دی‌ماه از مقابل تالار وحدت تهران به سمت روستای آباده زادگاه این هنرمند بدرقه شد.

    بدرقه یکی از نمادهای فرهنگی ایل قشقایی به خانه ابدی
  • پیکر استاد فرود گرگین‌پور موسیقی‌دان و نوازنده صاحب‌نام موسیقی ایرانی صبح امروز چهارشنبه هجدهم دی‌ماه از مقابل تالار وحدت تهران به سمت روستای آباده زادگاه این هنرمند بدرقه شد.

    به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تشییع پیکر استاد فرود گرگین‌پور موسیقی‌دان و نوازنده صاحب‌نام موسیقی ایرانی چهارشنبه صبح هجدهم دی‌ماه از مقابل تالار وحدت تهران برگزار شد. مرحوم گرگین‌پور شامگاه سه‌شنبه دهم دی ماه بر اثر ایست قلبی در تهران درگذشت.

    بابک خضرایی از پژوهشگران حوزه موسیقی در این مراسم پیرامون شخصیت هنری استاد گرگین‌پور با قرائت متنی توضیح داد: فرود گرگین‌پور تاریخ نانوشته ایل قشقایی در حماسه‌ها و عاشقانه‌ها بود. به اعتقاد من او هویت ایل قشقایی بود که رنجش، نماد رنج ایل قشقایی بود. به هر حال این هنرمند بزرگ موسیقی قشقایی اکنون رفته است اما من معتقدم شور عشقش هرگز تمام نمی‌شود.

    حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده شاخص موسیقی ایرانی نیز در این برنامه با ابراز تأسف از درگذشت فرود گرگین‌پور اظهار کرد: فرود گرگین‌پور متعلق به همه ایران است او نقس بسزایی در معرفی فرهنگ ایل قشقایی داشت و این از افتخارات من است که دوستی با خانواده این هنرمند داشتم و دارم. پس می‌توان گفت که من هم با حضور در این خانواده بهره‌های زیادی بردم و همواره در کارهایی که اجرا کردم از او بهره برده‌ام. البته باید به خانواده او نیز تسلیت گفت که همواره در کنارش بود. به اعتقاد من با تمام مشقتی که او کشید اما همه از هنرنمایی او بهره بردند و می‌دانم همه دوستداران فرهنگ از هنر او بهره می‌برند. من مطمئنم که نام او در موسیقی ایرانی جاودانه خواهد ماند.

    ابوالقاسم رییس دانا پژوهشگر حوزه فرهنگ و هنر نیز در این مراسم اظهار کرد: وقتی فرود رفت یعنی چشمه مهر و هنر خشکید. من همواره با او همکاری‌های زیادی داشتم و یادم نمی‌رود که چه خدمات ارزشمندی در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر انجام داد. او از سرآمدان ادبیات و موسیقی ایل قشقایی بود. او علاوه بر محبتی که داشت در علم و هنر نیز توانایی داشت. امروز با فرود وداع کردیم همان گونه که چندی پیش با مادر و برادرش فرهاد وداع کردیم. امیدوارم خانواده او بتوانند این غم‌های بزرگ را تحمل کنند.

    سید عباس سجادی پژوهشگر و کارشناس حوزه موسیقی هم در بخش دیگری از مراسم تشییع گفت: گاهی شعر و موسیقی و یک نوا بیان‌گر درد و رنج سخن یک ایل است. صدای فرود گرگین‌پور از اعماق تاریخ می‌آمد او متعلق به ایل قشقایی نبود او نغمه‌خوان غصه سرزمین بود که در طول تاریخ مورد تاخت و تازهای زیادی قرار گرفت. من به تعبیر استاد علیزاده درگذشت فرود گرگین‌پور را به ملت ایران تسلیت می‌گویم. چون او متعلق به ایل قشقایی نبود. او پرچم‌دار موسیقی ایل قشقایی بود که همراه با برادرش فرهاد واقعاً تلاش زیادی برای اعتلای موسیقی قشقایی کردند.

    وی افزود: شایسته است بگویم این روزها که روزهای تلخی برای مردم شریف و عزیز ایران است را به همه مردم ایران تسلیت بگویم. فرهنگ ایرانی به مانند یک گلیم است که حاشیه و متنی ندارند. این فرهنگ‌ها پیوندی را ایجاد می‌کند که می‌تواند دربر گیرنده وحدت ملی باشد. بنابراین من بر این باورم این ضایعه، ضایعه‌ای برای تمامی فرهنگ ایران است. البته ما این توفیق را داشتیم که در زمان حیات استاد گرگین‌پور مراسم بزرگداشتی را برای ایشان در فرهنگسرای نیاوران داشته باشیم.

    محمد اله‌یاری، مهدی افضلی، بیژن بیژنی، پروین بهمنی، علی ثابت نیا، محمد سریر، سید عباس سجادی، علی مغازه ای، فروغ بهمن پور، کامران همت پور، حسن سهرابی ، شهرام صارمی، حامد حسین زادگان، نعمت الله پایان، کیوان فرزین از جمله افرادی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

    اجرای یک برنامه موسیقایی توسط دو هنرمند ایل قشقایی از بخش‌های مختلف برنامه بود.

    استاد فرود گرگین‌پور، برادر فرهاد گرگین‌پور و خواهرزادۀ محمد بهمن‌بیگی از نوازندگان نامی ایل قشقایی بود. او از کودکی با نوازندگی آکاردئون یادگیری موسیقی را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۲ از کلاس‌های نورعلی برومند، حبیب‌الله بدیعی، علی تجویدی و علی‌اصغر بهاری بهره برد. سال ۱۳۵۴ تحصیلات موسیقی در دانشگاه تهران را به پایان رساند و از همان سال به تشویق نورعلی برومند به نواختن ساز کمانچه پرداخت. از آثار او می‌توان ترکمن صحرا، هجران، کوراغلو و مجموعه موسیقی قشقایی را نام برد. ضمن اینکه در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۹۴ مراسم بزرگداشتی برای او با حضور بزرگانی چون حسین علیزاده، محمود دولت‌آبادی، جواد مجابی و حسین الهی‌قمشه‌ای در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد.

    پیکر این هنرمند پس از آیین تشییع در تهران، برای خاکسپاری به روستای محل تولدش، آباده منتقل شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=338120
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *