×
×

گزارش تصویری «موسیقی ایرانیان» از متن و حاشیه هزارصدای کودکان و نوجوانان | برگزاری به یاد ناصر چشم‌آذر و تقدیم برنامه به افلیا پرتو

  • کد نوشته: 336598
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۱ام دی ۱۳۹۸
  • ۰
  • دوشنبه دوم دی، سالن اصلی فرهنگسرای ارسباران مملو از کودکان و نوجوانان ساز به دست و آماده اجرا، والدین‌شان و علاقمندان موسیقی بود تا سومین هزارصدای ویژه کودکان و نوجوانان شکل بگیرد. برنامه‌ای که در آن شصت و دو هنرمند کوچک روی صحنه رفتند و نکته بازر این برنامه، حضور سه گروه بزرگ موسیقی از قم روی صحنه بود.

    گزارش تصویری «موسیقی ایرانیان» از متن و حاشیه هزارصدای کودکان و نوجوانان |  برگزاری به یاد ناصر چشم‌آذر و تقدیم برنامه به افلیا پرتو
  • دوشنبه دوم دی، سالن اصلی فرهنگسرای ارسباران مملو از کودکان و نوجوانان ساز به دست و آماده اجرا، والدین‌شان و علاقمندان موسیقی بود تا سومین هزارصدای ویژه کودکان و نوجوانان شکل بگیرد. برنامه‌ای که در آن شصت و دو هنرمند کوچک روی صحنه رفتند و نکته بازر این برنامه، حضور سه گروه بزرگ موسیقی از قم روی صحنه بود.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، تیتراژ برنامه روی صدای الهه حمیدی در فیلم خواهران غریب ساخته شده بود که در حضور خود ایشان با استقبال و تشویق همگان مواجه شد. روز تولد استاد محمد نوری اول و روز تولد استاد ناصر چشم‌آذر دهم دی ماه است، بنابر این تیتراژ این برنامه روی ملودی جان مریم ساخته جناب کامبیز مژدهی که با صدای استاد نوری ماندگار شده ساخته شد. زنده‌یاد چشم‌آذر بعدا این کار را با شعری کودکانه تنظیم مجدد کرد و در فیلم خواهران غریب با صدای الهه حمیدی مورد استفاده قرار گرفت. در آن تنظیم خانم حمیدی به جای دو دختر نوجوان فیلم این قطعه را خواند.

    در همان ابتدای تیتراژ آمده بود که با یادی از زنده‌یاد ناصر چشم‌آذر، این برنامه «به پاس سال‌ها اهتمام در معل‌می‌و خلق زیبایی در موسیقی ایران» به بانو افلیا پرتو تقدیم می‌شود. در بخش تقدیم برنامه هم که در اواسط برنامه برگزار شد، نصیری از سید علیرضا میعلینقی دعوت کرد که در باره ایشان سخن بگوید و او هم در سخنان کوتاهی، ویژگی‌های بارز هنری و شخصیتی ایشان را برشمرد. نکته مهم سخنان میرعلینقی این بود که گفت خانم پرتو با بیش شصت سال سابقه، قدیمی‌ترین معلم موسیقی در ایران است و نکته دیگر اینکه ایشان یکی از منزه‌ترین موسیقیدانان ایران است و مطلقا کسی را در جامعه موسیقی ندیده است که کوچکترین رنجشی از ایشان داشته باشد.
    اولین گروهی هم که روی صحنه آمد ارکستر آکاد‌می‌موسیقی چنگ از قم بود. گروهی نزدیک به سی نفره که آغازکننده این برنامه بودند و با رهبری و سرپرستی عباس شیرزاد آهنگ زیبایی از زنده‌یاد حبیب‌الله بدیعی با شعری از زنده‌یاد بیژن ترقی را اجرا کردند. نکته بارز این اجرا اشک‌های دختر نوجوان سولیست آواز در آخر کارش بود که داوران را تحت تاثیر قرار داد.
    بعد از این گروه، داوران روی صحنه دعوت شدند. میلاد کیایی، مسعود نظر، الهه حمیدی و فربد یداللهی کارشناسان این برنامه بودند که از روی صحنه نظاره گر اجراها بودند و لابلای بعضی اجراها و به فراخور سوال‌هایی که مدیر و مجری برنامه از آنها ‌می‌پرسید درباره کار بچه‌ها صحبت ‌می‌کردند و به راهنمایی‌شان ‌می‌پرداختند.

    دومین اجراکننده، نوازنده پنج و نیم ساله تنبک لنا دباغیان بود که همه را به وجد آورد و پس از آن، گروه منسجم کوبه‌ای مانا به سرپرستی مانا فزایی روی صحنه دعوت شدند. فزایی که این گروه را برای یک کنسرت بزرگ آماده ‌می‌کند بخشی از آن کنسرت را به برنامه هزارصدا آورده بود که شامل اجرای تنبک و ریتم‌های متنوع با طراحی و تنظیم دقیق و نقالی بود. نقال گروه دختر نوجوان ترنم جاهد بود که بخش‌هایی از شاهنامه را به صورت نظم و نثر اجرا کرد و مربی‌اش هم مرشد ورمزیار بود که در آنجا حضور داشت و قبل از برنامه هم راهنمایی‌اش ‌می‌کرد.

    بعد از این اجرا و هنگام صحبت کارشناسان، مسعود نظر، با اشاره به اجرای گروه چنگ که کاری از استاد بدیعی با شعری ازاستاد ترقی را خوانده بودند این نکته را مطرح کرد که کودکان باید اشعاری مناسب با سن و سالشان را بخوانند و این نکته یکی از نکات بارز صحبت‌های کارشناسان در برنامه بود که در چند بخش مطرح شد. یداللهی معتقد بود که خواندن آثار قدما توسط نوجوانان خوب است چون آنها را با بزرگان آشنا ‌می‌کند و این باعث ‌می‌شود که آنها راه خود را درست پیدا کنند اما نظر و نصیری بیشتر معتقد بودند که آنها باید ضمن اجرای آثار خوب و درخور، اشعاری را بخوانند که متناسب به سن و سال و روحیاتشان باشد. این بحث تا آخر برنامه هم ادامه داشت و در انتهای برنامه و بعد از اجرای همه گروه‌ها، آرش نصیری دوباره این بحث را پیش کشید و با ذکر این نکته که شکل‌گیری ساختار درست موسیقایی با خواندن اشعاری که مملو از ساغر و ساقی و شکست عشقی و عاشقانه‌‌های بزرگسالانه هستند فرق دارد، این نکته را مطرح کرد که موسیقی انتزاعی‌ست اما کلام را هر بچه‌ای که زبان بلد باشد ‌می‌فهمد. نصیری با اشاره با اتفاقاتی که این روزها در زمینه موسیقی کودک افتاده است و ضمن قدردانی از اتفاق خوب و تاثیرگذار جشنواره نوای خرم گفت: اجرای آثار بزرگان گذشته موسیقی ایران توسط کودکان و نوجوان برای این جذاب و دیدنی‌ست که برای ما بزرگترها اجرا ‌می‌شود و از نظر ما نوستالژیک است، در حالی که بهتر است همین آثار یا آثار شادتر با اشعاری مناسب کودکان اجرا شوند تا بیشتر به درد مخاطب کودک و نوجوان بخورند نه مخاطب بزرگسال. کارشناسان دیگر هم در این باره حرف زدند و این مهم‌ترین چالش این برنامه بود.

    بعد از اجرای دو گروه بزرگ، و یک کودک نوازنده تنبک، گروه‌های پرناک، نواآفرینان و همایون قم و دو نوازنده نوجوان تار و سنتور هم برنامه خود را اجرا کردند.

    گروه موسیقی پرناک یک گروه کودکانه بودند که در از شهرستان قم آمده و پرناک ابراهیمی، پرهام محمدی نیستانی، نیایش اسعدی و رویا ابوئی اعضای آن بودند که «رفتم که رفتم» را با حالت شیرینی اجرا کردند.
    در گروه نواآفرینان هم‌هانا قاسم زاده نوازنده سنتور بود و پارمیدا حاجی آقا نوازنده تنبک، و اریسا بنائی هم خواننده. بنایی شاگرد آواز استاد معصومه مهرعلی‌ست و استادش هم شاهد اجرای او بود. بعد از اجرای این گروه، الهه حمیدی ضمن تشویق این خواننده هفت هشت ساله به این نکته اشاره کرد که چرا چنین قطعه‌ای برای او انتخاب شده است که مناسب صدای او نیست و خانم مهرعلی هم از پایین اشاره کرد که ایشان این قطعه را انتخاب نکرده و نظر کارشناس برنامه را تایید کرد.

    در این بین نوازنده نه و نیم ساله تار، کسری خیری قطعه زیبایی از استاد زنده یاد بیگجه‌خانی را اجرا کرد. خیری شاگرد مهران مهرنیاست که شاهد اجرای شاگرد خود در برنامه بود.

    یکی از درخشان‌ترین اجراهای این برنامه، سنتورنوازی احسان بهرا‌می ‌از اصفهان بود. او قطعه «ساغرم شکست ای ساقی» استاد همایون خرم را با تنظیمی‌از خودش برای سنتور نواخت و بعد از آن قطعه خیانت اردوان کامکار را به آن متصل کرد و تحسین همگان را برانگیخت. او در اصفهان شاگرد کیوان قاضی‌ست و در تهران از محضر استاد کیایی بهره برده است.

    گروه نوجوان موسیقی همایون از قم هم آخرین گروه شرکت کننده در برنامه بودند که اجرای خوبی داشتند و مورد تشویق داوران و حضار قرار گرفتند. محمد امین ابراهیمی، پرهام وفایی، محمد مهدی حیدری، سروش طیبی و امیر حسین حقایق اعضای این گروه بودند.

    یکی از جذاب‌ترین اجراهای این برنامه هم اجرای نوازنده نوجوان پیانو ساینا حضوری بود که سندروم داون دارد. نصیری قبل از اجرای او گفت که بچه‌هایی که مشکل جسمی‌دارند با بقیه بچه‌ها فرقی ندارند و ما باید این را در عمل به آنها نشان دهیم و برای همین هم هست که من ساینا را به همین شکل و مثل بقیه دعوت ‌می‌کنم. او همچنین درباره موفقیت‌های ساینا هم حرف زد که شناگر است و در کلاس یازده مدرسه عادی درس ‌می‌خواند و تاکنون اجراهای خوبی هم داشته است. ساینا ابتدا قطعه گل گلدون من را زد و سپس با تشویق تماشاگران و درخواست مجری برنامه قطعه سلطان قلب‌ها را اجرا کرد. ساینا حضوری شاگرد مرتضی لطفی‌ست.

    معصومه مهرعلی، فریدون حلمی، مهران مهرنیا، سیدعلیرضا میرعلینقی، ابراهیم اسماعیلی اراضی و علیرضا بنایی از جمله هنرمندان مهمان در برنامه بودند.

    نصیری عنوان کرد که برنامه بعدی هزارصدای کودک و نوجوان نزدیک عید برگزار شده و در آن گروه‌ها به شکل دیگری و آثار کودکانه بزرگان را اجرا خواهند کرد.

    اعضای ارکستر آکاد‌می‌ موسیقی چنگ (قم):
    النا رهنما، امید رشید، محمد مهدی جندقی زاده، مهدی زندی، سید باربد بکائی قمی، زینب ابراهیمی، محمد متین فرخی، پریا نیک ابدی، محمد سینا‌هاشمی، ملیکا علی اکبری، شهاب الدین آقا خانی، دانیال محمدی تبار، پونه رزقی، حانیه گرا‌می‌زاده، امیرحسین نصرتی، هستی عربستانی نو، آیناز تیماره، نیما گائینی، رسول رحمانی ، محمدرضا آق ساقلو، سید کاوه بکائی قمی، پارسا نجف زاده، غزل نقوی، سید عرفان عبادی

    ارکستر کوبه ای مانا
    سرپرست گروه خانم مانا فزایی
    اعضای گروه: ۱)آرمیتا توکلی ۲)امیرمهدی نوری ۳)آنیا نوری ۴)باربد کاتوزیان ۵)بابک بهمنی ۶)پرنیا دولتی ۷)سپهر گلزارنیا ۸)ستیا خلیلی ۹)علی صادقی ۱۰)یسنا مرتضوی ۱۱)سودنا سلیمانی ۱۲) پارسا نجفی ۱۳)رادوین بروجردی ۱۴)مهراد عبادی ۱۵)رهام نصیرزاده ۱۶)هستی امیرلو ۱۷)پرنیا ایمانی ۱۸)آریا علی گل ۱۹)امیررضا نظاری ۲۰)هیراد زالی ۲۱)آریو ادیبی

    در ادامه عکسهای عاطفه کرمی قهی از این برنامه را ببینید.

    .

    https://musiceiranian.ir/?p=336598
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *