×
×

رهبر دائم برای ارکستر ملی ضرورتی غیر قابل‌ انکار است

  • کد نوشته: 332400
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۴ام آذر ۱۳۹۸
  • ۰
  • ارکستر ملی ایران در نظر دارد تا در شامگاه پنجشنبه ۲۸ آذر در اجرایی ویژه با شادی هموطنان ارمنی خود در جشن های سال نوی میلادی همراه شود و در کنسرتی با نام شب موسیقی ارمنی که رپرتوار اجرایی آن از بین آثار آهنگسازان مطرح ارمنی جهان دستچین شده به رهبری رازمیک اوحانیان در تالار وحدت به روی صحنه برود.

    رهبر دائم برای ارکستر ملی ضرورتی غیر قابل‌ انکار است
  • ارکستر ملی ایران در نظر دارد تا در شامگاه پنجشنبه ۲۸ آذر در اجرایی ویژه با شادی هموطنان ارمنی خود در جشن های سال نوی میلادی همراه شود و در کنسرتی با نام شب موسیقی ارمنی که رپرتوار اجرایی آن از بین آثار آهنگسازان مطرح ارمنی جهان دستچین شده به رهبری رازمیک اوحانیان در تالار وحدت به روی صحنه برود.

    رازمیک اوحانیان موسیقیدان نام آشنای ایرانی تاکنون بیشتر بعنوان رهبر و مدرس کر برای ما شناخته شده بود اما در شب موسیقی ارمنی، این هنرمند قصد دارد تا در قامت رهبر ارکستر ملی به روی صحنه رفته و چوب رهبری را در دستان خود بگیرد.

    در یکی از آخرین جلسات تمرین ارکستر ملی برای کنسرت شب موسیقی ارمنی، خبرنگار موسیقی ایرنا با رازمیک اوحانیان به گفت وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

    – ایرنا: تاکنون شما را در قامت رهبر گروه کر دیده بودیم. چه شد رهبری ارکستر ملی را در اجرای پیش رو به عهده گرفتید؟

    – اوحانیان:  تحصیلات تکمیلی من تا درجه مسترینگ در رشته رهبری ارکستر و استاد من آقای چکناواریان بود. اما بنا بدلایلی دوست داشتم در ایران رهبر گروه کر باشم اما در کشورهای دیگر نظیر ارمنستان رهبری ارکستر داشته ام. از طرفی تنوع رپرتوار این کنسرت و اجرای آثار بزرگان موسیقی ارمنی جهان و تغییر ژانر موسیقی در یک کنسرت جذابیت هایی داشت که پس از اینکه ایده این کار از طرف بنیاد رودکی به من داده شد، آن را بپزیرم.

    ایرنا: درباره شب موسیقی ارمنی برایمان بگویید.

    – اوحانیان: این ایده برای اولین بار است که به پیشنهاد بنیاد رودکی طرح و به مرحله اجرا رسیده است و چون تحصیلات من در ایروان بوده و با آهنگسازان ارمنی و آثارشان بخوبی آشنا هستم رهبری ارکستر ملی در اجرای پیش رو را بر عهده گرفتم از طرفی قصد داشتم در این کنسرت از زحمات و تلاش های استادم آقای چکناواریان قدردانی و از او بعنوان یکی از آهنگسازان مطرح موسیقی کلاسیک جهان یاد کنم.

    – ایرنا: درباره انتخاب قطعات رژرتوار این کنسرت قدری توضیح بدهید.

    – اوحانیان: برای انتخاب آثار و آهنگسازان برای این اجرا خیلی فکر کردم و نهایتا به چند نام از آهنگسازان شاخص ارمنی که در موسیقی کلاسیک جهان شناخته شده هستند از جمله آرام خاچاطوریان، لوریس چکناواریان، آرنو باباجانیان، خاچاطور آودیسیان و کومیتاس رسیدم.

    – ایرنا: در این بین نام کومیتاس برای شما ارامنه از اهمیت خاصی برخوردار است. چرا کومیتاس برای ارامنه تا این حد مهم است؟

    – اوحانیان: او پایه گذار موسیقی دوران عبور ما از فولکلور به کلاسیک است. او در ادبیات موسیقی ما شان و منزلتی همسان فردوسی دارد. او قطعات موسیقی فولکلور ما را بر اساس موسیقی کلاسیک تنظیم کرد که قابل اجرا با ارکستر باشد.

    – ایرنا: در اجرای پیش رو قرار است ارکستر ملی ایران با شاکله و خصوصیات خود موسیقی به شدت شخصی و هویت مدار کومیتاس را اجرا کند. آیا قطعات این آهنگساز برای ارکستر ملی ایران بازتنظیم شده اند؟

    – اوحانیان: خیر آثار کومیتاس باز تنظیم نشده است. ما برای اینکه تنوعی هم در اجرای ارکستر داشته باشیم، آثار کومیتاس را در آغاز پارت دوم توسط سکشن زهی ارکستر اجرا خواهیم کرد و بعد از آن سایر نوازنده ها به ارکستر اضافه خواهند شد.

    – ایرنا: شما بعنوان رهبر مهمان در کنسرت پیش رو ارکستری را رهبری خواهید کرد که مدتهاست رهبر دائم ندارد. ارکستری که بسیاری معتقدند نبودنش بهتر از بودنش است. حال در این شرایط پیچیده به نظر شما واقعا میتوان ارکستری بدون رهبر دائم داشت؟

    – اوحانیان: به نظر من ایران جدای از دنیا نیست. در همه جای دنیا ما شاهد تنوع ارکسترها هستیم. در هر کشوری شاهد ارکسترهای مختلفی از جمله سمفونیک، ملی و فولکلور و سنتی هستیم پس بودن ارکستر ملی ایران در کنار سایر ارکسترها نه مشکلی دارد و نه منعی. اما به هر شکل معتقدم که این ارکستر باید هرچه زودتر رهبر دایم خود را بشناسد تا بتواند به برنامه جامع مدت دار برسد و بر اساس آن امکان انتخاب و دعوت رهبران میهمان ایجاد شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=332400
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *