×
×

یک روایت از «چهره مرد هنرمند در جوانی»

  • کد نوشته: 328151
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۸ام آذر ۱۳۹۸
  • ۰
  • یک روایت از «چهره مرد هنرمند در جوانی»

  • مصطفی هرآئینی که این نمایش را سال ۹۱ در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان اجرا کرده است درباره بازتولید این اثر گفت: تاکنون حدود ۷ سال از  زمانی که آخرین نمایش را روی صحنه آورده‌ام، وقفه افتاد و طی این مدت مشغول امور و فعالیت‌های دیگری چون گویندگی و نویسندگی بودم. سال جاری با گروه نمایش “چهره مرد هنرمند در جوانی” بر آن شدیم تا این اثر را با تغییراتی جزئی در اثر و گروه روی صحنه آورده و بازتولید کنیم.

    او با بیان اینکه “چهره مرد هنرمند در جوانی” برداشتی از رمان جیمز جویس با همین نام است، عنوان کرد: پنج فصل این رمان با این نمایش روی صحنه می‌رود. این نمایش بی‌کلام است و بیش از شصت صحنه و بیست و چهار نقش دارد که توسط دو بازیگر اجرا می‌شود. در این نمایشنامه از بخش‌هایی از دیالوگ‌های رمان جیمز جویس استفاده شده است و فضای  سیال ذهنی که مختص این نویسنده ایرلندی است در این اثر رعایت شده است. آثار جیمز جویس پیچیدگی خاصی دارد که ما از دل آن به سادگی رسیدیم.

    این کارگردان ضمن اشاره به اینکه طنزی که جیمز جویس در آثارش دارد در این نمایش وجود دارد، یادآور شد: فضای اجرایی این اثر مینی‌مال و بدون دکور است و نمایش برپایه بازی بازیگران و موسیقی پیش می‌رود. موسیقی و افکت نقش پررنگی در این اثر دارد و با یک گیتار به صورت زنده در طول نمایش نواخته می‌شود.

    او خلاصه داستان نمایش “چهره مرد هنرمند در جوانی” را اینگونه توضیح داد: داستان این رمان اتوبیوگرافی از زندگینامه جیمز جویس از دو سالگی تا بیست سالگی است. نویسنده روایت رمان را با ذهنیات استیون ددالوس ادغام کرد و روایتی از دوران کودکی، مدرسه و زمانی که تحت تاثیر کلیسای کاتولیک قرار می‌گیرد و به فلسفه تازه‌ای از خودش می‌رسد، می‌پردازد.

    هرآئینی در پایان صحبت‌هایش گفت: این نمایش به صورتی است که همه تماشاگران با آن ارتباط برقرار خواهند کرد اما افرادی که رمان را خوانده‌اند دریافت بهتری از این اثر خواهند داشت. با تمام پیچیدگی‌های رمان شاید اجرا به نظر مخاطب ساده بیاید که این مسئله به عمد بوده و تماشاگر باید این نمایش را با دید، پایه و اساس مینی‌مال ببیند.

    نمایش «چهره مرد هنرمند در جوانی» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی مصطفی هرآیینی از ۳ آذرماه ساعت ۱۸ در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است و بازیگران این نمایش ایمان صیاد برهانی و محمد برهمنی هستند.

     

    https://musiceiranian.ir/?p=328151
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *