×
×

«علمدار» جهانی شد

  • کد نوشته: 316659
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۳ام آبان ۱۳۹۸
  • ۰
  • آهنگساز و نوازنده جوان موسیقی کشورمان در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود از انتشار آلبوم موسیقی «علمدار» و همکاری در تولید یک آلبوم جدید سخن گفت.

    «علمدار» جهانی شد
  • آهنگساز و نوازنده جوان موسیقی کشورمان در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود از انتشار آلبوم موسیقی «علمدار» و همکاری در تولید یک آلبوم جدید سخن گفت.

    پوریا خادم آهنگسازجوان و نوازنده پیانو که طی سال‌های گذشته سابقه همکاری با علی رهبری، شهرام ناظری و تعدادی دیگر از هنرمندان صاحب‌نام موسیقی ایران را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده، در گفتگو با خبرنگار مهر توضیح داد: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته بود به‌تازگی در تازه‌ترین آلبوم بردیا کیارس همراه با علیرضا حمزه‌لو نوازنده ساکسیفون به‌عنوان نوازنده حضور داشتم. در این آلبوم که بخش عمده‌ای از آن به اجرای قطعاتی از پیاتوزولا آهنگساز صاحب نام آرژانتینی اختصاص دارد، من نوازنده پیانو هستم. قطعه‌ای به نام «رعشه» در قالب اثری از من نیز در این پروژه پیش روی شنوندگان قرار خواهد گرفت.

    وی ادامه داد: به تازگی قطعه میکرو تنال «آریو برزن-دربند پارس» را در فضای مجازی منتشر کرده‌ام. این اثر کاری است که تلاش کردم آن را با نگاهی مدرن به موسیقی ایرانی تولید کنم. این قطعه آخرین مقاومت آخرین هنگ پارسی به فرماندهی آریو برزن در جنگ را روایت می‌کند. قسمت اول، یعنی دقیقاً هنگام افتادن آخرین سرباز تحت فرماندهی آریو، با پیانو کوک کلاسیک آغاز می‌شود. بعد از مناظره حماسی آریو برزن و اسکندر مقدونی، نوازنده بلند می‌شود و پشت پیانوی کوک میکروتنال ایرانی می‌نشیند. به عبارتی «این آریو برزن است… ایستاده می‌میرد» ضمن اینکه ثبت یک رئالیسم لحظه‌ای در یک تک برداشت، هم در صدا و هم در تصویر یکی از ویژگی‌های این اثر موسیقایی است. البته در طراحی تک نوازیِ پرفورمنس موزیکال به وسیله دو پیانو نیز تلاش شده که دو ساز یکی با کوک کلاسیک و یکی با کوک میکروتنال ایرانی بر پایه‌ مُدها، فواصل، و الگوهای ریتمیک و ملودیک ردیف دستگاهی موسیقی ایران با نگاهی مدرن طراحی شده باشد.

    این آهنگساز و نوازنده بیست ساله در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انتشار آلبوم «علمدار» که چندی پیش توسط یک ارکستر از کشور آذربایجان و چندی بعد توسط علی رهبری اجرا شد، اشاره کرد و گفت: این اثر در سال ١٣٩۴ توسط ارکستر سمفونیک آذربایجان به رهبری رئوف عبداالله‌اف در سالن فیلارمونی دولتی باکو در شب عاشورا روی صحنه رفت و ضبط شد. این پوئم سمفونی در اربعین همان سال نیز توسط ارکستر سمفونیک تهران به رهبری استاد علی رهبری طی دو شب در تالار وحدت به اجرا در آمد.

    وی افزود: «علمدار» اثری معاصر است که روایتگر روز آخر زندگی حضرت عباس است و از ١٠ قسمت به هم پیوسته با نام‌های«ماهِ میان»، «آبِ ممنوعه»، «دشت سوزان»، «در راه فرات»، «شرمِ آب»، «نبرد»، «عَلَمْ بر خاک»، «مرثیه»، «شروه‌خوانی»، «سپاه بی‌سردار» تشکیل شده است. این اثر ضبط اجرای زنده باکو به رهبری رئوف عبدالله‌اف است که کاوه عابدین میکس و مستر آن را انجام داده است. آلبوم علمدار به تهیه‌کنندگی موسسه فرهنگی و هنری خادمین علی ابن ابی‌طالب در پلتفرم‌های داخلی و خارجی به شکل دیجیتال عرضه شده است.

    پوریا خادم از جمله هنرمندان جوان موسیقی کشورمان است که سابقه همکاری با ارکستر فیلارمونیک پراگ را دارد. وی در تولید آلبوم پوئم سمفونی «تختی» با رهبری ارکستر علی رهبری به عنوان آهنگساز حضور داشت. این هنرمند چندی پیش هم به یاد قربانیان حادثه کشتی سانچی قطعه «در میان آتش» را تولید کرده بود.

    https://musiceiranian.ir/?p=316659
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *