×
×

موسیقی اپرای «حافظ» چگونه ساخته شد!؟

  • کد نوشته: 306497
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۳ام مهر ۱۳۹۸
  • ۰
  • آهنگساز اپرای «حافظ» که طی روزهای آینده بار دیگر به کارگردانی بهروز غریب پور در تالار فردوسی تهران روی صحنه می رود، از شرایط ساخت موسیقی این اثر نمایشی سخن گفت.

    موسیقی اپرای «حافظ» چگونه ساخته شد!؟
  • آهنگساز اپرای «حافظ» که طی روزهای آینده بار دیگر به کارگردانی بهروز غریب پور در تالار فردوسی تهران روی صحنه می رود، از شرایط ساخت موسیقی این اثر نمایشی سخن گفت.

    امیر پورخلجی پژوهشگر و آهنگساز موسیقی توضیح داد: موسیقی اپرای عروسکی «حافظ» بر پایه موسیقی دستگاهی ایران و برای ارکستر سمفونیک، گروه کر، سازهای ایرانی و خوانندگان سولو طراحی شده است. بخش هایی از موسیقی ارکسترال آن توسط ارکستر فیلارمونیک روسه به رهبری بنده در بلغارستان اجرا و ضبط شده و بخش های مربوط به خوانندگان و سازهای ایرانی و گروه کر هم در ایران ضبط شده اند.

    وی درباره ویژگی های این اثر موسیقایی اظهار کرد: در راستای ترکیب موسیقی ایران با موسیقی سمفونیک، ایجاد تنوع در ارائه اثری بدیع در اپرای «حافظ» از مهمترین اهداف موسیقایی این اثر است. ضمن اینکه ما  برای ایجاد تنوع از دستگاه های مختلفی چون چهارگاه، نوا و همایون هم در کلیت موسیقی استفاده کردیم. البته ناگفته نماند که بیشتر از دستگاه هایی استفاده شده است که قابلیت اجرا با ارکستر سمفونیک را داشته باشند. از همین رو این ترکیب به گونه ای انجام شده است که شنونده، موسیقی که در دستگاه چهارگاه و یا همایون می شنود به لحاظ رنگ آمیزی متفاوت از شناخت او از همین دستگاه ها در موسیقی آوازی و یا موسیقی سازی ایرانی است که قبلا شنیده شده اند.

    این آهنگساز و رهبر ارکستر گفت: براین اساس شاید یکی از تفاوت های این نوع موسیقی در همین ترکیب است. در واقع کوشش بر این بوده که شنونده با تجربه تازه ای از موسیقی ارکسترال ایرانی روبرو شود. البته غیر از علیرضا قربانی که خواننده اصلی اپرا است و در نقش حافظ حضور دارد، علی زند وکیلی و وحید تاج و حدود ۱۳ خواننده دیگر نیز در سایر نقش های اصلی قرار می گیرند و در کنار آن نقش های فرعی دیگری نیز وجود دارند.  شخصیت حافظ در این فضای نمایشی – موسیقایی «لایت موتیفی» دارد که شنیدن آن در هر بار، با ارکستراسیون و بافت موسیقایی و واریاسیون های متفاوت، حضور فیزیکی و یا روحانی آن را نوید می دهد.

    پور خلجی در پایان صحبت هایش بیان کرد: این اپرا پنجمین اثر گروه تئاتر عروسکی آران است که در سال نود و یک برای اولین بار به سعی و اهتمام بهروز غریب پور در سالن فردوسی به اجرا درآمد. من به جرات می توانم بگویم که این اثر ایران را صاحب اپرای ایرانی، با موضوعیت، درونمایه و موسیقی ایرانی کرد. من بر این باورم اپرای «حافظ» در حقیقت گام دیگری در راستای رسیدن به اپرای ملی و ایرانی است هر چند که این راه دراز و دشوار است.

    اپرای «حافظ» به نویسندگی و کارگردانی بهروز غریب پور و آهنگسازی امیر پورخلجی به مناسبت زادروز حافظ، از دهم تا بیست و دوم مهر ماه در سالن فردوسی تهران روی صحنه خواهد رفت. این اپرا با محوریت شخصیت حافظ، گویای شرایط زمانه وی و رویدادهای پیرامون او است. در این اثر علیرضا قربانی، علی زند وکیلی، وحید تاج، زنده یاد اسحاق انور،  سحر محمدی، هاله سیفی زاده، وصال علوی، حسین رضا اسدی به همراه دیگر خوانندگان، نقش آفرینی کرده اند.

    https://musiceiranian.ir/?p=306497
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *