×
×

نشست خبری کنسرت گروه موسیقی میراث برگزار شد

  • کد نوشته: 30466
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۸ام اسفند ۱۳۹۱
  • ۰
  • گروه “میراث” با اجرای موسیقی، شاهنامه‌خوانی امیر صادقی، بازی کاظم هژیرآزاد و گویندگی ژاله صادقیان ۱۷ اسفندماه در حوزه هنری به مناسبت نوروز روی صحنه می‌روند.

    نشست خبری کنسرت گروه موسیقی میراث برگزار شد
  •  موسیقی ایرانیان: گروه “میراث” با اجرای موسیقی، شاهنامه‌خوانی امیر صادقی، بازی کاظم هژیرآزاد و گویندگی ژاله صادقیان ۱۷ اسفندماه در حوزه هنری به مناسبت نوروز روی صحنه می‌روند.

    نشست خبری کنسرت گروه میراث با عنوان نکوداشت جشن جهانی نوروز، صبح امروز ۸ اسفندماه با حضور حمید خزاعی خواننده، آرش قاسمی سرپرست و آهنگساز گروه و همچنین دیگر اعضای اصلی این کنسرت از جمله کاظم هژیرآزاد، بازیگر، ژاله صادقیان گوینده و امیر صادقی شاهنامه‌خوان برگزار شد.

    حمید خزاعی خواننده در ابتدای این نشست درمورد چگونگی شکل‌گیری میراث و برگزاری کنسرت نکوداشت نوروز گفت: این گروه چند سال پیش توسط آرش قاسمی تشکیل شد تا زمانی که در اجرایی به میزبانی تالار وحدت با ارکستر آکادمیک تهران، قطعات قاسمی را با همراهی امیر صادقی اجرا کردیم. پس از آن تصمیم گرفتیم تا با گروه میراث با جدیت و به شکل تخصصی روی شاهنامه کار کنیم و همین تصمیم سبب شد تا تلفیقی از شاهنامه‌خوانی و موسیقی اصیل ایرانی را روی صحنه ببریم.

    همکاری با کاظم هژیرآزاد و ژاله صادقیان

    وی درباره دیگر اعضای اصلی این کنسرت اظهار کرد: در اجرای پیش‌رو افتخار این را داریم که افزون‌بر امیر صادقی رییس فردوسی‌سرای ایران در خدمت کاظم هژیرآزاد برای بازی در نقش آرش کمانگیر و ژاله صادقیان نیز در بخش گویندگی باشیم.

    در ادامه نشست، آرش قاسمی آهنگساز و سرپرست گروه میراث در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر این که برای اجرای نکوداشت جشن جهانی نوروز از چه دستگاه هایی استفاده کرده اید، با اشاره به اینکه متاسفانه در شاهنامه‌خوانی بیشتر افراد تنها یاد چهارگاه می‌افتند، ادامه داد: قرار نیست در شاهنامه همه چیز حماسی باشد؛ چراکه ابیات عاطفی، حماسی و تراژیک هم در شاهنامه به چشم می‌خورد. از این‌رو سعی کردیم خودمان را چندان در قید و بند دستگاه‌ها قرار ندهیم تا کار به صورت مرکب‌خوانی اجرا شود. آهنگسازی در این کنسرت کاملا چندصدایی است و ما برای این کنسرت و تنوع در کار از شور، دشتی، چهارگاه، نوا و بیات ترک استفاده کرده‌ایم.

    امیر صادقی نیز با بیان این که سال‌هاست شاهنامه را تنها به دوش می‌کشم و روی آن کار می‌کنم درباره چگونگی حضور خود در این کنسرت اظهار کرد: چون انسانیت را پیش از هنرمند بودن در اعضای گروه میراث و این اجرا جستم، تصمیم به همکاری با آنها گرفتم.

    وی نیز درمورد انتخاب دستگاه‌ها اظهار کرد: در شاهنامه از نوروز، وصال‌ها و فراق‌ها، غم‌ها و شادی‌ها و حماسه‌ها، سخن بسیار به میان برده شده است که همین موضوع سبب شد تا برای اجرای این کنسرت دستگاه ها و گوشه های گوناگونی را مورد استفاده قرار دهیم.

    رییس فردوسی‌سرای ایران با اشاره به اینکه تجربه اجرای کارهایی نزدیک به این کنسرت را در شهرستان‌ها داشته ایم، افزود: با همه فرصت اندک و تمرینات کم گروه فکر می‌کنم از آن رو که دوستان عاشقانه پای کار بودند، اجرای خوبی پیش‌رو داشته باشیم.

    در ادامه این نشست، قاسمی درباره قطعات و اینکه آیا تعدد گونه‌ها در این کار وجود دارد یا خیر، با بیان این که این کنسرت را در چند فصل اجرا می‌کنیم، گفت: نیایش، فصل اول این اجراست که با آواز همراه است. در فصل دوم از پهلوانان صحبت می‌کنیم که برای این کار داستان رستم و اشکبوس را انتخاب کرده‌ایم. در ادامه از مقام نقالان و روایت‌کنندگان شاهنامه که تا به امروز این میراث گرانبها را در هر کوی و برزنی به گوش مردم رسانده اند، تجلیل می‌کنیم.

    روایت موسیقایی دلاوری‌های بانوان شاهنامه

    آهنگساز کنسرت یاد شده درمورد دیگر فصل های کنسرت، با بیان این که در بخش هایی از اجرا از شعرهای مهدی اخوان ثالث هم کمک گرفته‌ایم، یادآور شد: فصل سوم مربوط به دلاوری‌های بانوان و عاشقانه‌های شاهنامه می‌شود که برای آن، نبرد سهراب و گردآفرید را انتخاب کرده‌ایم. در ادامه نیز روایتگر نوروز و پیدایش آن با اقتباس از داستان جمشید جم هستیم.

    وی با بیان این که فصل پنجم درمورد آرش کمانگیر با شعر سیاوش کسرایی است، ادامه داد: در این فصل از حضور کاظم هژیر آزاد برای بازی در نقش آرش کمانگیر استفاده کرده ایم. البته شعر تصنیف آرش کمانگیر از امیر صادقی است. فصل آخر نیز عذرخواهی از حکیم طوس است در باب این که در زنده نگه داشتن یاد و زحمات او در راستای احیای زبان فارسی ضعیف عمل کرده ایم و رنج ۳۰ ساله آن را ندید گرفته ایم. تصنیف آخر این کنسرت نیز رستگاری نام دارد که کلام آن از مهدی اخوان ثالث است.

    آرش قاسمی در مورد اینکه چرا برای این کنسرت بر روی یک داستان از شاهنامه تمرکز نکرده اند، گفت: تا به امروز بسیاری از گروه‌ها درمورد شاهنامه کار کرده‌اند و تجربه ثابت کرده است گروه‌هایی که صرفا به روی یک داستان کار کرده‌اند نتوانسته‌اند موفق باشند که یکی از دلایل آن هم می‌تواند خستگی مخاطب باشد اما رنگارنگی و تنوع موضوع در اجرا سبب می‌شود تا سلیقه‌های گوناگونی جذب اجرا شوند.

    امیر صادقی نیز در این باره تاکید کرد: دیگر مردم ما حوصله بیش از یک ساعت موسیقی جدی را ندارند از همین رو ما نیز با درنظر گرفتن این موضوع سعی کردیم کار متنوعی را ارائه دهیم.

    برخی مردم از شاهنامه می‌ترسند

    ژاله صادقیان گوینده این کنسرت نیز در مورد تمرکز بر روی اجرای یک قسمت از شاهنامه اظهار کرد: دراین باره باید بگویم که من تجربه تعریف کردن داستان بر روی صحنه را دارم که نمونه آن خسرو و شیرین و لیلی و مجنون نظامی هستند. اما در مورد شاهنامه قصه این است که ما باید به این مهم دست یابیم که چگونه می توانیم به شاهنامه باز گردیم. از آن رو که متاسفانه شاهنامه برای بسیاری از مردم ما ترسناک است چون می ترسند این کتاب گرانقدر را باز کنند اما چیزی از آن نفهمند.

    وی دراین باره با بیان اینکه به نظر من بزرگترین کار میراث معرفی شاهنامه به مخاطب است، افزود: اگر کاری کنیم تا جذابیت اولیه درمورد شاهنامه و فردوسی برای مردم ایجاد شود کار بسیار مهم و پسندیده ای را انجام داده ایم که منجر به تشویق مردم برای مطالعه شاهنامه می شود.

    کاظم هژیرآزاد نیز در این نشست درباره داستان چگونگی حضور خود در این کار صحبت کرد و با بیان اینکه داستان حضور من در این دست کارها داستان غریبی است، گفت: غریب بدین خاطر که ۱۸ ساله بودم که در نمایشی با عنوان رستم و سهراب ایفای نقش کردم. چون سه بازی در نقش رستم داشتم. چون سال ۴۹ در نمایش درامی با نام شاه سمنگان نقش رستم را بازی کردم و آن کار را ۱۸۰ شب در تهران و شهرستانها متعددی به اجرا گذاشتیم. با این غریبانه‌ها می خواهم بگویم که غریبی در این است که انسان آنچه علاقمند است همواره به خاطر می سپارد و برایش اتفاق می افتد. همانگونه که برای من بازی در نمایش‌های شاهنامه چندین و  چند بار اتفاق افتاده است تا اینکه امروز نیز بازی در نقش آرش کمانگیر به شکل خیلی اتفاقی به من رسیده است.

    خزاعی در انتهای این نشست با بیان اینکه خواست خودشان برای یک اجرا و همچنین ترافیک برگزاری کنسرت‌ها از دلایل اجرای اختصاص تنها یک شب به این کنسرت است، افزود: پیروز ارجمند مدیر بخش موسیقی حوزه هنری قول حمایت‌هایی را برای اجراهای سال آینده در تهران و سایر شهرستان‌ها به ما داده است.

    کنسرت نکوداشت جشن جهانی نوروز توسط گروه میراث به خوانندگی حمید خزاعی، آهنگسازی آرش قاسمی، شاهنامه‌خوانی امیر صادقی، گویندگی ژاله صادقیان و بازی کاظم هژیرآزاد پنجشنبه ۱۷ اسفند ماه از ساعت ۲۰ به مدت ۷۰ دقیقه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=30466
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *