×
×

هنرمندی که چون نامش شریف و با فرهنگ بود

  • کد نوشته: 301483
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸
  • ۰
  • استاد فرهنگ شریف یکی نوابغ نوازندگی تار معاصر بود که شیوه نوینی در نوازندگی و نگاه به نوازندگی تار را فراروی نسل خودش و نسل‌های بعدی گشود پیش از استاد فرهنگ شریف، تنها کسی که شیوه جدیدی از نوازندگی تار را ابداع کرد استاد علینقی وزیری بود.

    هنرمندی که چون نامش شریف و با فرهنگ بود
  • کیوان ساکت: استاد فرهنگ شریف یکی نوابغ نوازندگی تار معاصر بود که شیوه نوینی در نوازندگی و نگاه به نوازندگی تار را فراروی نسل خودش و نسل‌های بعدی گشود پیش از استاد فرهنگ شریف، تنها کسی که شیوه جدیدی از نوازندگی تار را ابداع کرد استاد علینقی وزیری بود.

    شیوه قُدما مانند درویش خان، میرزا عبدالله، سیدمیر، غلامحسین و دیگران به نحوی بود که تقریبا از یک شکل نوازندگی پیروی می‌کردند. اما استاد فرهنگ شریف به مدد بهره‌گیری از نگاه‌های نوین به آثار علینقی وزیری، نحوه ویژه‌ای از پنجه‌گذاری و انگشت‌گذاری را ایجاد کرده است. استاد شریف از دریچه استاد وزیری به این موارد نگاه کرده است اما نگاهی متفاوت داشته.

    شیوه نوینی که در حدود ۶۰ سال و حتی تا به امروز آرام‌بخش دل‌های مردم این سرزمین بوده است. شیوه‌ای که در لطافت اجرا، سلیقه‌های مختلف و استفاده از تمام سیم‌های ساز مانند علینقی وزیری، استاد شریف هم تقریبا از تمام بخش‌های ساز استفاده به جا کردند و از خودشان نواهای زیبایی را به یادگار گذاشته‌اند. یکی از ویژگی‌های استاد شریف کوک‌ها و مُقام‌های ابداعی ایشان بود. متجاوز از چند ده کوک مختلف برای نواختن دستگاه‌ها و نغمه‌های ایرانی را ایشان ابداع کرده بود.

    در گذشته قُدما که برای هر دستگاه یک کوک گذاشتند اما استاد وزیری کوک‌های مختلفی برای نواختن دستگاه‌ها ابداع کرد و استاد شریف در ادامه این نگاه‌ها شکل‌های گوناگونی از کوک‌های گوناگون را برای تار تجربه کرد که همه آنها کاربرد دارد و می‌توان گفت فرهنگ شریف سالیان سال نه تنها مورد علاقه هم سن و سالان خود و نسل‌های میانسال و سن کهنسال است، بلکه جوانان هم از این شیوه نوازندگی موسیقی بسیار استقبال می‌کنند و طرفداران فراوانی هم پیدا کرده است. از میان معروف‌ترین طرفداران استاد فرهنگ شریف می‌توان به هنرمند ارجمند، استاد هوشنگ ظریف اشاره کرد که ایشان یکی از نزیک‌ترین هنرمندان به استاد شریف در نواختن تار بودند. استاد ظریف نوازندگی سبک هنرستان را در نوازندگی استاد شریف ادغام کردند و به ما یک نگاه و یک دریچه تازه در فرهنگ و هنر را ارائه کردند.

    استادفرهنگ شریف غیر از اینها از لحاظ اخلاقی، مرام و رفتار اجتماعی آنچنان که فامیلش بود بسیار فرهنگی و بسیار شریف بود. او بسیار شرافتمندانه زندگی کرد و جایگاهی بسیار شریف و دوست داشتنی در میان اهالی هنر داشت و خواهد داشت. قطعا نام ایشان به عنوان یک هنرمند راستین و اصیل در میان فرهنگ دوستان باقی خواهد ماند.

    https://musiceiranian.ir/?p=301483
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *