×
×

خبرهای کوتاه موسیقی ایرانیان از بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر

  • کد نوشته: 29498
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۲ام بهمن ۱۳۹۱
  • ۰
  • خواجه امیری قطعاتی چون «احساس آرامش»، «نمی دونی»، «غریبانه»، «میوه ممنوعه»، «خلاصم کن»، «تموم قلب من»، «این حقم نیست»، «لحظه»، «نمی دونم»، «دریا»، «شیرین»، «نابرده رنج» و «سلام آخر» را با ترانه هایی از روزبه بمانی، اهورا ایمان، افشین یداللهی، حسین متولیان و امیر پیرنهان اجرا خواهد کرد.

    خبرهای کوتاه موسیقی ایرانیان از بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر
  • khabar2پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر
    هنر موسیقی توانسته نغمه‌هایش را به نواهای ازلی نزدیک کند
    به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود آورده است:

    هوالسمیع

    زیبایی راز، راز زیبایی است              آن راز نهفته در هنر ، این است
    از ازل تا به امروز ، آدمیان به واسطه ی آنکه از یک نفخه ی واحد متعالی و جاویدان، پا به عرصه ی حیات گذاشته اند؛ نه تنها بر یکدیگر برتری ای جز به پرهیز کاری و صفای باطن نداشته اند بلکه از مشترکات فطری فراوانی در ارزش ها و فضیلت ها و هنجارهای پاک و شایسته نیز برخوردارند چرا که:   ما همه اجزای آدم بوده ایم
    و بدیهی است که زبان مشترک و توانمندی برای روایت و نشان دادن ظرفیت ها و ظرافت های این شایستگی ها، بایسته است و آن زبان همگانی ، “هنر” است و سرآمد مرزنورد و فاتح القلوب این موهبت الهی هم، “موسیقی” قرار گرفته در ناب ترین جوهر و جلوه اش که البته خود، گوشه ای از عنایت اوست.
    خشک سیمی، خشک چوبی، خشک پوست             از کجا می آید این آوای دوست؟!
    و به راستی خاستگاه این پیغام و آوای آشنای دوست، آیا لحن های پاکیزه ای نیست که جان و سرشت آدمی ، از روز الست در بهشت جوار حضرت کبریایی اش می شنیده و شب همه شب، زمزمه ی دعا و ورد سحرگاهی اش بوده؟
    و بدین اعتبار ، اندیشه ی شعر فارسی به عنوان عصاره ی فرهنگ فطرت گرای ایران اسلامی ، گامی پیش تر می نهد و کلام وزین و شریف موزون را نیز ، از زمزمه های بهشتیان می شمارد:
    شعر حافظ در زمان آدم اندر باغ خلد                      دفتر نسرین و گل را زینت اوراق بود
    پس از این منظر، لازم و ستودنی است که هنر موسیقی امروز، نغمه ها و لحن هایش را به غایت و طبیعت آن نواهای ازلی، نزدیک کرده و راوی معنویت قدسی، کرامت انسانی و تعالی بخش اخلاقیات فردی و اجتماعی انسان معاصر باشد.
    موسیقی ای که سراسر، همه ذکر حق و حقانیت راستی و روشنایی جان است و گلستانی از عشق. با این نشان و امید که ” چون هنر های دگر، موجب حرمان نشود”.
    و اما این جوهره ی جلالی و مهر سماعی، در جمال جشنواره های بین المللی موسیقی فجر، بروز و قوام یافته که اینک بیست و هشتمین منزل از منازل نورانی خود را طی می کند. چرا غداری کاروانی که با عنایت او، بر سر آنست که کاروان خنیا را کوکب هدایتی باشد و فروغ امیدی.
    خیل دست اندرکار و مجموعه ی هنرمندان مشتاق و توانمند حاضر در صحن این جشنواره را صمیمانه، سلام و خوش آمد گفته و سربلندی همگان را از درگاه منزه خداوندی، مسئلت می نمایم. توفیق ، رفیق شفیق طریق عزّت و اعتبارتان باد.
           سید محمد حسینی
    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

    احسان خواجه امیری عاشقانه ها را اجرا می کند
    احسان خواجه امیری قطعات جدیدترین آلبوم خود«عاشقانه ها» را در در جشنواره موسیقی فجر می خواند.
    به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، خواجه امیری در قالب یک ارکستر پاپ ۱۱ نفره در اولین روز جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه خواهد رفت.
    این خواننده پاپ قطعاتی چون «احساس آرامش»، «نمی دونی»، «غریبانه»، «میوه ممنوعه»، «خلاصم کن»، «تموم قلب من»، «این حقم نیست»، «لحظه»، «نمی دونم»، «دریا»، «شیرین»، «نابرده رنج»، «سلام آخر» و…را با ترانه هایی از روزبه بمانی، اهورا ایمان، افشین یداللهی، حسین متولیان و امیر پیرنهان اجرا خواهد کرد.
    هومن نامداری رهبری ارکستر احسان خواجه امیری را بر عهده دارد و هومن غفاری(درامز)، کامیار ماندگاریان و علی ضرابی(ترومپت)، محمد کاظمی(کیبورد)، مهرداد هزارخوانی(گیتار باس)، سیامک کریم پور(ترومبون)، امید حجت(گیتار الکتریک)، احسان نی زن(ویلن) و سیامک پناهی(پرکاشن) سازهایشان را برای ۲۵ بهمن ماه کوک می کنند.
    گروه موسیقی پاپ به خوانندگی احسان خواجه امیری فعالیت رسمی خود را از سال ۸۶ با برگزاری کنسرت در تالار بزرگ کشور در تهران شروع کرد و تا به امروز اجراهای متعددی در شهرهای مختلف ایران و خارج از کشور به روی صحنه برده است.
    این گروه  اجرایی ماندگار و به یاد ماندنی و خاطره انگیز از جمله اهداف همیشگی خود دانسته اند و هم اکنون در حال تمرین برای اجرای کنسرت های زمستانی تهران و شرکت در بخش جنبی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر هستند.

    کنسرت احسان خواجه امیری ۲۵ بهمن ماه در بخش جنبی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر  در دو سانس ۳۰/۱۸ و ۳۰/۲۱ در مرکزهمایش های برج میلاد برگزار می شود.

    سرپرست گروه تریو کلاسیک: ایجاد بخش استعداده های درخشان قدم مثبتی است
    شناخت جوانان نخبه و برجسته هنرمند در کشور و تعلیم دادن آنها برای درخشش فرهنگ و هنر کشور قدم بسیار بزرگ و مثبتی است.
    به گزارش ستاد خبری جشنواره موسیقی فجر ، میلاد عالمی ، سرپرست گروه ۳ نفره تریو کلاسیک با بیان این موضوع اعلام کرد: «از اقدامات مهم و رضایت بخشی که در این دوره جشنواره انجام شده، ایجاد بخش استعدادهای درخشان است که به همت آقای دکتر ریاحی برای معرفی کردن بیشتر نسل جوان نخبه و هنرمند به دنیای حرفه ای صورت گرفته است.»
    او در ادامه گفت :« شناخت جوانان هنرمندی که در زمره برترین های کشور قرار دارند برای آینده هنری کشور بسیار موثر است. شاید در آینده بتوان از همین گروه های استعدادهای درخشان ارکستر حرفه ای تشکیل داد تا منسجم و پیشرفته برای موسیقی کشور تلاش کنند. »
    او  شرکت در جشنواره فجر را فرصت خوبی برای قدم برداشتن بیشتر در دنیای حرفه ای شمرد و افزود: « این موقعیت ها و اجراها ما و مردم را به هم نزدیک تر می کند. سبک موسیقی ما شاید با سلیقه تمام اقشار جامعه آشنا نباشد و همین نا آشنا بودن باعث شده که سبک موسیقی کلاسیک در فرهنگ هنری ما کمرنگ شود. اما با حضور در جشنواره موسیقی فجر می توان سبک های متفاوت موسیقی را به مردم بیشتر معرفی کرد. به نظر من در صورتی نتیجه بیشتر و بهتری دریافت می کنیم که این برنامه ریزی ها و اجرا ها در طول سال هم انجام شوند و ادامه دار باشند. »
    سرپرست گروه ۳ نفره تریو کلاسیک در ادامه گفت :« می توان برای برگزیدگان این عرصه امکاناتی را فراهم کرد که بتوانند با اساتید بین المللی و کلاس های خارج از کشور بیشتر آشنا شوند و موضوعات به روز و جدید در عرصه موسیقی را به کشور آورند. »
    کنسرت تریو کلاسیک در روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه ساعت ۳۰/۱۸ در سالن رودکی اجرا خواهد شد.
    بخش استعدادهای جوان بخشی جدیدی است که برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر طراحی و اجرا می شود. در این بخش ۸ گروه  موسیقی کلاسیک غیر ایرانی در سالن رودکی از ۲۵ بهمن تا یک اسفند به روی صحنه می روند.

    نوازنده نسل دیگر اعلام کرد: جشنواره فرصتی برای ارائه هنر جوانان است
    «نسلی دیگر»، بخشی بود که همزمان با بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر آغاز به کار کرد تا جوانانی که در زمینه تالیف و تولید آثار هنری فعال هستند را جذب و از کارهایشان پشتیبانی کند.
    حسام اینانلو در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با بیان این مطلب گفت: «نسلی دیگر» توانسته در جذب جوانان با استعداد و صاحب تالیف موفق باشد؛ همچنین سال گذشته، هر شب از برنامه‌های این بخش به نام یک ساز آراسته شده بود برای مثال«شب تار»، «شب کمانچه»، «شب سنتور» و…در این شب‌ها، نسل سوم موسیقی فرصت می‌یافت تا به تک نوازی بپردازد و توان خود را نشان دهد و در بوته نقد بگذارد.
    به گفته این نوازنده کمانچه جشنواره موسیقی فجر بر رشد و گسترش موسیقی تاثیر می گذارد به ویژه اگر افرادی متخصص و متعهد به هنر موسیقی در آن شرکت کنند. البته این به آن معنا نیست که جشنواره، تنها فرصتی برای حضور استادان و پیشکسوتان موسیقی است اما بی‌گمان حضور چهره‌های شاخص به جوانان دلگرمی و انگیزه می‌دهد.
    اینانلو، استانداردسازی را یکی از ضرورت‌های مهم جشنواره می‌داند و می‌گوید: وجود سالن‌های استاندارد برای اجرا، صدابرداری علمی و تخصصی و هماهنگی تمامی ارکان‌های اجرایی و فرهنگی، ضرورتی است که برگزارکنندگان جشنواره باید به آن توجه کنند.
    جشنواره از دیدگاه اینانلو، فرصتی برای ارائه هنر جوانان است چراکه چهره‌های شاخص نیازی به معرفی ندارند اما نسل جوان که چندان هم شناخته شده نیستند به زمان و مکانی برای حضور و ارائه اثر خود نیاز دارند و جشنواره این فرصت را در اختیارشان می‌گذارد.
    حسام اینانلو، رضا عسگرزاده و آزاده احمدی در نخستین روز از بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه، ساعت ۲۱ در فرهنگسرای ارسباران به «سه نوازی» می‌پردازد.

    سرپرست گروه آوای فاخته: جشنواره موسیقی فجر مشوق گروه های جوان است
    سرپرست گروه موسیقی «آوای فاخته قاین» قاین گفت: جشنواره موسیقی فجر مشوق گروه های  جوان موسیقی محسوب می شود.
    سید داریوش کراری در گفتگو با ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر اظهار کرد: جشنواره موسیقی فجر در پیشبرد اهداف هنری گروه ها نقش موثری را ایفاء می کند، چرا که گروه های موسیقی را ملزم می کنند تا بهترین کارشان را ارائه دهند.
    او افزود: رقابت میان گروه ها باعث می شود که آنها بهترین کار خود را ارائه دهندو این موضوع تاثیر خوبی بر کیفیت اجراها خواهد گذاشت.
    کراری در ارزیابی خود در زمینه میزان موفق بودن جشنواره موسیقی فجر در زمینه جوانگرایی اظهار کرد: اهمیت دادن به جوانان مقوله مهمی است و همه اعضای گروه ما هم جوانانی با رده ی سنی زیر ۳۰ سال هستند. این موضوع خیلی به انگیزه گروه ها کمک می کنند و آنها هم تلاش می کنند که خود را نشان دهند.
    او درباره جزئیات اجرای گروه «آوای فاخته» در بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر بیان کرد: بخشی از کنسرت ما به اجرای قطعه ای در دستگاه ماهور اختصاص دارد که دارای بخش آوازی نیز هست. این قطعه «مرثیه جنگل» نام دارد که با کلامی از هوشنگ ابتهاج همراه است.
    این هنرمند ادامه داد: تکنوازی نیز بخش دیگری از اجرای گروه «آوای فاخته» را تشکیل می دهد که با نوای سه تار و کمانچه همراه خواهد شد. تصنیف «آشیان مهر» نیز دیگر قطعه ای است که در این اجرا شنیده خواهد شد.
    کراری از محمد فلکی به عنوان خواننده گروه یاد کرد و گفت: سازبندی گروه کامل است و علاوه بر بنده که سنتور می نوازم، سید ابوالفضل هاشمی(تار و سه تار)، رضا خسروی(کمانچه)، مجتبی شاه بیگی(تار)، ناصر قوی(تارباس)، محمود اکبری(تنبک) ومجید بهمنش(نی) هنرنمایی خواهند کرد.
    گروه آوای فاخته قاین در روز ۲۹ بهمن ماه ساعت ۱۹ در پژوهشکده فرهنگ و هنر با ۱۲ گروه در شاخه کلاسیک ایرانی  به رقابت می پردازد.
    بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به دبیری حسن ریاحی از ۲۵ بهمن تا ۱ اسفند برگزار خواهد شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=29498
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *