×
×

جزییات یک سه نوازی که «سه نوازی» نیست/ شنیدن بداهه‌های ویژه

  • کد نوشته: 278777
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۹ام تیر ۱۳۹۸
  • ۰
  • یکی از اعضای کنسرت سه نوازی پیمان یزدانیان، رضا عسگرزاده و حسام اینانلو از برگزاری یک اجرای زنده متفاوت، توسط این گروه با استفاده از ادوات الکترونیک در کنار سازهای اصلی خبر داد. حسام اینانلو نوازنده شناخته شده کمانچه که طی سال‌های اخیر تجربه‌های متفاوتی را در حوزه نوازندگی موسیقی ایرانی پشت سرگذاشته، در آستانه […]

    جزییات یک سه نوازی که «سه نوازی» نیست/ شنیدن بداهه‌های ویژه
  • یکی از اعضای کنسرت سه نوازی پیمان یزدانیان، رضا عسگرزاده و حسام اینانلو از برگزاری یک اجرای زنده متفاوت، توسط این گروه با استفاده از ادوات الکترونیک در کنار سازهای اصلی خبر داد.

    حسام اینانلو نوازنده شناخته شده کمانچه که طی سال‌های اخیر تجربه‌های متفاوتی را در حوزه نوازندگی موسیقی ایرانی پشت سرگذاشته، در آستانه برگزاری کنسرت سه نوازی که روز شنبه ۲۲ تیرماه با هنرمندی وی، پیمان یزدانیان و رضا عسگرزاده در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار می‌شود، به خبرنگار مهر گفت: طی ماه‌های گذشته همراه با پیمان یزدانیان و رضا عسگرزاده به صورت جداگانه تجربه‌هایی در زمینه دو نوازی با آلبوم «رام» و چند کنسرت در جشنواره موسیقی فجر داشتم که هریک از آن‌ها برایم تجربه‌های بسیار متفاوت و جالب توجهی بودند. اما این سه نوازی که پیش رو داریم به نوعی اولین تجربه ما سه نفر در قالب یک همکاری سه نفره است که امیدوارم بتواند مورد توجه مخاطبان موسیقی جدی قرار گیرد.

    وی ادامه داد: فضای این کنسرت سه نفره بنا به دوستی دیرینه من با پیمان یزدانیان و رضا عسگرزاده شکل گرفته و تلاش کردیم این دوئت‌ها را به سه نوازی تبدیل کنیم و خوشبختانه در تمرین‌های اولیه قبل از برگزاری این کنسرت هم دیدیم که نتایج بسیار خوبی هم داد و نتیجه این شد که کنسرت‌هایی را در این حوزه برگزار کنیم. البته درباره جامعه هدفی که برای این کنسرت می‌تواند در نظر گرفته شود سخت است بتوان نظر داد اما چون برگزارکننده این کنسرت مجموعه «هرمس» به مدیریت رامین صدیقی است طبیعی است که دربرگیرنده مخاطبانی خواهد بود که با این جنس موسیقی آشنایی بیشتری دارند.

    استفاده متفاوت از ادوات الکترونیک

    اینانلو درباره جزییات کنسرت هم اظهار کرد: کنسرت پیش رو در سه پارت متفاوت برگزار می‌شود که تمام این سه قسمت بر اساس بداهه‌نوازی‌هایی که پیش از این در کنسرت‌های دو نفره تجربه‌اش را داشته‌ایم، در یک ارگان واحد تعریف می‌شود و هرکدام مجموعه وظایفی را به عهده دارند. البته فرق بارز این کنسرت با اجراهای قبلی در این است که ما در این اجرا از ابزار و ادوات الکترونیک استفاده کرده‌ایم که مدیریت آن برعهده رضا عسگرزاده است و به اعتقادمن برای فضاسازی به هریک از مل امکانات وسیعی داده که می‌توان گفت این کنسرت سه نوازی دیگر سه نوازی نیست بلکه تعداد زیادی از اصوات به عنوان یک ابزار، به کمک سه ساز اصلی امده و این تجربه متفاوتی خواهد بود.

    این مدرس موسیقی گفت: برنامه‌ریزی‌هایی برای برگزاری این کنسرت در پاییز و زمستان وجود دارد که بتوانیم بعد از کنسرت پیش رو مجموعه برنامه‌هایی را در تهران و شهرهای دیگر کشور برگزار کنیم. ضمن اینکه اگر بتوانیم تجربه‌های سه نوازی مان را گسترش بدهیم قطعاً در ذهنمان تولید یک آلبوم مشترک وجود دارد که امیدوارم هرچه زودتر محقق شود.

    موسیقی جدی همواره مخاطب کم داشته است

    این نوازنده و مدرس موسیقی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی آنچنان بر روی جامعه هدف یا مخاطبان تمرکز ندارد، بیان کرد: ما نهایت تلاش خود را انجام می‌دهیم تا آنچه روی صحنه از این سه نوازی، پیش روی مخاطب قرار می‌گیرد ارائه یک نوع موسیقی جدی باشد که می‌تواند دربرگیرنده تجربه متفاوتی هم برای او باشد. کما اینکه کنسرت‌های برگزار شده از سوی موسسه «هرمس» نشانگر چنین رویکردی است و همواره به دنبال اجرای موسیقی‌ای بوده است که بتوان از آن به عنوان موسیقی جدی یاد کرد. به هر حال موسیقی جدی در تمام دوران همواره با مخاطب کم همراه بوده و می‌توان ادعا کرد که جمعیت مخاطب موسیقی جدی چندان تفاوتی با سالهای قبل نداشته است. شاید تفاوت محسوس این دوران شرایط اقتصادی باشد که باعث شده مخاطب جدی موسیقی هم کمتر شود وگرنه این جنس موسیقی همواره با موضوع کمبود مخاطب مواجه بوده است.

    اینانلو افزود: خوشبختانه با اقبالی که از سوی تماشاگران انجام گرفته تمام بلیت‌های کنسرت ما به اتمام رسیده که برای ما باعث افتخار و امید است. اما باید این نکته را هم مد نظر داشته باشیم تا زمانی که موسیقی جدی رسانه نداشته باشد این نوع موسیقی هم قطعاً در شرایطی بهتر از این قرار نخواهد گرفت. این موسیقی قطعاً مخاطبان خود را دارد اما شنیدن آن به اعتقاد من مانند شرایط کتاب خوانی در جامعه است که سرانه مطالعه آن را می‌دانیم.

    کنسرت سه نوازی پیمان یزدانیان، حسام اینانلو و رضا عسگرزاده ساعت ۲۱ روز شنبه ۲۲ تیر ماه در تالار خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران تهران میزبان علاقه‌مندان موسیقی است. در این کنسرت که با حمایت نشر موسیقی «هرمس» به مدیریت رامین صدیقی روی صحنه می‌رود پیمان یزدانیان نوازنده پیانو، حسام اینانلو نوازنده کمانچه و رضا عسگرزاده نوازنده دودوک کنسرت سه نفره ای را برگزار خواهند کرد.

    در توضیح کنسرت سه نوازی یزدانیان، اینانلو و عسگرزاده آمده است: «این سه هنرمند تا کنون با یکدیگر اجراهای موفقی را به صورت دو نوازی داشته‌اند که شاید مهمترین آن دونوازی یزدانیان-اینانلو بوده باشد که در قالب آلبوم رام با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. رضا عسگرزاده و حسام اینانلو نیز حدود دو سال است که با یکدیگر همنوازی می‌کنند و اجرای این دو در جشنواره موسیقی فجر سال ۹۷ نیز با اقبال مخاطبان همراه بود. حال این سه هنرمند که سابقه همکاری و دوستی دیرینه دارند، برای اولین بار در قالب سه نوازی بداهه روی صحنه می‌روند.»

    https://musiceiranian.ir/?p=278777
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *