×
×

بازیگر سرشناس «پرنده شیرین جوانی» درگذشت

  • کد نوشته: 278724
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۹ام تیر ۱۳۹۸
  • ۰
  • بازیگر سرشناس «پرنده شیرین جوانی» درگذشت

  • به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ریپ تورن، هنرپیشه فیلم‌های «پرنده شیرین جوانی» و «آنا کریستی» و ستاره شوی لری سندرز که به خاطر آن موفق به دریافت جایزه امی یا اسکار تلویزیون شد، در منزلش در لِیکویل کنکتیکات درگذشت.

    تورن در سال ۱۹۸۴ برای بازی در «کراس کریک» ساخته مارتین ریت که در آن در نقش پدری که با یک تراژدی مواجه می‌شود، نامزد اسکار «بهترین هنرپیشه نقش مکمل مرد» شد.

    او پیش‌تر در سال ۱۹۶۰ در تئاتر برادوی در نمایش «پرنده شیرین جوانی» اثر معروف «تنسی ویلیامز» ساخته «الیا کازان» معروف که در نقش پسر مبتلا به سادیسم یک رئیس متموّل شهر بازی کرد، اولین نامزدی جایزه تونی را دریافت کرد. بعدا پل نیومن به جای او این نقش را ایفا کرد. اولین همکاری تورن با الیا کازان به فیلم «بِیبی دال» در سال ۱۹۵۶ باز می‌گردد و پس از آن در فیلم «چهره‌ای میان جمعیت» از این کارگردان نیز ایفای نقش کرد.

    تورن در سال ۱۹۶۲ به همراه ژرالدین پیج هنرپیشه تئاتر برادوی که سال بعد با او ازدواج کرد و پل نیومن در فیلم «پرنده شیرین جوانی» که با اقتباس از نمایش برادوی ساخته شد، بازی کردند.

    «ریپ تورن» و «ژرالدین پیج» نیز همچون «جووان وودوار و پُل نیومن» یا «آن بنکرافت و مل بروکس» به زوجی محبوب نزد طرفداران سینما تبدیل شدند.

    او همچنین در سال ۱۹۵۹ در نقش برادر «گریگوری پک» در فیلم «پورک چاپ هیل» با موضوع جنگ شبه جزیره کره ظاهر شد. تورن همزمان در این سال‌ها در نمایش‌های موفق برادوی همچون «پرنده شیرین جوانی»، «دختر سکوت» و «میان‌پرده عجیب» اثر یوجین اونیل و «بلوز برای آقای چارلی» روی صحنه رفت.

    پس از نامزدی اسکار برای فیلم «کراس کریک» در سال ۱۹۸۴ تورن بدترین انتخاب‌های عمر سینمایی‌اش را در دهه ۸۰ رقم زد و در فیلم‌های ناموفقی چون «بیست مستر»، «بدشانسی» و «هواپیمای دوم» ظاهر شد. تورن همچنین در سال ۱۹۸۸ کارگردانی فیلم «تلفن» با بازی «ووپی گلدبرگ» را عهده‌دار شد و علی‌رغم فیلم‌نامه «هری نیلسون» و «تری ساترن» نه در گیشه و نه در نزد منتقدان و کارشناسان به موفقیت دست نیافت.

    او در سال ۱۹۹۳ در نمایش «آن کریستی» اثر یوجین اونیل در کنار «لیام نیسون» و «ناتاشا ریچاردسون» در برادوی روی صحنه رفت. چند سال پس از آن در سال ۱۹۹۷ بازی در نقش مکمل در فیلم «مردان سیاه‌پوش» نامزدی اسکار را برای او به ارمغان آورد. آخرین فعالیت‌های هنری او شامل بازی در فیلم «چهل سایه آبی» که جایزه فستیوال ساندنس را برای او به همراه آورد و نیز بازی در فیلم «ماری آنتوانت» به کارگردانی «صوفیا کاپولا» در سال ۲۰۰۶ و بازی در سریال «۳۰ راک» برای شبکه اچ‌بی‌اُ که نامزدی امی سال ۲۰۰۸ را به دنبال داشت و بازی در فیلم «روزهای خوش‌شانسی» می‌شود.

    منبع: ورایتی/ ۱۰ ژوئیه

     

    https://musiceiranian.ir/?p=278724
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *