موسیقی ایرانیان
 

اختصاصی موسیقی ایرانیان

سایت موسیقی ایرانیان – ابراهیم مولائی : کارهای استاد فرامرز پایور کاملا درست است و بحث ندارد. آهنگسازی استاد همایون خرم بی نظیر است. با سه تار بهداد بابایی و ویولن بابک شهرکی به گریه افتاده ام. آهنگ خوب زیاد داریم، استاد پرویز یاحقی هم عجیب بود.

–    گفت و گو  را از اينجا آغاز كنيم ، بيوگرافي كامل سامان احتشامي از زبان سامان احتشامي !؟
متولد اول اردیبهشت ماه 1357 تهران، 6 سالم بود که با پیانو وارد دنیای موسیقی شدم. مرحوم ایرج مهربخش اولین معلم پیانوی من در آموزشگاه چنگ بود. از طریق استاد جلال ذوالفنون با اسماعیل امین موید و استاد جواد معروفی آشنا شدم و به مدت 10 سال پیش این اساتید شاگردی کردم. پس از اخذ دیپلم تجربی وارد دانشکده هنر و معماری شدم و در رشته موسیقی تا مقطع لیسانس تحصیل کردم. اساتید دانشگاه اینجانب استاد محمد سریر، خانم چیستا غریب، دکتر حسن ریاحی، استاد مصطفی کمال پورتراب و فرهاد فخرالدینی بودند.
در سن 14 سالگی اولین اثر خودم را به نام باغ به باغ منتشر کردم، آثار این جانب را می توانید در سایت www.saman-ehteshami.com  ملاحظه بفرمائید. در بیش از 200 آلبوم موسیقی به عنوان آهنگساز یا تنظیم کننده، ناظر ضبط، صدابردار، نوازنده سازهای پیانو، سازهای کوبه ای، تار و سه تار حضور داشته ام. همکاری خودم را از سن 18 سالگی با سازمان صدا و سیما ادامه داده ام و مصاحبه های فراوان در رسانه های مختلف در قبال پیشبرد فرهنگ موسیقی انجام داده ام. در سن 21 سالگی با همسرم راز ازدواج کردم و به اتفاق هم آموزشگاه موسیقی احتشامی را به جهت پرورش هنرجویان و شرکت آوای باغ مهر را به جهت انتشار آثار موسیقی پایه گذاری کردیم. بیش از 20 نفر از هنرجویانم وارد دانشکده موسیقی شده اند. همچنان با تمام کارهای هنری که انجام می دهم روزی 12 ساعت به تدریس موسیقی مشغولم و برای موسیقی نمی خوابم.

–    به نظرم تدریس برای  شما خيلي مهم است. آیا شما خود پرورش یافته تدریس هستید؟
حتما یک هنرمند خوب نیاز به راهنمای درست دارد. حتما اگر من دارم در موسیقی کار می کنم به خاطر معلم هایم و راهنمایی های ایشان بوده است و از طریق آنها کار می کنم و معرفی اساتید خیلی در زندگی آدم تأثیر دارد و مدیون معلم هایم هستم

–    شما براي هنرجوهايي كه دنبال يادگيري پيانو يا هر ساز ديگيري هستند و دنبال آموزشگاه ، فيلم و كتاب آموزشي و … مي گردند چه پيشنهادي مي كنيد ؟ از كجا بايد آغاز كنند تا به جايگاه افرادي مثل شما برسند ؟

به همه جا باید مراجعه کنند و تجربه کنند و همیشه دنبال یادگرفتن مطلب باشند و حتما نزد یک استاد فن مدت زیادی را (لااقل 10 سال) هفته ای یک جلسه کلاس موسیقی بروند و اگر استاد کارش را بلد باشد شاگر هم شاگرد باشد یاد می گیرد. حضور در کلاس موسیقی بسیار مهم است و یک هنرمند باید دنبال کاری برود که می تواند خودش انجام دهد نه با پولش.

–    وقتي دوست داريد آرامش مطلق بگيريد بيشتر به چه آهنگهاي گوش مي دهيد ؟
موقعی که آرامش می گیرم موسیقی گوش نمی دهم. سعی می کنم که بخوابم.

–    آیا نواختن پیانو جالب و لذت بخش است؟

خیلی باحاله

–    آقاي احتشامي ، کدام یک از آثاري  که تابحال شنیده اید برایتان ارزشمند تر و شاخص بوده امكانش هست یکی از آنها را معرفی نمایید؟

کارهای استاد فرامرز پایور کاملا درست است و بحث ندارد. آهنگسازی استاد همایون خرم بی نظیر است. با سه تار بهداد بابایی و ویولن بابک شهرکی به گریه افتاده ام. آهنگ خوب زیاد داریم، استاد پرویز یاحقی هم عجیب بود. دیگران هم که خوبند خیلی می توانم بگم اثر رسوای زمانه با تنظیم بابک شهرکی با صدای علیرضا قربانی که خودم هم پیانواش را زدم را خیلی دوست دارم.

–    تعداد زيادي از هنرمندان و پيشكسوتان موسیقی هستند که متاسفانه فراموش شده اند و یا بهتر است بگوييم مورد غفلت قرار گرفته اند آیا فرد يا افراد خاصی وجود دارند که شما احساس کنید که بی رحمانه مورد بی مهري قرار گرفته و دوست داشته باشيد با او كمك كنيد ؟
ما هم خودمان نیاز به کمک داریم. ولی اگر برای کسی کاری از دستمان بر بیاید دریغ نمی کنیم.

–    از  نواختن چه نوع موسيقي گريزانيد ؟ آيا سبكي از موسيقي هست كه مورد غضب شما باشد ؟

همه آهنگ های دنیا قشنگ است. فقط باید سر جایش شنید یعنی آهنگ گلپری جون تو مهمونی قشنگ است، آهنگ بتهون هم در کنسرت هال قشنگ است. و سبک های جز و بلوز و متال و راک و لایت و هندی و افغانی و … همه را دوست دارم. هر آهنگی را هم بگذارند جلویم می زنم.
یک نوازنده اگر بگوید من این سبکی بلد نیستم ضعفش را نشان می دهد.

–    اگر بخواهید قطعه ای را مجدد بعد از سالها بنوازید اولا چه قطعه اي رو انتخاب  مي كنيد و آیا اين قطعه برایتان کاملا تازه خواهد بود؟
همیشه موسیقی برایم تازگی دارد و نمی دانم چی می زنم، همانجا براساس حال جمع قطعات را انتخاب می کنم. اگر یک آهنگ را دوبار بزنم، دوبارش هم با هم فرق می کند.

–    آيا در آرشيو شخصيتان قطعاتی وجود دارند كه با آنها خاطره اي داشته باشيد و يا به فرد خاصي تقديمش كرده باشيد و به اين دليل از انتشار آن  صرفنظر کرده و دوست داشته باشيد براي هميشه در آرشيوتان باقي بماند ؟
اوه، خیلی زیاد

–    در سابقه موسيقايي شما ساخت موسيقي فيلم هم به چشم مي خورد ، براي چه فيلم هايي (مستند ، تله فيلم و …) موسيقي ساختيد و كلا چه اتفاقي افتاد به فكر ساخت موسيقي فيلم افتاديد ؟

رستگاری در هشت و بیست دقیقه (سیروس الوند)، این ترانه عاشقانه نیست (رحمان رضایی)، شکاف (رحمان رضایی)، انیمیشن شازده کوچولو (نورالدین زرین کلک)، خط ساغر و … و تله فیلم های مختلف برای صدا و سیما و جشنواره ها. برای مثال مستند گردش و عطش.
فیلم و موسیقی فیلم را دوست دارم و به عنوان بازی در زندگی ام انجام می دهم چون درآمد مکفی ندارد به خاطر اینکه تهیه کننده ها هزینه نمی کنند و موسیقی فیلم در حد بودجه فیلمشان می شود ساخت.

–    ساخت موسيقي براي فيلم سخت نيست ؟
ساخت موسیقی فیلم فقط عشق می خواهد و عوامل کاربلد. سخت نیست اعصاب می خواهد و نخوابیدن.

چند ماه پيش در يكي از خبرگزاري ها خبري از شما ديدم كه گفته بوديد سبك كارهاي من ملي است اما هيچ وقت از نگرفتن مجوز براي كنسرت‌هايم نرنجيده‌ام ، اما هميشه مجوزها دير صادر مي‌شود، آنقدر كه زمان مناسبي براي تبليغات نداريم ،  واقعا چرا بايد به گروه و افرادي كه كارهاي ملي و فاخري دارند يا مجوز كنسرت داده نميشه يا بعد از دادن مجوز كنسرت آنها را لغو مي كنند و مشكلاتي از اين دست ؟
من گفته بودم که مجوز دیر داده می شود نگفتم که مجوز نمی دهند، تا به حال هم مجوز کنسرت های اینجانب لغو نشده و همگی با خوبی و خوشی انجام شده و خاطره خوشی برایم مانده، چون تمام گرفتاری های کنسرت هایم با مدیریت همسرم راز حل شده است. اگر کنسرتی لغو می شود من از آن خبر ندارم.

آيا دير به دير برگزار شدن كنسرت هايتان به همين دلايل است ؟

خیر. ببینید کنسرت اگر اسپانسر نداشته باشد، هیچ سود مالی ای برای برگزار کننده ندارد. من سالی یک دفعه آن هم در تالار وحدت کنسرت می دهم چون تنها سالنی که می شود آبرومند برنامه اجرا کرد و صدای منطقی، البته برای گوش عوام، دارد سالن تالار وحدت است که متاسفانه ظرفیت کمی دارد و نبود سالن بسیار آزار دهنده است. نوازنده اگر لااقل سالی یکدفعه برنامه اجرا نکند دق می کند. برای اینکه برای هنرجویانم یا طرفدارانم برنامه اجرا کنم کنسرت می دهم، همین و بس.

–    شما اگر رياست دفتر موسيقي وزارت ارشاد رو بر عهده داشتيد چه رويكرد جديد و متفاوتي براي رفع مشكلات برگزار كنندگان كنسرت اتخاذ مي كرديد ؟

اصلا اخذ مجوز برای اجرای موسیقی بی کلام را بر می داشتم. هرکسی که بخواهد می تواند سالن کرایه کند و کنسرت اجرا کند. اگر می تواند سالنش را پر کند خودش هنری است. خریدار هنر و هنرمند زیاد است. در مورد اجرای موسیقی با کلام نمی گویم چون باید کلام موسیقی مخالف عرف جامعه نباشد.

–    راستي چرا تا كنون گروهي براي خود تشكيل نداديد؟
چرا تشکیل داده ام، شما شاید خبر نداشته باشید. سرپرست ارکستر رودکی، شرقی، احتشامی، برنا بوده ام و در جشنواره های موسیقی فجر شرکت کرده ایم.

–    شما با خواننده هاي مطرحي همچون افتخاري ، مختاباد ، سرلك و … فعاليت كرده ايد كدام يك رو براي همراهي در اجرا بيشتر مي پسنديد ؟

تا چه کاری باشد. هر خواننده ای شخصیت صدایی خودش را دارد. ممکن است در یک کاری از همه شان استفاده کنم، به شرطی که دعوایشان نشود.

–    دوست دارم به حضور ساز پيانو در موسیقی ایرانی بپردازيم ، ساز پيانو چه زماني و به چه شكلي وارد موسيقي ايراني شد ؟

برای جواب دادن این سوال مقاله ای از یکی از هنرجویانم آقای مانی باستانی پاریزی راجع به پیانو و تاریخچه آن در ایران نوشته اند برایتان ارسال کردم و راجع به این مسئله در این مدت کوتاه نمی شود صحبت کرد.

–    شنيدم برای اجرای موسیقی سنتی ایران با پیانو مشکلات اساسی وجود دارد، شما كه خود از پيانيست هاي مطرح هستيد آيا شما هم همين طور فكر مي كنيد؟
یکی از مشکلات، سختی کوک پیانو می باشد که الان با نرم افزارهایی که وجود دارد و پیانوهای دیجیتالی که وجود دارد مشکلات تا حدی حل شده، ولی حال پیانو آکوستیک چیز دیگری است. و یکی دیگر از مشکلات این است که متد تدریس پیانو ایرانی وجود ندارد. من با کمک هنرجویانم آقایان مانی باستانی پاریزی و سینا سلیم زاده مشغول تنظیم و ضبط ردیف های موسیقی ایران برای پیانو هستیم که به زودی منتشر خواهیم کرد تا مقداری از مشکلات یادگیری هنرجویان برای پیانوی ایرانی حل شود. یک پیانیست باید پیانوی کلاسیک را بداند بعد پیانوی ایرانی، اگر تازه استعدادش را داشته باشد یاد بگیرد.

–    چرا امروزه گروه هايي همچون چاووش ديگر تكرار نمي شوند ؟
چند چیز نیاز است که هنرمندان در کنار هم قرار گیرند: 1- شرایط اقتصادی 2- آرامش 3- امنیت شغلی خوب اگر هم نباشد همدیگر را نیم ساعت هم تحمل نمی کنند.

–    تمرينات شما به چه شكل است ؟ كلا يك پیانیست چه نوع تمرینات تکنیکی بايد دنبال كند تا در نوازندگي پيشرفت محسوسي داشته باشد ؟

باید تمرکز داشت نه اینکه روزی فلان زمان تمرین کرد. یک موقع من روزی 10 ساعت ساز می زنم یک موقع هم یک ماه دست به ساز نمی زنم. بستگی به روح و روان و کار آدم دارد. دست انسان را مغزش فرمان می دهد، سر مردم را که نباید با زیاد نواختن برد.

–    توصیه شما برای آهنگسازانی كه می خواهند برای پیانو آهنگ بسازند، چیست؟
بروند و پیانو یاد بگیرند.

–    در آخر بهتر است درباره مشكل كپي رايت در ايران صحبت كنيم ، آقاي احتشامي راه حل شما براي برخورد با اين مشكل بسيار جدي چيست ؟
در دفتر کارم به یک خارجی یکی از آثارم را کپی کردم به جهت هدیه، ایشان از من نگرفت. یادگرفتم ازش که دگر کپی نکنم. جان مادرتان کپی نکنید. تنها چیزی که می توانم بگویم. بگذارید ما هم دلگرم شویم برایتان آهنگ های خوشگل بسازیم.

آقاي احتشامي از وقتي كه به ما داديد واقعاً‌ ممنونم.

این مصاحبه در دومین شماره ماهنامه موسیقی ایرانیان منتشر شده


منبع: سایت موسیقی ایرانیان

لینک کوتاه مطلب : https://musiceiranian.ir/?p=265


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تمامی آثار صوتی و تصویری منتشرشده در سایت «موسیقی ایرانیان» تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشند.