یک آهنگساز میگوید: قبول دارم در اردیبهشت موسیقی نیستیم اما باور دارم اگه یک قطره گلاب اصل به مردم بدهیم آنها گلستان هویت و اصالت موسیقی ایرانی را کشف میکنند.
فرید سعادتمند – آهنگساز – در گفتوگو با ایسنا اظهار میکند: ذائقه موسیقایی مردم در حال عوض شدن است؛ البته به اعتقاد شخصی من این دوران گذراست که باید از سر گذرانده شود. قبول دارم در اردیبهشت موسیقی نیستیم اما باور دارم اگه یک قطره گلاب اصل به مردم بدیم آنها گلستان هویت و اصالت موسیقی ایرانی را کشف میکنند. باید دید چه کاری کردهایم که گوشهای مردم از موسیقی خوب فاصله گرفته است. با همه این احوالات بازهم قطعات خوب تولید میشود اما نسبت به گذشته حجمش پایینتر است.
او درباره ماندگاری یک قطعه در ذهن مردم بیان میکند: ساختار ملودی، ترانه، اجرای خواننده، تنظیم و ارکستراسیون، حتی فضای حاکم بر جامعه در ماندگاری یک قطعه میتواند تأثیرگذار باشد. از طرفی مرور زمان قضاوت خواهد کرد؛ یک هنرمند همیشه باید از خودش بپرسد در کجای جهان ایستاده و علاوه بر حساسیت به قطب نما باید به تقویم هم دقیق نظر کند. به عنوان مثال سالها بعد از که من سریال «ارمغان تاریکی» را کار کردم، از این اثر استقبال بیشتری شد.
یک آهنگساز حتی یک سوم از موسیقی فیلم را نمیتواند با ارکستر ضبط کند
سعادتمند که موسیقی متن و تیتراژ سریال «برادر جان» را آهنگسازی کرده، میگوید: در حوزه موسیقی متن فیلم و سریال ما آهنگسازان خیلی خوبی داریم اما در این میان دغدغههای مالی وجود دارد؛ یعنی نمیتوانند آثارشان را به شکل ایدهآلی ارائه کنند. این به نگاه مدیریتی برمیگردد که به موسیقی فیلم و سریال توجه بیشتری کنند و قطعاتی که آهنگسازان مینویسند به بهترین شکل ارائه شود، یعنی حداقل آهنگساز بتواند قطعات را با ارکستری مناسب اجرا و ضبط کند.
او اضافه میکند: البته زمانی آثار درخشانی مانند «سربداران»، «بوعلی سینا»، «هزار دستان» یا حتی «شب دهم» ارائه شدند، ولی کم کم با نگاههای مدیریتی غلط و نازل به موسیقی شاهد این هستیم که امروز یک آهنگساز حتی یک سوم از موسیقی فیلم را به دلیل هزینههای زیادش نمیتواند با ارکستر ضبط کند. متولیان امر هم که فقط درصدد انجام کارشان هستند. امروزه میبینیم برخی آهنگسازان درجه یک به دلیل اینگونه مشکلات دیگر کار نمیکنند.
این آهنگساز درباره سریال «برادر جان» که در ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه سوم سیماست اظهار میکند: موسیقی متن برای من بسیار حائز اهمیت بوده و هست. موضوع سریال «برادر جان» را دوست داشتم؛ در مقطعی متوجه شدم باید از موسیقی دستگاهی ایران در موسیقی متن این سریال استفاده کنم و به سمت چهارگاه و شوشتری رفتم که مقداری جسارت میخواست، حتی در نوع سازبندی و ارکستراسیون نیز این موضوع را در نظر گرفتم.
او معتقد است: تیتراژ ابتدایی، موسیقی متن و تیتراژ پایانی یک سریال باید یک انسجام درونی داشته باشند و میگوید این را در کارهایش رعایت میکند.
امیدوارم اساتید برجسته موسیقی حضور پررنگتری در این عرصه داشته باشند
سعادتمند همچنین در بخش دیگری از صحبتهایش بیان میکند: مغز انسان یک سیستم مدیریتی یکجهته و ساده است؛ درست شبیه یک خط تولید، اینجا کیفیت مواد اولیه باعث مرغوبیت میشود. ای کاش ما آگاهانهتر موسیقی را برای شنیدن انتخاب کنیم. باور کنید از ملودی ذهن آدمها و زمزمههایشان میشود آنها را شناخت و فهمید.
او همچنین میگوید: در پایان امیدوارم اساتید برجستهای مانند فرهاد فخرالدینی و احمد پژمان مجید انتظامی و … حضور پررنگتری در موسیقی داشته باشند و به عرصه فعالیت بازگردند؛ حضور این اساتید خیلی مهم است.
دیدگاهتان را بنویسید