×
×

آهنگساز و استاد دانشگاه//

  • کد نوشته: 25572
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۷ام آبان ۱۳۹۱
  • ۰
  • «شاهین فرهت» آهنگساز و استاد دانشگاه گفت: خلاقیت در موسیقی ما کم شده و تکنیک جای آن را گرفته است. به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، «شاهین فرهت» آهنگساز و استاد دانشگاه با حضور در برنامه تلویزیونی «دستان» که از شبکه آموزش پخش ‌شد، از فراز و فرودهای موسیقی کلاسیک سخن گفت. وی با اشاره به موسیقی […]

  • «شاهین فرهت» آهنگساز و استاد دانشگاه گفت: خلاقیت در موسیقی ما کم شده و تکنیک جای آن را گرفته است.

    خبرگزاری فارس: تکنیک جای خلاقیت را در موسیقی گرفته است

    به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، «شاهین فرهت» آهنگساز و استاد دانشگاه با حضور در برنامه تلویزیونی «دستان» که از شبکه آموزش پخش ‌شد، از فراز و فرودهای موسیقی کلاسیک سخن گفت.

    وی با اشاره به موسیقی کلاسیک ایرانی گفت: همزمان با تأسیس رادیو در سال‌ ۱۳۱۹ موسیقی کلاسیک به شکل همگانی شکل گرفت. اگر به شنوندگان و بینندگان کنسرت‌ها در اروپا نگاه کنیم، می‌بینیم که اکثر آن‌ها را افراد مسن تشکیل می‌دهند، این در ایران کاملا برعکس است و جوانانی که دانشجو و یا علاقمند به موسیقی هستند، موسیقی را دنبال می‌کنند.

    خالق سمفونی «فردوسی» با اشاره به هارمونی کردن موسیقی، یادآور شد: وقتی می‌گوییم موسیقی ایران یک موسیقی کلاسیک است، این ملودی‌ها دستمایه‌هایی هستند که به صورت یک مجموعه با هم ارتباط دارند. ما دارای ۵ نسل موسیقی هستیم و برخلاف کشورهای اروپایی که به انتشار و حمایت از آثار درجه دو یا سه خود می‌‌پردازند، ما کمتر به انتشار آثار افراد فاخر خود می‌پردازیم.

    فرهت در پاسخ به چگونگی وضعیت آموزش موسیقی در دانشگاه‌ها و دانشجویان گفت: این سوال را می‌توان در بعد جهانی مورد توجه قرار داد. ما در زمانی زندگی می‌کنیم که جوامع از موسیقی اشباع شده است. چند آکادمی عالی جهانی موسیقی وجود دارد که تعداد زیادی موزیسین و … از آن فارغ‌التحصیل شدند. تعداد این افراد زیاد شده است. به نظر من بتهون‌ها کم شدند و تکینک جای آن را گرفته است. ما به اندازه وسعت خاک کشورمان موزیسین کم داریم، باید در این زمینه بیشتر تلاش کرد و با از خود گذشتگی باعث رشد بیشتر آن شد.

     

    * تکنیک جای خلاقیت را در موسیقی گرفته است

     

    خالق سمفونی «خلیج فارس» خاطرنشان کرد: به دلایل اجتماعی خلاقیت در موسیقی پایین آمده و تکنیک بالا رفته است. با توجه به داشتن نسل جوان و به نسبت وسعت بالای جغرافیایی کشورمان موزیسین کم داریم.

     

    * موسیقی پاپ ایرانی در دهه ۲۰ روان بود

     

    وی در تعریفش از موسیقی پاپ گفت: در دهه ۲۰ و ۳۰ در موسیقی پاپ ایرانی تصانیفی وجود داشت که از نظر ملودی روان، مجذوب کننده، سبک و راحت بود. در آن دوران خوانندگانی داشتیم که بنیان‌گذار موسیقی پاپ ایران بودند. با این موسیقی زندگی می‌کردند و از موسیقی‌های اصیل و حتی نواحی کشور در موسیقی پاپ استفاده می‌کردند. زمانی که پاپ غیر ایرانی از سمت آمریکا و اروپا وارد کشور شد می‌بینیم که خشونت یکی از موضوع‌های آن‌ها است که در ترانه‌های خود به آن می‌پردازند.

    به گزارش فارس، برنامه موسیقی «دستان» به تهیه‌کنندگی «سیدمحمد مناجاتی»، کارگردانی «اسدالله ایمن» و با اجرا و کارشناسی «سید‌عباس سجادی» جمعه هر هفته‌ ساعت ۲۰ از شبکه آموزش پخش می‌شود. بازپخش آن شنبه‌ها ساعت ۲۱ از شبکه آموزش روی آنتن می‌رود.

    https://musiceiranian.ir/?p=25572
       
    برچسب ها شاهین فرهت

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *