×
×

برخی هنوز تلفظ درست «کنسرواتوار» را نمی‌دانند

  • کد نوشته: 254882
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۶ام اردیبهشت ۱۳۹۸
  • ۰
  • نشست رسانه‌ای کنسرواتوار تهران با موضوع «فعالیت‌های کنسرواتوار در ارتقاء جایگاه هنر و فرهنگ متعالی و موسیقی فاخر ایرانی در مجامع بین‌المللی»، دیروز (یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۸) در محل این موسسه آموزشی موسیقی در تهران برگزار شد.

    برخی هنوز تلفظ درست «کنسرواتوار» را نمی‌دانند
  • نشست رسانه‌ای کنسرواتوار تهران با موضوع «فعالیت‌های کنسرواتوار در ارتقاء جایگاه هنر و فرهنگ متعالی و موسیقی فاخر ایرانی در مجامع بین‌المللی»، دیروز (یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۸) در محل این موسسه آموزشی موسیقی در تهران برگزار شد.

    «بهزاد معافی» رئیس کنسرواتوار تهران در ابتدای این نشست گفت: بحث امروز و هدف از این نشست صحبت در مورد موسیقی که در کشور ما خیلی مورد بی‌مهری قرار گرفته است. کنسرواتوار تهران اولین کنسرواتواری است که در ایران در سال ۱۳۷۷ تاسیس شده و در چند قسمت کاردانی و کارشناسی فعالیت می‌کند.  فعالیت‌های ما در اینجا مورد تایید مهم‌ترین کنسرواتوارهای جهان است که شامل ۱۴ کنسرواتوار می‌شوند که با همه آن‌ها قرارداد متقابل داریم. ما توانسته‌ایم که کنسرواتوارمان را در بهترین‌های دنیا جای دهیم.

    معافی در ادامه افزود: متاسفانه برخی از مسئولان فرهنگی کشور حتی تلفظ درست واژه کنسرواتوار را نمی‌دانند. ما حداقل توانسته‌ایم در بخش فرهنگی کمک کنیم و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌ایم. سفیر ایتالیا به من گفت تعجب می‌کنم که ایران با اینه‌مه قدمت فرهنگی و تمدن چرا تابه‌حال پیش از این کنسرواتوار نداشته است. موسیقی قدیم ایران خوب بوده ولی در دوره‌هایی به هرج و مرج گرایید و آن موسیقی را که دستخوش تغییرات ناخوشایندی شد، قبول نداریم چراکه بی در و پیکر بود.

    وی تاکید کرد: متاسفانه تعهدی نبود و هنرجو به کلاس موسیقی می‌رفت و آنچنان چیزی هم یاد نمی‌گرفت و تعهدی هم در کار نبود و برخی از هنرجویان یا معتاد می‌شدند یا از هنر ناکام می‌ماندند. با این وجود که از حدود ۱۰۰ سال پیش هنرستان عالی موسیقی تاسیس شده و حدود ۸۰ سال هم دانشگاه موسیقی داشته‌ایم اما کنسرواتوار نداشته‌ایم. ولی الان کنسرواتوار تاسیس شده و ۲۰ سال هم از فعالیت آن می‌گذرد. ما موفقیت‌های چشمگیری در سطح جهان کسب کرده‌ایم. بنده مقاله‌ای با موضوع ۶ هزار سال موسیقی در ایران نوشتم که از سوی فدراسیون فرهنگی روسیه برای این مقاله دیپلم افتخار دریافت کردم. همین مقاله موضوع برنامه‌ای سه ماهه در رادیو روسیه شد و در چند برنامه تخصصی موسیقی در تلویزیون این کشور نیز پخش شد.

    رئیس کنسرواتوار تهران درباره تعریف موسیقی فاخر گفت: ما باید موسیقی درست را تقویت کنیم. موسیقی که در فرهنگ ماست موسیقی عرفانی عاطفی است و اگر بتوانیم آن را خوب عرضه کنیم در دنیا جایگاه خوبی خواهد یافت.

    وی در مورد مدارک صادر شده توسط کنسرواتوار گفت: مدارکی که ما صادر می‌کنیم معتبر است و مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و مدارک را به لحاظ توانایی فنی هنرجویان که بتوانند در سطوح جهانی کار خود را ارائه دهند ارائه داده‌ایم. در کنسرواتوار تهران در بخش‌های «آهنگسازی»، «نوازندگی»، «معلمی ساز و آواز»، «رهبری کر و ارکستر» و نیز دوره‌های کنسرواتواری اجرایی ساز و آواز و نیز دوره‌های ریتم و مهندسی صدا فعالیت داریم. در دپارتمان‌های تخصصی: «موسیقی ایرانی» «موسیقی جهانی» «آهنگسازی» و «رهبری کر و ارکستر» و در بخش پیانو گواهینامه مورد تایید وزارت علوم ارائه می‌دهیم که قابل ترجمه رسمی است و مدرک جهانی تلقی می‌شود.

    * شیفته فرهنگ ایرانی شدم و الان ۱۹ سال است که در ایران زندگی و تدریس می‌کنم

    «کلارا بوکوچاوا» پروفسور موسیقی از روسیه با تخصص پیانو‌نوازی مسول دپارتمان پیانوی کنسرواتوار تهران است. او در این مورد گفت: ۱۹ سال است که به ایران آمده‌ام. ۱۹ استاد و مدرس موسیقی و پیانو در ایران تربیت کردم که همه توسط خودم به این مرحله رسیده‌اند و در حال حاضر در بهترین سطح تدریس می‌کنند.

    بوکوچاوا در مورد متد جدید آموزشی خود افزود: ما متدی در اینجا تدریس می‌کنیم که در نوع خود جدید است و در این روش همه هنرجویان پس از فراگیری قطعات خود را می‌نوازند و من و هیأت ژوری در مورد نقاط مثبت و منفی نوازندگی هنرجو بحث و گفتگو می‌کنیم و به این شیوه، ضمن گفتن ایرادها و نیز ذکر نکات مثبت هنرجو را پیش می‌بریم و همانجا هم به هنرجو نمره می‌دهیم.

    وی در مورد برگزاری فستیوالی با میزبانی کنسرواتوار گفت: فستیوال «کلارا» ۶ سال برگزار شده و امسال هفتمین سالش برگزاری آن است. در طول این سال‌ها شرکت‌کنندگانی از شهرهای مختلف ایران داشته‌ایم. داوران این فستیوال دکتر ضربی و خانم افضل هستند و من هم درکنارشان هستم. ما در این فستیوال از سبک‌های دوران «باروک»، «کلاسیک»، «رومانتیک» و «مدرن» از آهنگسازهای نامدار جهان آثاری انتخاب کرده و از شرکت‌کنندگان می‌خواهیم که آن آثار را بنوازند. در این فستیوال جایزه نقدی هم می‌دهیم که الان یک میلیون و پانصد هزار تومان است. فستیوال ما رپرتوار ثابت داشته و در سه گروه سنی برگزار می‌شود.

    این مدرس موسیقی گفت: دوست دارم ویلن یا فلوت هم اضافه شود اما تا کنون امکانش فراهم نشده است. شاگردان من برای اولین بار در مسابقات خارجی شرکت کردند و مقام آوردند. پروفسور اینژنگ مسئول دپارتمان پیانوی ویرجینیای امریکا به ایران آمد و پس از دیدن کار ۱۲ نفر از هنرجویانم، ۳ نفر از آن‌ها را انتخاب کرد و گفت ما حاضریم تمام مخارج آنها را داده و به آمریکا ببریم تا در آنجا تحصیلات‌شان را ادامه دهند و خوشبختانه این نشان از سطح بسیار بالای آموزش و اهمیت وجود کنسرواتوار در این مملکت است.

    خانم کلارا در جواب خبرنگار فارس که پرسید چرا شما با وجود این همه فعالیت و موفقیت که از آن دم می‌زنید ولی هیچ‌کدام از شاگردان شما از دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه تهران سر در نمی‌آورند؟ گفت: متاسفانه و متاسفانه باید بگویم که قطعا تمام دانشجویان رتبه یک تا ده موسیقی دانشگاه تهران شاگردان من بوده یا هستند که با بهترین معدل از این دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند ولی از طرف مسئولین دانشگاه به آنان تاکید شده که به هیچ عنوان نباید در هیچ‌کجا عنوان کنید که شما مهارت اصلی خود را در دپارتمان پیانوی کنسرواتوارتهران کسب کرده‌اید و هرآنچه را که بدست آورده‌اید حاصل تحصیلتان در دانگشاه تهران بوده است.

    «علی معافی» قائم مقام ریاست کنسرواتوار تهران گفت: سالانه ۳۴ فستیوال جز در هلند اتریش و دانمارک برگزار می‌شود که این همه فستیوال پس از آنکه بریتانیا موسیقی جز خود را توسعه داد دیگر کشورهای اروپایی نیز برای اینکه از قافله عقب نمانند دست به برگزاری رویدادهای متعدد موسیقی جز بردند. ذائقه موسیقی جهان عوض شده و جز انگلیسی در حال غلبه بر دیگر ژانرهاست. این را از این جهت گفتم که ضرورت موسیقی در جای جای جهان اهمیت دارد و ما هم باید در زمینه موسیقی بیشتر تلاش کنیم و به آنجا که حق کشورمان است برسیم. بی‌شک موسیقی ایرانی پتانسیل جهانی شدن را دارد.

    وی افزود: شما کیهان کلهر را می‌بینید که در سطح جهانی شناخته شده است و در هرکجای جهان که برای مخاطبان غیر ایرانی کنسرت برگزار می‌کند با بهترین استقبال مواجه می‌شود در صورتیکه تا همین ۱۰ یا ۱۵ سال پیش هیچ کس در جهان حتی نام ساز کمانچه را نشنیده بود. همین نشان از پتانسیل بالای موسیقی و فرهنگ و هنر ایرانی دارد و ما با تلاش و ارائه تدریس آکادمیک و پرورش هنرجویان توانمند و نیز ارائه مدارک بین‌المللی باید در شناساندن فرهنگ و توانمندی هنرمندان ایرانی کوشا باشیم تا به حق‌مان در سطح بین‌المللی برسیم.

    «آیدا سوبولوا» خبرنگار روسی حاضر در این جلسه گفت: پانزده سال پیش هفته کنسرواتوار مسکو را در تهران و در تالار وحدت برگزار کردیم. و از آن زمان به فرهنگ و موسیقی و نیز مردم ایران علاقمند شدم. شش سال پیش فیلمی درباره یکی از آهنگسازان بزرگ ساختم که دو تن از شاگردانِ ایرانیِ خانم کلارا در آن فیلم اجرا داشتند. بسیاری از موزیسین‌های جهان از دیدن این فیلم و توانایی نوازندگان ایرانی تعجب کردند.

    وی افزود: موسیقی ایرانی از نظر من یکی از زیباترین و گیراترین موسیقی‌های دنیا است. این موسیقی قطعا قابلیت جهانی شدن را داراست چرا که برای مثال من تا قبل از اینکه چیزی از موسیقی و فرهنگ و هنر ایران ببینم و بشنوم چیزی زیادی از آن نمی‌دانستم ولی پس از آن شیفته موسیقی و فرهنگ ایرانی شدم و من نوعی به عنوان یک خارجی نمونه‌ای از یک غیر ایرانی هستم که به هنر این مرز و بوم علاقمند شده‌ام. کنسرواتوار تهران به نظر من یکی از بهترین‌ها در نوع خود است و سال‌هاست که کارها و فعالیت‌هایش را دنبال می‌کنم و شاهد موفقیت‌هایش بوده و هستم.

    https://musiceiranian.ir/?p=254882
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *