×
×

با اشاره به اثربخشی فلسفه در تعالی هنر

  • کد نوشته: 2531
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۳ام شهریور ۱۳۸۹
  • ۱ دیدگاه
  • یک استاد موسیقی با اشاره به اثربخشی فلسفه در تعالی هنر گفت: دلیل اصلی این که هنر در برخی جوامع تضعیف می‌شود، به فقدان فلسفه باز می‌گردد. به نقل از روابط عمومی همایش بین‌المللی روز جهانی فلسفه، شاهین فرهت با اشاره به جایگاه فلسفه در هنر گفت: فلسفه در واقع به عمق نگاه کردن است […]

  • یک استاد موسیقی با اشاره به اثربخشی فلسفه در تعالی هنر گفت: دلیل اصلی این که هنر در برخی جوامع تضعیف می‌شود، به فقدان فلسفه باز می‌گردد.

    به نقل از روابط عمومی همایش بین‌المللی روز جهانی فلسفه، شاهین فرهت با اشاره به جایگاه فلسفه در هنر گفت: فلسفه در واقع به عمق نگاه کردن است و موسیقی هم تجریدی‌ترین هنرهاست و تنها هنری است که احتیاج به ترجمه ندارد و مخاطبانش از هر قوم، ملت و نژادی که باشند اگر فلسفه درون اصوات را درک کنند به پیام حقیقی موسیقی که همانا تعالی انسان است ، دست پیدا خواهند کرد.
    این آهنگساز ایرانی افزود: صلح و صفا، دوستی و تعالی، گریز از خشونت و … از جمله مفاهیم و نتایج موسیقی است که اتفاقاً حول محور فلسفه قرار دارد. اگر در برخی جوامع هنر تضعیف می‌شود، دلیل اصلی آن به فقدان فلسفه باز می‌گردد و در حقیقت موسیقی جزئی از جریان فلسفه است و فلسفه هم جزئی از موسیقی محسوب می‌شود و این رابطه متقابل میان فلسفه و تمام هنرها همواره وجود داشته است. در واقع فلسفه از پدیده‌های فکری نشات گرفته است و موسیقی هم دارای فلسفه‌ای کهن است.
    وی با اشاره به نیاز روز جامعه به برگزاری همایش‌ روز جهانی فلسفه گفت: برگزاری همایش روز جهانی فلسفه می‌تواند گام بزرگی در راه ایجاد رابطه متقابل میان هنرها و فلسفه باشد، اما به این شرط که این گونه رویداد‌ها مستمر و دائمی باشد و تداوم داشته باشد. نباید این گونه رویکردها به ورطه فراموشی سپرده شود و تنها در این صورت است که قدم بزرگی برای جامعه هنری برداشته خواهد شد.
    فرهت در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: این همایش‌ها و این‌گونه رویکردها به فلسفه و هنر باعث به‌وجود آمدن هنرمندان درست در کلیه رشته‌های هنری مانند تئاتر، سینما، موسیقی، نقاشی و … می‌شود. در حقیقت دستاورد این همایش‌ها باید باعث بوجود آمدن آثار جدید هنری شود.
    همایش روز جهانی فلسفه با موضوع «فلسفه؛ نظر و عمل» از سی‌ام آبان تا دوم آذرماه در تهران برگزار می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=2531
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *