×
×

آغاز «بازی تاش و خط» اساتید کارتونیست

  • کد نوشته: 251430
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۶ام اردیبهشت ۱۳۹۸
  • ۰
  • آغاز «بازی تاش و خط» اساتید کارتونیست

  • هفته گرافیک کلید می‌خورد/ آغاز «بازی تاش و خط» اساتید کارتونیستعلاوه‌بر برنامه‌های هفته گرافیک در اولین جمعه اردیبهشت ماه، اساتید برجسته کاریکاتور کامبیز درم بخش، جواد علیزاده و احمد عربانی «بازی تاش و خط» را در گالری راه ابریشم به نمایش می‌گذارند.

    به گزارش خبرنگار مهر، هفته گرافیک که هر سال همزمان با روز جهانی گرافیک در ایران برگزار می‌شود و مصادف با ۲۴ آوریل یا ۷ اردیبهشت ماه است، امسال توسط انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود که امسال موضوع این هفته توجه به زنان طراح است. آئین افتتاحیه این هفته با برگزاری ۱۰ برنامه شامل نمایشگاه، نشست تخصصی و نکوداشت روز جمعه ۶ اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان ایران و باغ موزه قصر برگزار می‌شود. بر این اساس در این روز در خانه هنرمندان ایران، نمایشگاه «از گذشته با زنان طراح» متشکل از آثار پوستر، جلد کتاب، لوگو، کاتالوگ و بسته‌بندی زنان طراح متولد ۲۰ تا ۴۰ شمسی در گالری زمستان افتتاح می‌شود.

    همچنین، نمایشگاهی با عنوان «ایران و ترکیه با زنان طراح» که شامل آثار ۸۰ زن ایرانی و ترکیه‌ای از دهه ۵۰ تا ۶۰ سال است، در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران گشایش می‌یابد. نمایشگاه «اعلان وضعیت» که نمایشگاه محیطی هفته گرافیک شامل پوستر و پلاکارد است، ۶ اردیبهشت در گالری مترو شهید بهشتی، ایوان انتظار میدان ولیعصر و نگارگذر پارک هنرمندان برپا خواهد شد.

    روز جمعه ۶ اردیبهشت ماه همچنین انجمن هنرمندان نقاش ایران با هدف آشنایی مردم با نقاشی، اولین جشنواره «شهروند: نقاش» با عنوان «شهروند: پرتره» را با حمایت اداره کل هنرهای تجسمی از ساعت ۱۰ تا ۱۹ در محل پل طبیعت برگزار می‌کند. تخمین زده می‌شود که در این رویداد حدود ۲۰۰ هنرمند حاضر باشند و پرتره‌های مردم را تصویر کنند. یعقوب عمامه پیچ، احمد وکیلی، داریوش حسینی، حسین سهرابی، علی بیگی پرست، جلال متولی، احمد مرشدلو، علی ذاکری، رضوان صادق زاده، جمشید حقیقت شناس، مینا بحرینی، علی حسن یکتایی، رسول اکبرلو، فرامرز خانی، عادل یونسی، محمدرضا فیروزنیا، حسین شیراحمدی، رزیتا نصرتی، مرتضی خسروی، علی مجد، قادر منصوری، مریم صباغ پور، حامد تخت چین، مریم طباطبایی و اکرم محمدی، اساتیدی هستند که برای این رویداد دعوت به حضور شدند تا پرتره‌های مردم را طراحی کنند و علاوه بر آنها فراخوانی برای حضور هنرمندان علاقمند نیز منتشر شده است.

    بر این اساس، علاوه بر این دو رویداد بزرگ، گالری‌های پایتخت نیز برنامه‌های روتین خود را دارند و اکثر آنها نمایشگاه‌های جدیدی برپا می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    گالری فرشته

    نمایشگاه انفرادی آثار ساغر مسعودی با موضوع «می‌خوابانمم» از روز جمعه ۶ اردیبهشت ماه در گالری فرشته واقع در شهرکتاب فرشته افتتاح می‌شود. در بیانیه این نمایشگاه آمده است:

    «آرام شکل پروانه‌ای، در اپیزودِ به عقب برگشته، خود را به پیله بر می گردانم… خشکسالی شده… خود را به پیله بر می‌گردانم… می خوابانمم.»

    گالری ژاله

    نمایشگاه گروهی نقاشی، طراحی و مجسمه «پناهگاه» به کیوریتوری مهرداد جعفری از ۶ تا ۱۶ اردیبهشت در گالری ژاله میزبان علاقه مندان خواهد بود. در این نمایشگاه آثاری از مرجان پیرعطا، مهرداد جعفری، مانیا جلالی فراهانی، مینا حکیم، صراحی رفعتی، سارا کشمیری، محمد عرفان مولایی و سحر نهاوندی نژاد به نمایش در می‌آید. گالری ژاله در خیابان کریم خان، خیابان ایرانشهر، کوچه نوشهر، پلاک ۳ واقع شده است.

    گالری کاما

    نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های یدالله رویایی با عنوان «طرح و تصویر در حجم» متشکل از ۳۰ اثر از این شاعر جمعه ۶ اردیبهشت ماه در گالری کاما به نشانی خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک ۴۴، ساختمان فرین، طبقه دوم به نمایش در می‌آید.

    گالری نگر

    نمایشگاه گروهی نقاشی «ستاره های ونگوگ» به کیوریتوری افسانه طاووسی در اولین جمعه از اردیبهشت ماه در گالری نگر واقع در قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارام، پلاک ۳۳، زنگ سوم گشایش می‌یابد. در این نمایشگاه آثاری از فریده احمدپور، فاطمه باقرزاده، مریم باقری، معصومه رضایی، مسعود رحیمی، مجید سلمانی، احمد شادکامی، محبوبه صبور، افسانه طاوسی، فتانه عادلی، فرناز فولادی مقدم، زهرا گچکار، مهری ملکی، الهام محمدنیا، عاطفه نیک چهره، فرشته نیک چهره، مرجان نبی‌زاده، سارا ولی‌پور و مهین همرنگ به نمایش در می‌آید.

    گالری شیرین

    نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های فرشاد نکومنش با عنوان «زوران» جمعه ۶ اردیبهشت ماه در گالری شیرین به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک ۵ گشایش می‌یابد.

    گالری سیحون

    نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های مینا سبزی از ۶ اردیبهشت ماه در گالری سیحون واقع در خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره ۱۱ میزبان علاقمندان است. در بیانیه این نمایشگاه که بخشی از بوف کور صادق هدایت است، آمده است: «بته های صحرا زیر آفتاب تابان به رنگ زردچوبه درآمده بودند. خورشید مثل چشم تب دار، پرتو سوزان خود را از ته آسمان نثار منظره خاموش و بیجان می‌کرد. ولی خاک و گیاه‌های اینجا بوی مخصوصی داشت، بوی آن بقدری قوی بود که از استشمام آن به یاد لحظه‌های بچگی خودم افتادم، نه تنها حرکات و کلمات آن زمان را در خاطرم مجسم می‌کرد، بلکه یک لحظه آن زمان را در خودم حس کردم.

    مثل اینکه دوباره در دنیای گمشده ای متولد شده بودم. این احساس یک خاصیت مست کننده داشت و مانند شراب کهنه ی شیرین در رگ و پی من تا ته وجودم تأثیر کرد. پدر صحرا خارها، سنگ‌ها، تنه درخت‌ها و بته های کوچک کاکوتی را می‌شناختم.

    بوی خودمانی سبزه‌ها را می‌شناختم، یاد روزهای دوردست خودم افتادم، ولی همه این یادبودها به طرز افسون مانندی از من دور شده بود.»

    گالری راه ابریشم

    کامبیز درم بخش، جواد علیزاده و احمد عربانی سه استاد برجسته کارتونیست در قالب یک نمایشگاه گروهی با عنوان «بازی تاش و خط»، آثارشان را در گالری راه ابریشم به نمایش می‌گذارند. گالری راه ابریشم در بلوار کشاورز، بین وصال شیرازی و قدس، ساختمان تکنو آجر، پلاک ۲۱۰ قرار دارد.

    https://musiceiranian.ir/?p=251430
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *