×
×

نادر مشایخی در گفتگو با مهر:

  • کد نوشته: 24922
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۵ام آبان ۱۳۹۱
  • ۰
  • نادر مشایخی رهبر سابق ارکستر سمفونیک معتقد است شورای ارکستر سمفونیک تهران باید از حضور افراد و نوازندگان ارکستر انتخاب شوند از همین رو گمان می کنم یکی از عوامل افت کیفی ارکستر سمفونیک تهران حضور اعضای غیر متخصص در این ارکستر است. نادر مشایخی آهنگساز و رهبر سابق ارکستر سمفونیک تهران ضمن بیان این […]

  • نادر مشایخی رهبر سابق ارکستر سمفونیک معتقد است شورای ارکستر سمفونیک تهران باید از حضور افراد و نوازندگان ارکستر انتخاب شوند از همین رو گمان می کنم یکی از عوامل افت کیفی ارکستر سمفونیک تهران حضور اعضای غیر متخصص در این ارکستر است.

    نادر مشایخی آهنگساز و رهبر سابق ارکستر سمفونیک تهران ضمن بیان این مطلب در توضیح مسائل این ارکستر در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: اداره تشکیلاتی مانند ارکستر سمفونیک تهران نیازمند حمایت مالی است از همین رو این ارکستر هنوز به شکل مناسبی از روند مالی نرسیده است.

    رهبر سابق ارکستر سمفونیک در خصوص روند اداره شورایی این ارکستر افزود: معتقدم شورای ارکستر سمفونیک تهران باید از حضور افراد و نوازندگان ارکستر بهره ببرد، از همین رو گمان می کنم یکی از عوامل افت کیفی ارکستر سمفونیک تهران حضور اعضای غیر متخصص در این ارکستر است و یا حداقل در دورانی که من رهبری این ارکستر را تجربه کردم اعضای شورای ارکستر سمفونیک تهران هیچ ربطی به بدنه اصلی این اکستر نداشتند.

    وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به شیوه رهبری ارکستر توسط رهبران برجسته ارکستر سمفونیک‌های بزرگ در جهان گفت: هر کدام از رهبرهای بزرگ موسیقی سمفونیک ویژگی هایی دارند که خیلی به آدم اجازه نمی دهند آن ها را رتبه بندی کرد.هر رهبر ارکستری بستگی به علایق خود رپرتواری را انتخاب می کند در واقع قطعاتی که بهتر رهبری می کند را برای اجرا حاضر می کنند.

    مشایخی در ادامه افزود: سایمون رایتر و گرگیف به نظر من رهبرانی  هستند که از موسیقی تفسیری دوباره دارند و هنگامی که ارکستری را رهبری می کنند،اجرایی نو وتازه از آن قطعه ارائه می دهند.

    این آهنگساز در تکمیل صحبت های خود، به حضور رهبران ارکستر سمفونیک تهران اشاره کرد و گفت: هنرمندان مثل اصوات موسیقی هستند که این رنگارنگی به صفات و علایق آن ها بر می‌گردد.

    وی در ادامه افزود: به عنوان مثال فرهاد مشکات رهبری بود که من خیلی کارهای وی را دوست داشتم. در جوانی  سر تمرینات وی با ارکستر سمفونیک می‌رفتم و روش رهبری‌اش مورد علاقه ام شد.آوازهای زمینی گوستاو مالر به رهبری فرهاد مشکات و اجرای ارکستر سمفونیک تهران را نمونه مناسبی در این زمینه می‌دانم.

    مشایخی در پایان صحبت های خود وجود موسیقی چند صدایی در ارکسترهای ایرانی را مهم ارزیابی کرد و از حسین علیزاده به عنوان هنرمندی که در حوزه موسیقی چندصدایی نام آور است اشاره کرد و گفت: در زمینه بسط و گسترش موسیقی چندصدایی حضور هنرمندانی ماندد حسین علیزاده و حمید متبسم بسیار راه گشا است .به هر حال ایرانی‌ها به واسطه داشتن ربع پرده  در موسیقی خود، یک توانایی ویژه به نسبت غربی‌ها دارند که آنها را در فهم موسیقی پست‌مدرن خیلی کمک می‌کند.

    لازم به ذکر است نادر مشایخی در تازه ترین حضور خود در رسانه ها مقابل دوربین برنامه دستان با اجرا و کارشناسی سید عباس سجادی قرار گرفت و درباره زندگی و آثار خود سخن گفت. در همین راستا دوربین سراغ استاد جمشید مشایخی بازیگر فرهیخته سینمای ایران رفت و با وی درباره موسیقی نادر مشایخی صحبت کرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=24922
       
    برچسب ها نادر مشایخی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *