×
×

با حضور نوشین عقیقی نوازنده‌ی دف

  • کد نوشته: 2433
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۷ام مرداد ۱۳۸۹
  • ۰
  • نشست خبری رونمایی از «رطوبت‌گیر ساز دف» صبح امروز ـ ۲۷ مرداد ماه ـ با حضور نوشین عقیقی ـ نوازنده‌ی دف ـ برگزار شد. نوشین عقیقی، این دستگاه را با استفاده از یک کابل برق که به صورت هوشمند کار می‌کند و دمای چوب دف را به گونه‌ای بالا می‌برد تا پوست آن کشیده شده […]

  • http://www.bornanews.com/images/docs/000050/n00050033-b.jpgنشست خبری رونمایی از «رطوبت‌گیر ساز دف» صبح امروز ـ ۲۷ مرداد ماه ـ با حضور نوشین عقیقی ـ نوازنده‌ی دف ـ برگزار شد.

    نوشین عقیقی، این دستگاه را با استفاده از یک کابل برق که به صورت هوشمند کار می‌کند و دمای چوب دف را به گونه‌ای بالا می‌برد تا پوست آن کشیده شده و صدای دف خراب نشود، ساخته است.

    عقیقی در این نشست گفت: یکی از معضلات نوازندگان دف مسائلی بود که روی صحنه برای او پیش می‌آمد و پوست ساز شل می‌شد و نوازنده دائم در این اضطراب بود که صدای دف او خراب می‌شود.

    سرپرست گروه موسیقی «یاوران» ادامه داد: مدتی پیش که در ونزوئلا کنسرتی برگزار کردم به دلیل رطوبت بسیار زیاد هوا مجبور شدم که روی صحنه یک شعله گاز با خود ببرم و خبرنگاران آن کشور فکر کرده بودند که شعله آتش نماد دف من است. این‌در حالی بود که من این شعله آتش را برای کشیدن پوست دف استفاده می‌کردم.

    عقیقی تصریح کرد: دف مصنوعی چند سالی است که ساخته شده ولی من با دف مصنوعی مشکل دارم چون معتقدم که اجزای یک ساز باید دارای شعور باشند و پوست و چوب دو عنصر باشعور در طبیعت هستند و اگر عنصر غیر جانداری را در یک ساز قرار دهیم نوازنده نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.

    این نوازنده دف با اشاره به دستگاهی اختراع کرده است،گفت:این دستگاه چوب دف را گرم می‌کند، بدون اینکه به پوست ساز آسیبی برساند، به عبارتی وقتی چوب گرم می‌شود پوست نیز خود به خود کشیده می‌شود.

    او درباره فرم ظاهری این دستگاه توضیح داد: این دستگاه یک کابل برق است که تولید آن بیشتر در کشورهای کانادا و انگلیس انجام می‌شود و در داخل دایره دف قرار می‌گیرد.

    این هنرمند در ادامه برادرش شاهین عقیقی را که مهندس برق است و او را در این نشست همراهی می‌کرد، معرفی کرد و گفت: پیشنهاد اصلی و آزمایشها برای ساخت این دستگاه را به کمک او انجام دادم.

    شاهین عقیقی نیز توضیح داد:این کابل ابزاری بسیار گران است و ما تاکنون فقط تعداد محدودی از این دستگاه را تولید کرده‌ایم که اگر بخواهیم برای تولید داخل از آن استفاده کنیم و تولید انبوه انجام شود، تقریبا با ۵۵ هزار تومان می‌توان آن را به بازار عرضه کرد.

    وی افزود: از این کابل در کارهای صنعتی استفاده می‌شود، چون می‌تواند گرما و رطوبت را دفع کند و با آزمایشهای متعددی که انجام دادیم مشخص شد که دمای حدود ۶۵ درجه برای دف مناسب است. به علاوه چون این کابل قابلیت ارتجاعی دارد، می‌توان از آن در سازهای مختلف دیگر که چوب، پوست را نگه می‌دارد استفاده کرد.

    سپس نوشین عقیقی یادآور شد: اسفند ماه سال گذشته، سازم را با این دستگاه روی سن بردم و برای یک اجرای یک ساعته و ۴۰ دقیقه‌ای نیاز به عوض کردن دف نداشتم و این دستگاه با نیم‌ساعت ماندن در دایره دف پوست آن را به اندازه مطلوب خشک می‌کند.

    وی افزود: ساخت این دستگاه را در خانه موسیقی با دکتر محمد سریر مطرح کردم و در جلسه‌ای تعدادی از کارشناسان خانه موسیقی آن را بررسی و تایید کردند و سپس به وزارت ارشاد، دفتر موسیقی بردم و آقای ترابی نیز آن را تایید کرد و مدتی بعد نیز برای دفاع در سازمان ثبت اختراعات از آن دفاع کردم.

    نوشین عقیقی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا وزارت ارشاد یا خانه موسیقی برای تولید انبوه این دستگاه از شما حمایت کردند، گفت: نه تاکنون که امکاناتی به ما نداده‌اند، اما اگر تولیدکننده‌ای با من در این‌باره صحبت کند حتما آن را در اختیار می‌گذارم تا این دستگاه تولید انبوه شود، چون من خودم تاجر نیستم و کار اقتصادی نیز انجام نمی‌دهم.

    وی ادامه داد: این دستگاه بر روی ساز تمبک نیز جواب داده است و امیدوارم بر روی سازهای پوستی دیگر مثل تار هم بتوانیم از این دستگاه استفاده کنیم.

    نوشین عقیقی در این نشست خبری همچنین درباره آلبوم « بوی باران» که سال گذشته آن را منتشر کرده است گفت: این آلبوم شامل کار گروهی اعضای گروه «یاوران» است و حدود ۱۳ سال است که در این گروه در زمینه موسیقی عرفانی کار می‌کنیم.

    او درباره موسیقی عرفانی توضیح داد: متاسفانه این لفظ از جدول موسیقی ما حذف شده است و به جای آن از واژه موسیقی مقامی استفاده می‌کنند. در شرایطی که موسیقی عرفانی یکی از قدیمترین شاخه‌های موسیقی ایران است که ریتم و شعر در آن حرف اول را می‌زند و تک‌خوانی و یا تک‌نوازی در آن وجود ندارد، بلکه تمام اعضای گروه با هم می‌نوازند و با هم می‌خوانند ولی متاسفانه این عبارت جا نیفتاده است.

    عقیقی درباره آلبوم موسیقی «بداهه نوازی دف» نیز که حدود ۱۰ سال پیش منتشر کرده است، گفت: متاسفانه آن آلبوم اقبال نیافت و مهجور ماند گرچه این اولین باری بود که یک اثر درباره بداهه‌نوازی دف منتشر می‌شد.

    وی درباره اعضای گروه یاوران گفت: این گروه ۲۲ نفره است که ۱۲ نفر در آن دف می‌نوازند و ۱۰ نفر دیگر نیز سازهای قانون، تنبور، نی و کمانچه می‌زنند.

    عقیقی همچنین درباره آلبوم بعدی که قصد دارد آن را منتشر کند گفت: پس از انتشار آلبوم‌های «جهان دیگر» در سال ۷۸، «یاد باران» در سال ۸۵، « بوی باران» در سال ۸۸، آلبوم «باران» را در آینده منتشر خواهم کرد که قطعات آن آماده شده و باید به لحاظ مالی تامین شود تا آماده انتشار شود.

    وی درباره برگزاری کنسرت نیز توضیح داد: حدود یکسال و نیم است که کنسرتی برگزار نکرده‌ام اماشاید در آبان وآذرماه امسال کنسرتی را به همراه گروه «یاوران» برگزار کنم.

    این هنرمند درباره قطعه‌ای که درباره شهر بم ساخته بود گفت: چهارسال پیش در استودیو حوزه هنری با آواز احسان خواجه امیری قطعه‌ای را درباره بم ساختم که برای من بسیار هزینه داشت، اما متاسفانه این کار فقط دوبار از رادیو پخش شد و من از این بابت گله دارم.

    عقیقی در پایان درباره دستگاه رطوبت‌گیر ساز دف افزود: آرزویم این است که این دستگاه تولید انبوه شود و از مسوولین می‌خواهم که برای تولید انبوه آن حمایت کنند چون این دستگاه ابزاری است که برای بسیاری از سازها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=2433
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *