×
×

تولید ۶۲ دعای ربنا در دو سال اخیر

  • کد نوشته: 2423
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۵ام مرداد ۱۳۸۹
  • ۱۰ دیدگاه
  • مدیر کل اداره‌ی نغمات آیینی رادیو با اعلام اینکه سال گذشته ۵۱ اثر و امسال هم ۱۱ دعای ربنا در این اداره تهیه شد، به پرسشی درباره عدم پخش دعای ربنای شجریان از صداوسیما و اینکه آیا اداره کل نغمات آیینی برای تولید و پخش دعاهای ربنا با صداهای جدید تمهیدی اندیشیده‌است، پاسخ گفت. مهدی […]

  • مدیر کل اداره‌ی نغمات آیینی رادیو با اعلام اینکه سال گذشته ۵۱ اثر و امسال هم ۱۱ دعای ربنا در این اداره تهیه شد، به پرسشی درباره عدم پخش دعای ربنای شجریان از صداوسیما و اینکه آیا اداره کل نغمات آیینی برای تولید و پخش دعاهای ربنا با صداهای جدید تمهیدی اندیشیده‌است، پاسخ گفت.

    مهدی دهقان نیری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، وظیفه اداره کل نغمات آیینی رادیو را تولید آثار مذهبی دانست و افزود: ما تولیدکننده اثر محمدرضا شجریان نبوده‌ایم که بخواهیم درباره پخش آن ابراز عقیده کنیم؛ ضمن اینکه ما تنها آثار را تولید و ارسال می‌کنیم.

    وی در عین حال تصریح کرد: محمدرضا شجریان استاد آواز است، اما بقیه خوانندگان ما هم حق دارند و دوست دارند آثارشان شنیده شود؛ ‌ما در تولید نغمات به صدا و نوع کار نگاه می‌کنیم و از آثار خوب استفاده می‌کنیم.

    مدیرکل اداره‌ نغمات آیینی رادیو همچنین به اعلام تولیدات جدید این اداره پرداخت و گفت: تولیدات جدید این اداره، شامل ادعیه، دعاهای قرآنی ربنا، دعای افتتاح، گلچین سخنرانی، ‌آوازهای عرفانی و کارهای مناسبتی برای ماه مبارک رمضان به شبکه‌های رادیویی ارائه شده‌است.

    مهدی دهقان نیری با اشاره به اینکه ادعیه، شامل سه بخش است، ‌اظهار کرد: در بخش ادعیه‌ی کوتاه،‌ دعای روزهای مبارک رمضان در ۳ لوح فشرده توسط حسن خانچی و گروه همخوانی « به سوی فردا» تولید شده است.

    وی با بیان اینکه دعاهای قرآنی ربنا در دو لوح فشرده به صورت ترکیبی تولید شده‌است، عنوان کرد: آواز دعاهای قرآنی توسط حسام‌الدین سراج و علی خدایی خوانده شد و محمدعلی کریم‌خوانی، علیرضا نداف، حسام لرنژاد، محمدعلی شیعه، امین پویا،‌ سلیم موذن زاده و محمدی دعاها را خواندند.

    وی ادامه داد: دعاهای مشترک هر روزه، در دو لوح توسط حسین جعفری، ‌هاشم صدفی تهرانی، جعفر فردی، حسن خانچی و ابوالقاسم موسوی قهار تولید شد.

    دهقان نیری گفت: همچنین ادعیه بلند در بخش دعای ماه صفر توسط ابوالقاسم موسوی قهار، حسین جعفری،‌ هاشم صدفی تهرانی، جعفر فردی و حسن خانچی در دو لوح فشرده تولید شده است.

    وی ادامه داد: دعای افتتاح نیز توسط ابوالقاسم موسوی قهار و حسن خانچی تولید شد و دعای ابوحمزه ثمالی توسط ابوالقاسم قهار تهیه شده است. در بخش مناجات، ابطحال در ۲ لوح فشرده توسط حسن خانچی و ۳ لوح فشرده به صورت زمزمه و مداحی توسط منصور ارضی،‌ سعید حدادیان و مهدی میردامادی تولید شد.

    مدیر کل نغمات آیینی رادیو با اشاره به اینکه گلچین سخنرانی مقام معظم رهبری در دو بخش دعا و ماه رمضان در دو لوح فشرده به صدا و سیما ارایه شده‌ است، اظهار کرد: از دیگر آثار این مرکز، آوازهای عرفانی است که در یک لوح به نام « تمنای دوست» توسط مهدی حبیبی و یک لوح هم با نام «اسرار دل» توسط حسام الدین سراج تهیه شده است.

    دهقان نیری آثار مناسبتی در داخل ماه رمضان را اینگونه عنوان کرد: مداحی به مناسبت رحلت حضرت خدیجه در چهارلوح به نام « بانوی بهشت» توسط سعید حدادیان، محمدرضا طاهری، محمدجوادی، حسن خلج ،‌منصور ارضی، حسن بازوبند تهیه شده است.

    وی ادامه داد: یک مداحی به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی نیز در یک لوح توسط محمدطاهری، مجید بنی‌فاطمه، سعید حدادیان و ابوالفضل بختیاری تهیه شد. همچنین یک مداحی به مناسبت شهادت امام علی(ع) در یک لوح توسط شهروز حبیبی به زبان آذری و یک لوح از مجالس محمد کریمی، منصور ارضی،‌ سلیم موذن زاده،‌ مجید بنی‌فاطمه، محمدرضا طاهری و مسعود میردامادی به صداوسیما ارائه شد.

    او با بیان اینکه آثار تولیدی مداحی نیز ارائه شده است، ‌گفت: محسن طاهری و محسن بازوبند به مناسبت شهادت حضرت علی (ع) آثار مداحی را آماده کردند؛ همچنین یک لوح دیگر مبتنی بر مناجات حضرت امیر(ع) به صورت عربی و فارسی توسط هاشم صدفی تهرانی تولید شده است.

    دهقان نیری گفت: اثر فاخری نیز به صورت ارکسترال و کرال تولید شده که در آن ساز به کار نرفته است و به جای آن گروه‌های همخوان و کرال اجرا کرده‌اند که به نام « سر بر آستان جانان» در ۴ قطعه در خصوص شهادت حضرت علی (ع) توسط عباس آزاد تهیه شده است.

    مدیر کل نغمات آیینی رادیو با اشاره به اینکه رادیو ندا که زیر نظر اداره نغمات آیینی رادیو است، هر شب از ساعت ۲۴ تا ۶ صبح به مناسبت ماه مبارک برنامه خواهد داشت، اظهار کرد: از ساعت ۳ تا ۴ بامداد از این شبکه رادیویی قرآن پخش می‌شود و از ساعت ۴ تا ۶ بامداد نیز برنامه ویژه سحرگاهی به نام « با من طلوع کن» پخش می‌شود.

    دهقان نیری در پایان گفت: تمام تولیدات مرکز نغمات آیینی رادیو در این برنامه هر شب به صورت زنده اجرا می‌شوند.

    https://musiceiranian.ir/?p=2423
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *