×
×

«نوای کولی» و «سرزمین کلاغ‌های مهاجر» منتشر شدند

  • کد نوشته: 240478
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۸ام اسفند ۱۳۹۷
  • ۰
  • آلبوم‌های «نوای کولی» و «سرزمین کلاغ‌های مهاجر» به آهنگسازی مزدک کوهستانی» در دسترس مخاطبان قرار گرفتند.

    «نوای کولی» و «سرزمین کلاغ‌های مهاجر» منتشر شدند
  • آلبوم‌های «نوای کولی» و «سرزمین کلاغ‌های مهاجر» به آهنگسازی مزدک کوهستانی» در دسترس مخاطبان قرار گرفتند.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، آلبوم‌های «نوای کولی» و «سرزمین کلاغ‌های مهاجر» به آهنگسازی مزدک کوهستانی از هنرمندان ایرانی مقیم کشور چین در دسترس مخاطبان قرار گرفتند. این آلبوم‌ها به همت مؤسسه فرهنگی هنری «آوای ماد» تهیه و از سوی شرکت پخش «رها» در بازار توزیع شده‌اند.

    آلبوم «نوای کولی» مجموعه‌ای از قطعات موسیقی پاپ است که برای برای گیتار و ارکستر نوشته شده‌اند. بخش‌های گیتار با تکیه بر تکنیک پنجه متداول در فلامنکو نوشته و اجرا شده‌اند ولی مواد و ساختار موسیقی عمدتاً ارتباطی با فلامنکو و حتی آنچه امروزه به آن موسیقی پاپ فلامنکو یا رومبا فلامنکو گفته می‌شود ندارد. این آلبوم شامل موسیقی بی کلام پاپ است گرایش و علاقه اصلی مزدک کوهستانی به گفته خودش موسیقی کلاسیک و تلفیقی است. از این رو در این قطعات در عین سادگی که ویژگی اصلی موسیقی پاپ است به شکل نامحسوسی از ابزارهای تنوع بخش همچون فضاهای پلی مودال، هارمونی‌های کمی پیشرفته‌تر بهره گرفته شده است.

    «سرزمین کلاغ‌های مهاجر» نیز اثر دیگر مزدک کوهستانی به گفته وی نشانگر بیان و مشی اصلی او در موسیقی است. این آلبوم شامل هفت قطعه برای ویولن و ارکستر زهی است که با تفکرات موسیقایی قرن بیستمی و با رگه‌هایی از موسیقی ایرانی هرچند نهفته در لایه‌های موسیقی پلی‌تنال و بعضاً آتنال موسیقی غربی تصنیف شده‌اند. به گفته مزدک کوهستانی او در این آلبوم تلاش داشته که از آنچه موسیقی مدرن گفته می‌شود فاصله بگیرد.

    مزدک کوهستانی از سال‌های کودکی با ساز تمبک فراگیری موسیقی را آغاز کرد و در ادامه با سازهای دیگر چون ویولن، گیتار، سازهای کوبه‌ای غربی، گیتارباس، پیانو و برخی سازهای ایرانی و همچنین فراگیری دروس آهنگسازی با تاکید بر هارمونی علاقه خود به موسیقی را پیگیری کرد. او از میان معلمان متعددی که از آنان موسیقی فرا گرفته بیش از همه خود را مرهون بهمن رجبی برای آشنایی با موسیقی ایرانی و مخصوصاً مفاهیم مقوله ریتم و محسن الهامیان برای دریچه‌ای که به دنیای هارمونی بر او گشود می‌داند.

    مزدک کوهستانی درباره فعالیت‌های حرفه‌ای خود می‌گوید: «من در سال ١٣٨٠ برای یک تئاتر موسیقی ساختم که به نوعی اولین کار جدی من محسوب می‌شد. در ١٣٨١ با یک گروه فیلمسازی برای ساخت موسیقی فیلم آشنا شدم. در حالی که قصد داشتم اثری که از قبل مشغول نوشتن آن بود را گسترش داده و برای فیلم تنظیم کنم، کنسل شدن کل آن پروژه من را بر آن داشت که کارش را به هزینه شخصی اجرا و ضبط کنم. نتیجه بخشی از آن قطعه رازها است که در آلبوم سرزمین کلاغ‌های مهاجر به عنوان اولین قطعه گنجانده شده است. این قطعه همچنین در سال ١٣٩٠ توسط ارکستر «کامه راتا» و به رهبری «کیوان میرهادی» در کنسرتی که به اجرای آثار آهنگسازان مدرن ایرانی اختصاص داشت و در کنار آثار آهنگسازان پیشکسوت و بنامی چون علیرضا مشایخی و محمد رضا درویشی اجرا شد.»

    https://musiceiranian.ir/?p=240478
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *