هر چند که در این میان، بنا به دلایل گوناگون که توشیح و تفسیر آن در این مجال کوتاه میسر نیست، برخی از هنرمندانی که پیش از این میشد آنها را در زیرمجموعه هنرمندان موسیقی اصیل طبقهبندی کرد راهی دیگر انتخاب کردند و به اجرای آثاری به دور از فضای موسیقی ایرانی پرداختند. ضمن آنکه بسیاری از اجراهای موسیقی اصیل ایرانی بهخصوص در شهرستانها، زیر سایه اجراهای گروههای پرمخاطب پاپ قرار گرفت.
با وجود آن که این نوع موسیقی پاپ از لحاظ کیفیت، سیر نزولی خود را ادامه داد، اما به دلیل نوع حمایت برنامهگذاران و تزریق ذائقه خاص موسیقایی بهوسیله چهرههای تازه، در فروش بلیتها پیشتاز بود و این چهرهها که با وجود اجراهای ضعیف و گاهی حتی لبخوانی در کنسرتها بسیار خبرساز شدند؛ همچنان پرمخاطب به اجرای خود ادامه دادند و از چهرههای پاپ اصیل نسل اول بعد از انقلاب چون حمید حامی، مانی رهنما و .. نیز پیشی گرفتند.
*ارکستر ملی ایران
ارکستر ملی ایران بهعنوان مهمترین ارکستر با کارویژه اجرای آثار فاخر موسیقی ایرانی امسال اجراهای متعددی را در برنامه کاری خود گنجانده بود. همکاری با خوانندگانی چون محمد اصفهانی، حسامالدین سراج (کنسرت آیینی) ، علیاصغر شاهزیدی، حسین علیشاپور، سالار عقیلی، وحید تاج، امیر تفتی، رشید وطندوست، جمالالدین منبری و پوریا اخواص همچنین بهرهگیری از رهبران میهمان چون وحید علیپور، نزهت امیری و اسماعیل واثقی نشان داد این ارکستر تحت زعامت فریدون شهبازیان به تکثر و همچنین باز بودن عرصه برای حضور هنرمندان و ایدههای هنری در حد قابلیتهای این ارکستر، معتقد است.
*کنسرتهای دیگر
از جمله کنسرتهای پرمخاطب و خبرساز در سال ۹۷میتوان به کنسرتهای کیهان کلهر و اردال ارزنجان، اجرای کنسرتهای علیرضا قربانی در ایران و کانادا، کنسرت حسین علیزاده و پوریا اخواص در اروپا، تور کنسرتهای اردشیر کامکار و حسین علیشاپور، تور کنسرتهای کیوان ساکت و وحید تاج و کنسرتهای سیمین غانم، بهزاد (خواننده قدیمی)، ایرج، همایون شجریان ، سالار عقیلی، علی زندوکیلی، امیر اثنیعشری و همچنین کنسرت خیابانی محمد معتمدی اشاره کرد.
بسیاری از هنرمندان موسیقی اصیل نیز تک کنسرتهایی را در تهران و شهرهای مختلف برگزار کردند. البته ماجرای لغو کنسرتها نیز همچنان در موارد کمتری ادامه داشت که از آن دست میتوان لغو کنسرت علی زندوکیلی در مشهد را نام برد. البته در همین شهر گروه میرزا عبدالله به سرپرستی و آهنگسازی مازیار شاهی و خوانندگی حسین علیشاپور موفق شدند در هنرستان هنرهای زیبای مشهد به اجرای آثار فاخر موسیقایی بپردازند و جای امیدواری است با حساسیتزدایی، این اجراهای فرهنگی و فاخر در شهرهای مذهبی نظیر مشهد تکرار شود.
*جشنواره موسیقی کلاسیک
جشنواره موسیقی کلاسیک که از اتفاقات خوب سالهای گذشته بود و به همت تعدادی از هنرمندان برای معرفی و حمایت از موسیقی اصیل ایرانی برگزار میشد، در سال ۹۷ برگزار نشد و دبیر دورههای گذشته جشنواره تغییر مدیریت را از دلایل اصلی این اتفاق اعلام کرد.
*کنسرتهای چند شب
از دیگر اتفاقات خوب سال ۹۷ ادامه داشتن کنسرتهای چند شب بود که با حمایت از ساز و آواز، در سالهای اخیر بهنوعی جشنواره تخصصی موسیقی ایرانی بدل گشته است. از جمله برنامههای برگزار شده در این قالب در سال ۹۷، چند شب ساز و آواز و چند شب دونوازی بود که مخاطبان ویژه و خاص موسیقی ایرانی را به خود جذب کرد.
*جشنواره موسیقی فجر
جشنواره امسال پرحاشیهترین جشنواره موسیقی در طول دورههای برگزاری این جشنواره بود. جدا از بیبرنامگیها و مشکلات موجود در برخورد با خبرنگاران، متخصصین بیشتر از همه چیز به کاهش تعداد روزها، کاهش تعداد اجراهای خارجی و کاهش حضور بانوان معترض بودند.
همچنین تعدادی از خوانندگان به دلیل کامل اجرا نشدن آییننامه جشنواره که خوانندگان را از حضور در دو گروه منع میکرد، اما در بعضی موارد اجرا نمیشد از اجرا در جشنواره انصراف دادند. تعدادی از متخصصین نیز به اجرای بیش از اندازه آثار شاهین فرهت حتی توسط گروههای خارجی اعتراض کردند و تعدادی از خبرنگاران به کنایه از نام جشنواره موسیقی فرهت بهجای نام این جشنواره استفاده کردند.
جز این موارد بودجه این جشنواره نیز مباحثی ایجاد کرد که بعد از مصاحبه مسئولان جشنواره امسال، حمید نوربخش نیز به توضیح درباره بودجه سالهای گذشته پرداخت. لغو اجرای گروه کودکان به خاطر خوانندگی یسنا رهو به این دلیل که چند ماه از ۹ سالگی او گذشته بود نیز از حاشیههای خبرساز جشنواره بود. با وجود این حواشی، جشنواره موسیقی فجر با ۸۵ اجرا برگزار شد و گروههای موسیقی با تفکیک سبک در هشت سالن تهران روی صحنه رفتند. در پایان، این جشنواره بر خلاف سالهای گذشته با حذف جایزه باربد، هیچ آلبوم برگزیدهای را به طرفداران موسیقی معرفی نکرد و جایزهای به هنرمند یا آلبومی اعطا نکرد.
گزارش از سپیده نیکرو – خبرگزاری ایرنا
دیدگاهتان را بنویسید