×
×

گروه موغام با «مرغ سحر» آذربایجانی آمد

  • کد نوشته: 230345
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۲۵ام بهمن ۱۳۹۷
  • ۰
  • گروه موسیقی موغام در اولین شب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر قطعات به یاد ماندنی مرغ سحر و حیدر بابا را اجرا کردند که با استقبال حاضران در سالن رو به رو شد.

    گروه موغام با «مرغ سحر» آذربایجانی آمد
  • جشنواره موسیقی فجر

    جشنواره موسیقی فجر

    گروه موسیقی موغام در اولین شب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر قطعات به یاد ماندنی مرغ سحر و حیدر بابا را اجرا کردند که با استقبال حاضران در سالن رو به رو شد.

    این گروه موسیقی با ۱۰ دقیقه تأخیر اجرای خود را در سالن نیمه‌پر فرهنگسرای نیاوران آغاز کردند و در ابتدا تصنیف مشهور مرغ سحر، از ساخته‌های مرتضی نی‌داوود را با خوانندگی آبگل میرزا علی‌اف به زبان آذری اجرا کردند که با تشویق حاضران رو به رو شد. سپس این خواننده قطعه حیدر بابای شهریار را خواند.

    بعد از پایان این اجرا صاحب پاشازاده، سرپرست گروه موغام که تار می‌نواخت، به صحنه آمد و به زبان آذری به حاضران در سالن گفت: شب‌تان به خیر. خوشحالم که شما را می‌بینیم و شادیم که موسیقی موغام را برای شما اجرا می‌کنیم. روزهای سعادتمندی برای شما می‌خواهیم.

    سپس گروه موغام قطعه حیراتی (Heyrati) را همزمان با تشویق حاضران نواختند و اجرای آن شوری در میان حاضران در سالن ایجاد کرد.

    سپس قطعه ساری‌گلین توسط گروه موغام و به خوانندگی آبگل میرزا علی‌اف اجرا شد. این قطعه در گذشته توسط خوانندگان ایرانی و ترکیه‌ای متعددی بازخوانی شده که می‌توان از محمد معتمدی هم نام برد.

    این گروه نسبتاً جوان که لباس محلی بر تن داشتند برای اجرای قطعات در طول اجرا از آلات موسیقی قانون، کمانچه، دف، تنبک و تار بهره بردند.

    صاحب پاشازاده در ادامه اجرا به زبان آذری اظهار کرد: هنرمندان انتظاری که از شما دارند این است که آنها را تشویق کنید و سپس حاضران این گروه را تشویق کردند.

    آبگل میرزا علی‌اف هم به زبان آذری خطاب به حاضران گفت: مهمانان محترم از شما تشکر می‌کنم که وقت طلای خود را صرف کردید و برای دیدن اجرای ما آمدید.

    پس از استراحت پنج دقیقه‌ای، سه قطعه دیگر توسط صاحب پاشازاده و هم نوازی چهار نفر دیگر اعضای گروه اجرا شد. همچنین آبگل میرزا علی‌اف هم دو قطعه به همراه اعضای گروه اجرا کرد و به زبان آذری خواند.

    گروه موسیقی بین‌المللی موغام توسط صاحب پاشازاده می‌شود و از سال ۲۰۰۷ فعال است.

    این گروه موسیقی، قطعات موسیقی آذری را در کشورهای ترکیه، آلمان، فرانسه، ایتالیا، چین، آمریکا، روسیه، سوئد، نروژ، ایران و دیگر کشورها اجرا می‌کند.

    این گروه از سازهای مختلف ملی آذربایجان چون تار، کمانچه، بالابان، نغاره، زدرنا، توتک و … استفاده می‌کند.

    سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر ۲۴ تا ۳۰ بهمن ماه برگزار می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=230345
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *