موسیقی ایرانیان – امین ریزباف: اولین شب کنسرت محمد اصفهانی به سرپرستی میثم مروستی و با حضور ۴۰ نوازنده از بهترین نوازنده های ایران توسط موسسه ی آوای هنر در حالی برگزار شد که ضعف صدابرداری و ناهماهنگی گروه در اجرای قطعات مشهود بود.
در اواسط اجرای چند قطعه ی ابتدایی بارها صداهای گوش خراشی به خاطر ضعف صدابرداری به گوش می رسید که کلا صدای بعضی از سازها هم قطع شده بود، صدابرداری آنقدر پرایراد و فاجعه بود که بعضی از نوازندگان مخصوصا مروستی و حتی اصفهانی در کارشان دچار اشکال و ناهماهنگی شدند و مخصوصا در قطعات ابتدایی بارها فالش زدند و فالش خواندند و از ریتم انداختند که البته همه ی این اشکالات با توجه به مشکلات صدابرداری و استرس گروه قابل توجیه بود.
اصفهانی بعد از به گوش رسیدن صداهای گوش خراش مثل افتادن بمب گفت: «در تنظیم نهایی صدا در سالن و در زمان تمرین، هیچ مشکلی در صدا وجود نداشت اما الان برخی از سازهای ما اصلا صدا ندارد. خواهشمندم اندکی تأمل کنید تا این اشکال عیب یابی و برطرف شود.»
که البته با اجرای قطعات بعدی مشکل صدابرداری کم کم رفع شد و نوازنده ها و خواننده هم به خودشان مسلط تر شدند. اصفهانی با قدرت صدای خود توانست مردم را نسبتا راضی به خانه ها بفرستد ولی گروه با توجه به اسامی نوازنده هایش که در بالاترین سطح موسیقی کشور قرار دارند دور از انتظار ظاهر شدند و ناهماهنگی نوازنده ها با هم مشهود بود که همه ی این مشکلات از نداشتن تمرین گروه ظاهر می شد و ظاهر می شود، معلوم نیست وقتی تالار کشور اجازه ی تمرین در تعداد دفعات مناسب نمی دهد چرا خواننده و سرپرست ارکستر تصمیم می گیرد ۴۰ نوازنده را بدون هماهنگی و تمرین بر روی صحنه بیاورد، خب می توان به جای ۴۰ نوازنده ۷ نوازنده وارد صحنه کرد ولی بیشتر تمرین کرد تا بارها خواننده و نوازنده ها با هم دچار ناهماهنگی نشوند.
در کل با اینکه کیفیت اجرای قطعات در شب اول با توجه به سطح بالای نوازنده ها و خواننده راضی کننده نبود اما اجرای شب اول قدرت اجرای زنده ی اصفهانی و نوازنده ها را نشان داد که با نداشتن تمرین کافی توانستند بصورت تقریبا بداهه کنسرت را اجرا کنند، در این کنسرت اصفهانی گلچینی از آلبوم های قبلی اش بعلاوه ی ترانه ی «محمد» سامی یوسف را به زبان انگلیسی و عربی اجرا کرد، که قبل از اینکه اصفهانی آخرین قطعه را اجرا کند، مردم از او خواستند که ترانه «گل گلدون» را بخواند که وی نیز با مشورت کردن با نوازنده ی کیبوردش، تصمیم گرفت این ترانه را بدون تمرین و بداهه اجرا نماید که بعد از شروع نواختن کیبورد کم کم نوازنده های دیگر سازها هم شروع به نواختن کردند و این آهنگ بصورت کاملا بداهه توسط اعضای گروه اجرا شد. آخرین ترانه ی اجرا شده توسط اصفهانی ترانه ی «ای ایران ای مرز پرگوهر» بود که مردم به احترام این ترانه از صندلی ها برخاستند که در هر دو قطعه ی پایانی مردم با او همخوانی کردند.
در کل امیدواریم اصفهانی که بعد از چند سال وارد صحنه شده، شب دوم کنسرتش را بهتر از شب اول اجرا کند تا طعم شیرین و گوارای ملودی های خاطره انگیز آثارش تبدیل به کلافگی و نارضایتی مردم و کارشناسان نشود.
در ادامه نیز می توانید عکس های محمد ریزباف از این اجرا را ببینید…
دیدگاهتان را بنویسید