×
×

به علت ایست قلبی

  • کد نوشته: 2266
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۳ام مرداد ۱۳۸۹
  • ۱ دیدگاه
  • «احمد سلطانی بناوندی» تنها نوازنده سرنای گلی به علت ایست قلبی دارفانی را وداع گفت. «احمد سلطانی بناوندی» که در روستای سبلوییه زرند کرمان زندگی می‌کرد، دیروز در سن ۸۰ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت. «فواد توحیدی» پژوهشگر موسیقی نواحی کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی فارس گفت: سلطانی تنها نوازنده سرنا گلی در […]

  • «احمد سلطانی بناوندی» تنها نوازنده سرنای گلی به علت ایست قلبی دارفانی را وداع گفت.
    «احمد سلطانی بناوندی» که در روستای سبلوییه زرند کرمان زندگی می‌کرد، دیروز در سن ۸۰ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.
    «فواد توحیدی» پژوهشگر موسیقی نواحی کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی فارس گفت: سلطانی تنها نوازنده سرنا گلی در دنیا بود. وی یکی از میراث داران فرهنگ موسیقی نواحی استان کرمان به شمار می‌رفت که تسلط بسیار زیادی روی مقام‌های موسیقی نواحی منطقه خود داشت.
    این پژوهشگر با اشاره به ساختار سرنای گلی گفت: این ساز که دارای ۵ سوراخ است از جنس گل رس و پیک این ساز از جنس ترکه درخت بید یا شونگ است که در نوع خود منحصر به فرد است.همچنین ساز همراهی کننده سرنای گلی دایره است.
    توحیدی در خصوص صدا دهی این ساز نسبت به سرنای چوبی، اظهار داشت: این دو از نظر نوع صدا کاملا متفاوت با هم هستند به طوری که صدادهی و وسعت صدای سرنای گلی از چوبی کمتر و فاقد سوراخ پشت (پس کت) است. پیک این ساز هم برای جلوگیری از خشک شدن تا قبل از نوازندگی در آب نگهداری می‌شود.
    وی با بیان اینکه با فوت سلطانی سرنای گلی منسوخ شد، گفت: متأسفانه ما به غیر از ایشان هیچ نوازنده دیگری برای این ساز در منطقه نداریم بر این اساس با فوت ایشان، این ساز نیز منسوخ شد.
    توحیدی در خاتمه خاطرنشان کرد: باعث تأسف است که ما در زمان زنده بودن این هنرمندان به فکرشان نیستم و هیچ توجهی به آنها نداریم. به عقیده من با رفتن یکی از این هنرمندان نواحی، بخشی از فرهنگ شفاهی موسیقی از بین می‌رود و این در حالی است که ما هیچ قدمی در راه احیای موسیقی نواحی ایران برداشته نمی‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=2266
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *