×
×

در نشست خبری کنسرت علیرضا مشایخی عنوان شد:

  • کد نوشته: 22312
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱۷ام شهریور ۱۳۹۱
  • ۰
  • نشست خبری کنسرت علیرضا مشایخی ـ آهنگساز نوگرای ایرانی ـ در حالی برگزار شد که مشایخی به دلیل دیر آمدن خبرنگاران به نشست و این بی‌نظمی گفت: چرا با دیر‌ آمدنتان دل مرا می‌شکنید! به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در نشست خبری که ۱۵ شهریور ماه برای تشریح جزییات کنسرت مروری بر […]

  • نشست خبری کنسرت علیرضا مشایخی ـ آهنگساز نوگرای ایرانی ـ در حالی برگزار شد که مشایخی به دلیل دیر آمدن خبرنگاران به نشست و این بی‌نظمی گفت: چرا با دیر‌ آمدنتان دل مرا می‌شکنید!

    به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در نشست خبری که ۱۵ شهریور ماه برای تشریح جزییات کنسرت مروری بر آثار علیرضا مشایخی برگزار شده بود، این آهنگساز در سخنانی گفت: این اجرا در سه شب برگزار خواهد شد و نواختن قطعات برعهده گروه‌های مختلف خواهد بود.

    او ادامه داد: دلیل برگزاری این کنسرت‌ها در سه شب، گسترده بودن کار است و باید بگویم رپرتوآر در این شب‌ها به هیچ وجه تکراری نبوده و گروه‌هایی که به نوعی زیر مجموعه بنده هستند آثار را اجرا خواهند کرد.

    او با بیان اینکه ارکستر پارسیان، ارکستر ریکوردر و ارکستر معاصرین، در این سه شب اجرا خواهند داشت، اظهار کرد: پیش بینی کرده بودیم که این برنامه را در قالب یک جشنواره کلاسیک و معاصر برگزار کنیم و خوشبختانه بنیاد رودکی از این برنامه استقبال کرده و بنده بسیار از این بابت خوشحال هستم.

    این هنرمند در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل عدم حضورش در صحنه اجرا توضیح داد: خبر بسیار لذت بخش این است که در این سه شب هیچ احتیاجی به بنده نیست و گروه کوبه‌ای موسیقی نو و ارکستر ریکوردر را مهرداد تیموری رهبری خواهد کرد و سعید آبادی نیز از دیگر رهبران این اجرا است.

    مشایخی معتقد است: قسمت قشنگ این اجرا آن است که می‌توانم در مقابل شاگردانم بنشینم و آثارشان را ببینم و این در حالی است که بهترین سولیست‌های ایرانی کار را می‌نوازند.

    او از پانیز فریوسفی (کنسرتو ویلن) ،‌ صنم قراچه داغی(کنسرتو ویلنسل) و آیدا سیغاریان(کنسرتو پیانو) به عنوان سولیست‌هایی یاد کرد که در این سه شب هنرنمایی خواهند کرد.

    این رهبر ارکستر در ادامه سخنانش گفت: آثار بر مبنای پیشنهاد نوازندگان انتخاب شده‌اند و در هر شب کنسرت یک کنسرتو اجرا خواهد شد که به نوبه خود رپرتوآر را سنگین می‌کند.

    مشایخی در پاسخ به سوالی مبنی بر بازخورد آثارش در ایران گفت: موسیقی هنری است که توسط واسطه تعدیل می‌شود. یعنی نوازنده حرف آهنگساز را به گوش مخاطب می‌رساند، اگر آن نوازنده کارش را درست انجام دهد، هیچ شنونده‌ای نیست که پیام آهنگساز را متوجه نشود و این هنر آهنگساز نیست بلکه هنر نوازنده است.

    این هنرمند افزود: چه در آمریکا و چه در ایران همیشه نوازندگان خوبی را برای ارایه آثارم انتخاب کرده‌ام، هنگامی که می‌بینم تالار در زمان اجرا مملو از جمعیت است برایم ارزش زیادی دارد، چرا که این اتفاق، به این معنا است مخاطب منتظر موسیقی خوب است.

    مشایخی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برای آسان‌تر شدن فهم آثارش از واسطه خاصی استفاده نمی‌کند، توضیح داد: سمفونی۷ من مولتی‌مدیا است و با فیلم همراه است. در واقع در این اثر از واسطه استفاده شده است.

    او درباره قطعه «مروارید» که قرار است در این کنسرت نواخته شود، عنوان کرد: این قطعه بدون اجازه بنده روی تبلیغات شرکت ملی گاز ایران قرار گرفته است و از این جهت شاید برای مخاطب گوش آشناتر باشد، اما مطمئنم اجرایی عالی روی صحنه خواهیم داشت و اتفاقات خوبی می‌افتد.

    این آهنگساز معاصر درباره الگوی موسیقایی خود اظهار کرد: بنده به عنوان یکی از اولین آهنگسازان دنیا، موسیقی چند فرهنگی را تئوریزه کردم و قطعه‌ای به نام «شور» را نوشتم که تک‌نوازی آن برعهده مرحوم هوشنگ طاهری بود و یک سال بعد از آن اجرا شد .

    مشایخی درباره این ایده چند فرهنگی توضیح داد: سنگ بنای ایده چند فرهنگی من، چهل سال پیش گذاشته شد و بنده سعی کردم این راه را در وسیع‌ترین حالت انجام دهم . همینطور سه دوره از فعالیت‌ موسیقی من، تمرکز گسترده نام گرفته است.

    این هنرمند در پایان سخنانش گفت: در این سه شب کنسرت موسیقی «ایجاز»،‌ «چند فرهنگی» و «فراایکس» مرا خواهید شنید که بسیار گسترده است.

    به گزارش ایسنا،‌ شروین پاشایی مدیر برنامه این کنسرت که خودش با تاخیر نیم‌ساعته در این اجرا حضور پیدا کرده بود در پاسخ به سووال خبرنگاران در این باره که چرا هیچ تبلیغات محیطی برای این کنسرت انجام نشده است‌ و حتی در نشست خبری، بنری نصب نشده است، پاسخ داد: تبلیغات محیطی در فرهنگسراها و فضای مجازی انجام شده‌ است.

    او با بیان اینکه مجوز این کنسرت را بسیار دیر اخذ کرده است، گفت: فکر می‌کنم اگر بتهوون هم به ایران می‌آمد، ساعت‌ها پشت دربسته اتاق میرزمانی می‌ماند. مجوز کنسرت ما هنوز داغ و داغ است و تازه اخذ شده است بنابراین فرصت تبلیغات نداشتیم.

    https://musiceiranian.ir/?p=22312
       
    برچسب ها عليرضا مشايخي

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *