×
×

نشست خبری کنسرت مختاباد با گروه‌های چهل دف و رودکی

  • کد نوشته: 2174
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۳ام مرداد ۱۳۸۹
  • ۰
  • عبدالحسین مختاباد گفت: متأسفانه موسیقی اصیل ایرانی در دنیا رسانه رسمی ندارد و ما فقط با بهره‌گیری از کنسرت می‌توانیم آن را به مردم نشان بدهیم، بنابراین اگر جلوی کنسرت موسیقی هنرمندان کشور را بگیریم درواقع آب به آسیاب دشمن ریخته‌ایم. به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این خواننده که صبح امروز ـ […]

  • عبدالحسین مختاباد گفت: متأسفانه موسیقی اصیل ایرانی در دنیا رسانه رسمی ندارد و ما فقط با بهره‌گیری از کنسرت می‌توانیم آن را به مردم نشان بدهیم، بنابراین اگر جلوی کنسرت موسیقی هنرمندان کشور را بگیریم درواقع آب به آسیاب دشمن ریخته‌ایم.

    به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این خواننده که صبح امروز ـ سوم مرداد ماه ـ در خانه موسیقی به بهانه‌ی کنسرت روزهای آینده‌اش در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، با بیان این مطلب ادامه داد: موسیقی ناسالم در کشور نیاز به مجوز ندارد و کار خود را در سطح وسیع انجام می‌دهد و این تنها موسیقی هنری کشور است که باید براساس ضوابط اداری کار کند و این ضوابط تنها جلوی موسیقی هنری را در ایران می‌گیرد.

    وی در عین حال گفت:باید کار به گونه‌ای باشد که هنرمندان دارای شناسنامه و شناخته شده نیاز به اخذ مجوز برای برگزاری کنسرت نداشته باشند، چون آنها پایبندی خود را به فرهنگ و سنت کشور نشان داده‌اند.

    مختاباد تاکید کرد:مدیریت فرهنگی کشور که جریانات فرهنگی را هدایت می‌کند، باید در اجرای برنامه‌های فرهنگی قاطعیت داشته باشد و اگر در یک کشور مهندسی فرهنگی می‌شود، نباید به حرف عده‌ای اندک که کار فرهنگی مملکت را قبول ندارند، گوش بدهد. بنابراین اگر وزارت ارشاد یک نامه را امضا می‌کند باید مسوولیت آن را نیز برعهده بگیرد و از مسوولیت‌های آن شانه خالی نکند. من نمی‌گویم که ما علاقه‌مندان موسیقی در کشور اکثریت هستیم، گرچه هیچ آدمی نیست که بدون موسیقی زندگی کند. اما مسوولین فرهنگی کشور باید پیام ما را به گوش کسانی که مخالف هستند، برسانند.

    وی یادآور شد: مملکت قانون اساسی دارد و وزارت ارشاد نیز بخشی به نام موسیقی دارد و وظیفه آنها هم این است که موسیقی ملی را در مملکت رواج دهند.

    این خواننده موسیقی ایرانی در ادامه از وزیر ارشاد خواست که این رفتارها را با یک رفتار درست و منطقی و تصمیم دولتی مدیریت کند و صورت‌ مسأله را پاک نکنند، چون این مسأله باید در کشور حل شود و شرایطی در کشور پیش نیاید که هنرمندان گوشه‌نشین شوند.

    مختاباد در ادامه با اشاره به موسیقی‌های پخش شده در صدا و سیما گفت:متأسفانه در تلویزیون نیز کم‌کم موسیقی‌زدایی می‌شود و در اعیاد، مداحی‌هایی پخش می‌شود که نه به لحاظ شعر و نه آوا و موسیقی استاندارد نیستند و موسیقی ملی کشور را حذف کرده‌اند. در شرایطی که باید به موسیقی ملی کشور احترام بگذاریم و آن را بزرگ بداریم.

    در ادامه‌ی این نشست خبری که با حضور فرشید غریب‌نژاد، سرپرست گروه« چهل دف» و محسن حسینی سرپرست گروه موسیقی «رودکی» برگزار شد، مختاباد درباره‌ی جزییات این کنسرت که قرار است با همراهی این دو گروه در روزهای ۱۴ و ۱۵ مرداد ماه ساعت ۲۰ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی برگزار شود،توضیح داد: این کنسرت شامل آثار کوبه‌ای گروه «چهل‌دف» و ملودی‌های گروه رودکی است و شامل موسیقی فولکلور کُرد نیز می‌شود که در آن اشعار کردی به زبان فارسی ترجمه شده و برای شنوندگان ملی جذابیت ویژه‌ای دارد.

    او در پاسخ به این پرسش که آیا گذاشتن شعر فارسی بر ملودی کردی باعث کاهش جذابیت آن نمی‌شود، گفت: پیش از این نیز این کار اتفاق افتاده است و زبان موسیقی فولکلور را به زبان ملی تغییر داده‌اند. البته من زبان کُردی نمی‌دانم و این کار را آقای غریب‌نژاد که با زبان و موسیقی کُردی آشناست،‌ انجام داده‌اند و برای من جذابیت ویژه‌ای داشت.

    مختاباد با اشاره به‌اینکه این اجرا با دیگر کنسرت‌های او متفاوت است، تأکید کرد: این اجرا تا حدودی با نوآوری همراه خواهد بود و از عناصر ریتمیک که مورد علاقه جوانان است، بیشتر بهره گرفته خواهد شد.

    این خواننده موسیقی ایرانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اینکه آیا این نوآوری باعث نمی‌شود که افرادی که پیش از این با صدای شما ارتباط برقرار کرده‌اند، نسبت به این نوآوری واکنش منفی نشان دهند، توضیح داد: نه صدای من که همان صدا است، اما ما در جامعه جوان زندگی می‌کنیم که آنها در تهدید شنیداری قرار دارند و اگر بتوانیم آنها را جذب کنیم، خدمت بزرگی کرده‌ایم.

    وی افزود: موسیقی ایرانی پیر نیست، بلکه الفبایی دارد و می‌توان با استفاده از آن هم اشعار حافظ و هم اشعار شاملو را اجرا کرد. بنابراین نباید هراس داشته باشیم و من نگرانی ندارم و کسانی نیز که پیش از این با صدای من ارتباط برقرار کرده‌اند، حتما خوششان خواهد آمد.

    مختاباد در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا به موسیقی محلی سرزمین مادری خود نیز کنسرت برگزار می‌کند، بیان کرد: من پیش از این نیز کنسرت‌هایی درباره موسیقی محلی مازندرانی اجرا کرده‌ام و در آینده نیز قطعا این کار را انجام خواهم داد و هرگز پایبندی‌ام به موسیقی سرزمین مادری‌ام را از دست نخواهم داد.

    به گزارش ایسنا، عطاران مدیر برنامه‌های کنسرت مختاباد نیز توضیح داد:بخش اول این کنسرت در دستگاه نوا و بخش دوم آن در دستگاه شور اجرا می‌شود که شامل قطعاتی از مختاباد و غریب‌نژاد است.

    به گفته‌ی وی؛ سه ماه پیش تصمیم به برگزاری این کنسرت متفاوت گرفتیم و تاکنون جلسات تمرین متعددی برای این گروه برگزار شده است و موسسه «ققنوس» نیز در اجرای این کنسرت همکاری ویژه‌ای با ما داشت.

    عطاران در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اینکه هنرمندان مختلفی در چندماه گذشته با لغو کنسرت‌شان در شهرستان‌ها روبه‌رو شده‌اند و آیا شما قصد دارید این کنسرت را در شهرستان‌ها برگزار کنید، گفت: مشکل برای برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها وجود دارد، اما در تلاش هستیم که این مشکلات را حل کنیم. البته علی ترابی سرپرست دفتر موسیقی پس از لغو کنسرت سراج در کرمانشاه گفت که در آینده هیچ موردی مثل کنسرت سراج پیش نخواهد آمد و ما نیز امیدواریم که مشکلی پیش نیاید.

    محسن حسینی سرپرست گروه «رودکی» نیز درباره سازهای به‌کار گرفته‌شده در این کنسرت گفت: در کنار سازهای کوبه‌ای گروه چهل دف از سازهای ملودیک، تار، رباب، کمانچه، نی، سنتور و … استفاده می‌شود.

    وی با اشاره به نوآوری در این کنسرت مختاباد گفت: موسیقی ایرانی نیاز به نوآوری دارد وباید تلاش برای جذب مخاطب را سرلوحه کار قرار دهد و یک عنصر مهم برای این کار استفاده از ریتم است. البته درباره ریتم بسیار کار شده است، اما همیشه به اجرا برروی یک ساز مثل تنبک ختم شده است. اما ما تلاش کردیم که در این کنسرت عناصر ریتمیک را بر روی سازهای ملودیک نشان دهیم.

    او ادامه داد: عنصر ریتم برای جوانان در موسیقی بسیار اهمیت دارد و باعث جوان‌گرایی در اجرای این کنسرت شده است.

    فرشید غریب‌نژاد سرپرست گروه «چهل‌دف» نیز گفت: تعداد نوازندگان گروه چهل دف بیش از ۵۰ نفر است اما برای هماهنگی صدا در این اجرا حدود ۴۰ نفر از نوازندگان روی سن خواهند آمد و سازهایی مثل دف، دهل، دمام، تنبک و … استفاده خواهد شد.

    به گزارش ایسنا،پیش‌فروش بلیت‌های کنسرت مختاباد با بلیت ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی از ۵ مرداد ماه از طریق مراکز فروش «ققنوس» و «همایش‌گستر» انجام می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=2174
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *