×
×

رهبر ارکستر مجلسی ارمنستان

  • کد نوشته: 21164
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۳ام مرداد ۱۳۹۱
  • ۰
  • رهبر ارکستر مجلسی ارمنستان گفت: ساخت سمفونی کوروش کبیر به پایان رسیده و در انتظار یک اسپانسر  برای اجرای این سمفونی هستم. خالق اپرای سمفونی رستم و سهراب در پاسخ به  اینکه به نظر شما اسپانسرها توانسته‌اند در ایران نقش خوبی در زمینه موسیقی ایفا کنند؛ به خبرنگار موسیقی آریا گفت:در ایران اسپانسر را با […]

  • رهبر ارکستر مجلسی ارمنستان گفت: ساخت سمفونی کوروش کبیر به پایان رسیده و در انتظار یک اسپانسر  برای اجرای این سمفونی هستم.

    خالق اپرای سمفونی رستم و سهراب در پاسخ به  اینکه به نظر شما اسپانسرها توانسته‌اند در ایران نقش خوبی در زمینه موسیقی ایفا کنند؛ به خبرنگار موسیقی آریا گفت:در ایران اسپانسر را با سرمایه‌گذار اشتباه می‌گیرند. سرمایه‌گذار کسی است که باید برگشت سرمایه داشته باشد و در پایان یک کار بتواند حداقل سرمایه خود را برگرداند، اما درباره اسپانسر چنین تعریفی وجود ندارد. در دنیا وقتی اسپانسری یک کنسرت را برگزار می‌کند قرار نیست سرمایه‌اش برگردد و همین که نامش در کنار یک اثر هنری قرار گرفته است، برایش کافی است. حتی هستند اسپانسرهایی که اسمشان هم آورده نمی‌شود.

    چکناورایان اظهار داشت:تمام کارهای هنری دنیا ضرر است و فقط موسیقی پاپ قابل سرمایه‌گذاری است. در ارکستر، سمفونی یا اپرا که نمی‌شود سرمایه‌گذاری کرد. در دیگر کشورها پای اسپانسر یا دولت به میان می‌آید.

    رهبر ارکستر مجلسی ارمنستان در خصوص اینکه تعریف شما از اسپانسر چیست ؛گفت:اسپانسرها کسانی هستند که به یک نوع موسیقی علاقه دارند و برای برگزاری آن هزینه می‌کنند. در آمریکا سالانه میلیون‌ها پول صرف ارکسترها می‌شود، چون مردم به شنیدن آن احتیاج دارند و حاضرند برایش هزینه کنند.

    وی در خصوص اینکه چه چیزی باعث شده که  موسیقی ایران جهانی نشود؛بیان کرد:موسیقی ایرانی غنی است ولی مخصوص به مردم ایران است و موسیقی ایرانی همیشه توام با شعر است. در موسیقی ایرانی خیلی مهم است که موسیقی چه اشعاری داشته باشد. باید خارجی‌ها را با آن آشنا کنیم؛ اولا عامه مردم را آشنا کنیم که واقعا بدانند ما چه شاعران بزرگی داریم؛ مثل سعدی، حافظ، نظامی، مولانا. همه این بزرگان را مردم جهان واقعا نمی‌شناسند و ترجمه‌های خوبی هم در آنجا نیست که بشناسند اما اگر ما یک روزسرمایه‌گذاری کنیم و دولت هم سرمایه‌گذاری کند که البته همیشه هم نباید دولت انجام بدهد و مردم هم اگر بخواهند فرهنگ‌شان را بشناسانند باید سرمایه‌گذاری کنند و موسیقی را با برنامه و ترجمه اشعار معرفی کنند. موسیقی ایرانی خیلی مخصوص به مردم ایران است و قابلیت همه‌گیر شدن ندارد.

    چکناورایان در پایان اظهار داشت:  در موسیقی ایران شعر مهم‌تر از موسیقی است. اپرا هنر کاملی است؛ بازی، موسیقی، روایت داستان  و همه‌چیز در اپرا هست ، ولی در ایران اپرا به سختی می‌تواند صورت بگیرد چون مردم آشنا نیستند که در اپرا باید موسیقی را گوش کنند و از قبل داستان را بدانند .  اپرا سبک خاصی است و در تمام دنیا رواج پیدا کرده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=21164
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *