×
×

ارکستر خاموش سازها!

  • کد نوشته: 20793
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۱ام تیر ۱۳۹۱
  • ۰
  • ریچارد کلایدرمن، نادر عباسی، مورات ککیلی نام هنرمندان عرصه موسیقی است که روزی مجوز اجرای آنها در تهران صادر شده بود، اما تاکنون معلوم نشده است چرا هیچ کدام در سالن‌های کنسرت ایران به روی صحنه نرفتند. به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ۲۷ شهریور ماه سال گذشته دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و […]

  • ریچارد کلایدرمن، نادر عباسی، مورات ککیلی نام هنرمندان عرصه موسیقی است که روزی مجوز اجرای آنها در تهران صادر شده بود، اما تاکنون معلوم نشده است چرا هیچ کدام در سالن‌های کنسرت ایران به روی صحنه نرفتند.

    به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ۲۷ شهریور ماه سال گذشته دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز اجرای «ریچارد کلایدرمن» – پیانیست مشهور فرانسوی ـ را برای اجرا در برج میلاد تهران صادر کرد و بنابر آن مجوز قرار شد، این هنرمند در روزهای ۹ تا ۱۳ آبان‌ماه سال ۹۰ به همراه گروهی ۱۶ نفره دربرج میلاد برای علاقه‌مندان پیانو بنوازد.

    پس از صدور مجوز، خبرنگاران ۱۹ مهرماه برای کنفرانس مطبوعاتی و دیدار با کلایدرمن به هتلی در تهران تهران دعوت شدند اما در حالی که یک ساعت از زمان مقرر گذشته بود، خبرنگاران با گلایه از عدم برگزاری نشست در ساعت یادشده و عدم پاسخگویی مسؤولان سالن را ترک کردند.

    در همین زمان، مسؤول روابط عمومی این کنسرت در جمع حاضر شد و از عدم برگزاری نشست خبر داد و از جمع عذرخواهی کرد.

    او درباره دلایل لغو این برنامه توضیح داد: «تا همین لحظه منتظر کسب مجوز برای برگزاری نشست سخنرانی نماینده ریچارد کلایدرمن در ایران بودیم که متاسفانه این مجوز صادر نشد و قادر به برگزاری نشست نیستیم.»

    بعد از این برنامه نیز بارها شایعات دیگری در رسانه‌ها منتشر شد و هر بار هم مشخص نشد که دقیقا برای حضور این نوازنده چه برنامه‌ای تدارک دیده می‌شود!

    ***

    ۸ آبان ماه سال گذشته بار دیگر در ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه بنیاد رودکی از طریق پیام کوتاه از خبرنگاران دعوت کرد تا ساعت ۱۴ همان روز برای دیدار با رهبر مهمان ارکستر سمفونیک رودکی در تالار وحدت حضور پیدا کنند.

    نادر عباسی ـ موسیقیدان مصری الاصل و رهبر ارکستر سمفونیک قطر ـ اولین جلسه از تمریناتش را به عنوان رهبر میهمان با ارکسترسمفونیک «رودکی» در همان روز آغاز کرد و این در حالی بود که قرار بود «گراف مورژا» – سولیست روسی – نیز در این برنامه حضور داشته باشد.

    بلیت‌های اجرا نیز برای تاریخ ۱۵ تا ۱۷ آبان‌ماه به فروش رسیدند،اما چند ساعتی به اجرا نمانده بود که بنیاد رودکی اعلام کرد اجرای ارکستر سمفونیک رودکی برای این تاریخ‌ها در تالار وحدت به زمان دیگری موکول شده است.

    در پی تعویق در اجرای ارکستر سمفونیک رودکی، روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی‌ اعلام کرد:«ضمن پوزش به اطلاع می‌رساند ارکستر سمفونیک رودکی که این روزها تمرینات خود را پیگیری می‌کند به دلیل تاخیر در سیر مراحل اداری و اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی‌ربط‌ در خصوص رهبر مهمان ارکستر به زمان دیگری موکول شد.»

    آرش امینی ـ مدیر ارکستر سمفونیک رودکی ـ نیز پس از تعویق اجرا به ایسنا گفته بود: به دلیل عدم صدور به موقع بعضی‌ مجوزها، تاریخ اجرای ارکستر«رودکی» به تعویق افتاد.

    او همچنین مطرح کرد: متاسفانه بنده هم بسیار دیر متوجه به تعویق افتادن اجرای این ارکستر شدم و حتی نتوانستم تحقیق کنم که اجرا به چه تاریخی موکول شده است.

    به گزارش ایسنا این اجرای به تعویق افتاده تا کنون به روی صحنه نرفته است، هرچند که مورژا در جشنواره موسیقی فجر با این ارکستر و این بار به رهبری آرش امینی به صحنه رفت.

    ***

    اما این بی برنامگی‌ها به سال ۹۰ ختم نشد و در سال ۹۱ نیز بار دیگر شاهد لغو برنامه‌هایی از این دست بودیم.

    ۱۲ اردیبهشت ماه سال جاری خبری مبنی بر برگزاری کنسرت «همین امشب» با خوانندگی «مورات ککیلی» ـ خواننده ترکیه‌ای و کامران رسول زاده ـ خواننده پاپ ـ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی منتشر شد.

    همچنین قرار شد این کنسرت ۲۲ اردیبهشت ماه، به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و به همت موسسه «آوای حنانه» برگزارشود در حالیکه ۱۹ اردیبهشت ماه قصه تکراری تعویق کنسرت‌ها بار دیگر رخ داد و دست‌اندرکاران اجرا اعلام کردند: «کنسرت مشترک کامران رسول زاده و مورات ککیلی ـ خواننده مسلمان ترکیه‌ای ـ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران به تعویق افتاد.»

    فرزاد حسنی ـ مدیر تبلیغات این کنسرت ـ درباره دلایل آن گفته بود: «همانطور که پیش بینی می‌کردیم کنسرت با استقبال بالای مخاطبان داخلی و خارجی مواجه شد و حتی این استقبال فراتر از پیش بینی‌های ما بود، به همین دلیل بر اساس خرد جمعی به این نتیجه رسیدیم تا با ادامه تمرین‌های گروه و خوانندگان این کنسرت، اجرای برنامه به آینده‌ای نزدیک موکول شود.»

    او با اشاره به اینکه هر دو خواننده این کنسرت برای برگزاری یک اجرا با کیفیت بالا و رعایت استانداردهای بین‌المللی تاکید دارند، اذعان داشت: «به خاطر پیش‌بینی همه جوانب اجرایی این کنسرت، این گروه هنری ترجیح دادند بعد از رفع برخی مشکلات موجود برگزاری این کنسرت به تاریخ دیگری موکول شود.»

    این در حالی است که این اجرا نیز تاکنون در ایران برگزار نشده است.

    به گزارش ایسنا، لغو کنسرت موسیقیدانان خارجی در ایران دیگر تبدیل به یک امر عادی شده است، اما هیچ اظهارنظر رسمی تاکنون درباره‌ی دلایل لغو این کنسرت‌ها اعلام نشده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=20793
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *