×
×

نشست خبری کنسرت گروه قمر برگزار شد

  • کد نوشته: 20791
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۱ام تیر ۱۳۹۱
  • ۰
  • سرپرست گروه قمر گفت:متاسفانه به دلیل شرایط نامناسب فرهنگی موجود در جامعه مخاطبان جوان ما به سمت موسیقی ایرانی جذب نمی‌شوند؛زیرا سلیقه مردم نابه سامان است و دچار تهاجم بی فرهنگی شده‌ایم. به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین، نوید دهقان، سرپرست گروه قمر درنشست خبری کنسرت گروه قمر که امروز صبح در تالار وحدت برگزار شد، […]

  • سرپرست گروه قمر گفت:متاسفانه به دلیل شرایط نامناسب فرهنگی موجود در جامعه مخاطبان جوان ما به سمت موسیقی ایرانی جذب نمی‌شوند؛زیرا سلیقه مردم نابه سامان است و دچار تهاجم بی فرهنگی شده‌ایم.
    به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین، نوید دهقان، سرپرست گروه قمر درنشست خبری کنسرت گروه قمر که امروز صبح در تالار وحدت برگزار شد، گفت: گروه قمر ۲۹ و ۳۰ تیر ساعت ۲۱ در تالار وحدت به صحنه می رود،گروه قمر بعد از ماهها شعی و تلاش تصمیم دارد تا در این کنسرت با اجرای قطعات جدید به روی صحنه برود.

    سرپرست گروه قمر با اشاره به اینکه این کنسرت شامل دو بخش است،گفت: این کنسرت در دو بخش فارسی و کردی اجرا می شود و خواننده بخش کردی شاهو عندلیبی است، همچنین خوانندگی بخش فارسی به عهده خودم است .

    در ادامه شاهو عندلیبی با تاکید بر اینکه قطعات بخش کردی را به یاد ایرج عندلیبی می خواند، گفت: پدرم در طول حیات زندگی هنری خود ۴۰ تصنیف ماندگار کردی ساخت که من این تصنیف ها را با تنظیم مجدد در این کنسرت اجرا می کنم، همچنین در این کنسرت از اشعار استاد وفایی،نالی،مولوی کرد و گران استفاده شده است.

    این خواننده در ادامه گفت: همچنین موسیقی در بخش کردی به مقام ها و آوازهای موسیقی کردی اختصاص دارد،امیدواریم این بخش مورد استقبال مخاطبان جوان ما قرار گیرد؛ زیرا در قدیم موسیقی کردی شنوندگان بسیاری داشت در حالی که امروز اصلا به این نوع موسیقی توجه نمی شود.

    در ادامه نوید دهقان درباره بخش فارسی این کنسرت گفت: در این بخش از اشعار شعرای کلاسیک ایرانی مانند حافظ،سعدی،مولاناو…. استفاده شده است،همچنین در این اجرا از اشعار نو استفاده نکردیم؛زیرا قطعات دارای فرم غزل و محتوای عاشقانه است.

    سرپرست گروه قمر در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا خودتان به عنوان خواننده به روی صحنه می روید، گفت: به طور کلی این اولین باری نیست که من به عنوان خواننده به روی صحنه می روم،بلکه کنسرت گروه قمر با خوانندگی من در سال ۱۳۸۸ اجرا شد،همچنین من در چندین کنسرت به عنوان خواننده به روی صحنه رفته بودم به همین دلیل تصمیم گرفتم که بخش فارسی این کنسرت با خوانندگی من باشد.

    نوید دهقان در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا از موسیقی بی کلام استفاده نمی کنید،گفت: من به عنوان سرپرست گروه قمر اعلام می کنم که ما هیچ وقت از موسیقی بی کلام استفاده نمی کنیم ؛ زیرا ما دارای ادبیات زیبایی هستیم و زمانی که این ادبیات با موسیقی همراه شود تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت ، همچنین با موسیقی با کلام راحت تر می توانیم اندیشه خود را بیان کنیم.

    این نوازنده کمانچه،در پاسخ به این پرسش که چرا از موسیقی کردی در بخش دوم استفاده می کنید،گفت: به طور کلی ما موزیسین های خوب کردی بسیار زیاد داریم و موسیقی کردی به شرایط مطلوبی رسیده است که به موسیقی فارسی بسیار نزدیک شده است؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم در بخش دوم با اجرای موسیقی کردی به روی صحنه برویم.

    سرپرست گروه قمر،در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا گروه قمر توانسته است مخاطب جوان را به سمت موسیقی ایراین جذب کند،گفت: متاسفانه به دلیل شرایط نامناسب فرهنگی موجود در جامعه این کار امکان پذیر نیست؛زیرا سلیقه مردم نابسامان است و بهتر است بگوییم دچار تهاجم بی فرهنگی شده ایم.به طور کلی موسیقی ایرانی تخصصی است و فردی که موسیقی ایرانی گوش می کند حتما باید به این موسیقی عادت کرده باشد،همچنین تبلیغات مناسبی در زمینه موسیقی ایرانی صورت نمی گیرد و بیشتر فرهنگ موسیقایی غربی در رسانه های ما شنیده می شود؛به همین دلیل نمی توانیم به راحتی گوش مخاطبان را به شنیدن موسیقی ایرانی عادت دهیم.

    وی خاطرنشان کرد: به نظر من تنها راهی که وجود دارد این است که موسیقی ایرانی را به شکل زیبا عرضه کنیم تا جوانان به سمت این نوع موسیقی گرایش پیدا کنند.

    نوید دهقان در پاسخ به این پرسش که آیا این صحبت که هزینه های سالن های برگزاری کنسرت ها در تالار وحدت افزایش یافته درست است،گفت: این حرف نادرست است؛زیرا قرارداد ما مانند دو سال گذشته تنظیم شده است و هیچ هزینه ای افزایش نیافته است،همچنین کارها نسبت به گذشته دارای نظم بیشتری است و ما از یک ماه قبل تمامی کارها را به کمک تالار وحدت انجام دادیم.

    در ادامه نوید دهقان درباره قطعات این کنسرت افزود:در این کنسرت قطعات در دستگاه شور،آواز اصفهان و دشتی است،همچنین نام بعضی از قطعات بیار باده،تلخ چون باده،بر باد، شاه خرابات،بهار شادمانی،عاشقان،دمیک ساقی،سابلاخی و …. است.

    این نوازنده کمانچه درباره اعضا و نوازندگان این گروه خاطرنشان کرد:در این کنسرت شهریار نظری(دف)،شاهین صفایی(بم تار)،امین گلستانی(عود)،علی خشتی نژاد(تار)،بهزاد رواقی ( تار)، علیرضا گرانفر (سنتور)،نسیم اربابی(کمانچه)،نیلوفر شهبازی(کمانچه)،حسین محمد حسینی(نی)،فرهاد صفری(تنبک)،ماهور زمانه پور(تنبک)و….از نوازندگان گروه قمر هستند.

    نوید دهقان در پایان گفت: گروه قمر نزدیک به شش سال است که فعالیت خود را در زمینه موسیقی آغاز کرده است و تا به امروز هفت کنسرت در تهران برگزار کرده است،امیدواریم این کنسرت که ۲۹ و ۳۰ تیر ماه در تالار وحدت برگزار می شود مورد قبول مخاطبان قرار گیرد.

    عکس / علی محرابی

    https://musiceiranian.ir/?p=20791
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *