×
×

مصاحبه با رهبرسابق ارکستر سمفونیک تهران

  • کد نوشته: 2048
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۰ام تیر ۱۳۸۹
  • ۰
  • علی رهبری رهبرسابق ارکستر سمفونیک تهران که سابقه بیش از ۳۵ سال رهبری ارکستر را داشته وبیش از ۱۲۰ اکستر را رهبری کرده ،به تازگی در گفت وگویی با ایمان پاک نهاد درروزنامه شرق انتقادات تندی را درباره وضعیت موسیقی درایران مطرح کرده است .علی رهبری که پنج سال پیش باانتشار نامه ای خطاب به […]

  • علی رهبری رهبرسابق ارکستر سمفونیک تهران که سابقه بیش از ۳۵ سال رهبری ارکستر را داشته وبیش از ۱۲۰ اکستر را رهبری کرده ،به تازگی در گفت وگویی با ایمان پاک نهاد درروزنامه شرق انتقادات تندی را درباره وضعیت موسیقی درایران مطرح کرده است .علی رهبری که پنج سال پیش باانتشار نامه ای خطاب به صفار هرندی از رهبری ار کستر سمفونیک استعفاداده بود دراین مصاحبه عنوان کرده است که بسیاری از کشورهای دنیا به اهمیت موسیقی پی برده اند وبه آن توجه ویژه ای داشته اند.

    /ماجرای نامه به صفار هرندی/

    درست پنج سال پیش بود که علی رهبری رهبر ارکستر سمفونیک تهران، با ارسال نامه‌ای خطاب به وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن اشاره به مشاهدات مثبت خود از موسیقی ایران، تنگناهای معیشتی اعضای ارکستر سمفونیک تهران را متذکر شده و تا رفع این تنگناها انصراف خود را از رهبری ارکستر سمفونیک تهران اعلام کرده بود . علی رهبری در نامه خود به صفار هرندی بااشاره به اجرای سمفونی شماره ۹ بتهوون برای اولین بار نوشته بود :طی تمرین های فشرده ای برای نخستین بارپس ازسی سال ارکسترسمفونیک وگروه کربه اجرای کامل چهارقسمت سنفونی نهم بتهون که ازجمله پیچیده ترین وانسانی ترین قطعات موسیقی علمی است بنحو درخشانی موفق گردیدند ونشان دادند که چه ظرفیت وتوان عظیمی درجوانان با استعداد ایرانی وجود دارد.

    /حقایقی درباره علی رهبری/

    علی رهبری فارغ التحصیل هنرستان عالی موسیقی ملی درایران است و دوره عالی آهنگسازی ورهبری ارکستردرآکادمی موسیقی وهنرهای زیبای وین با دریافت جایزه مخصوص این آکادمی وفعالیت دراین موسسه عالی هنری بعنوان آسیستان دوره عالی گذرانده است .

    /دستیار فون کارایان/

    او سپس برای تصدی ریاست درهنرستان موسیقی ملی وهنرستان عالی موسیقی به ایران دعوت شد لیکن پس ازسه سال با ابراز نارضایی مختلف نسبت به بعضی ناهماهنگی های مدیریتی تهران را ترک نموده پس ازشرکت درمسابقات جهانی رهبری ارکستردرفرانسه وکسب مدال طلا همچنین مسابقات جهانی رهبری ارکستردرسوئیس وبدست آوردن مدال نقره به دستیاری استاد “هربرت فون کارایان” ازرهبران بزرگ تاریخ موسیقی جهان دربرلین پذیرفته شد وسپس مدت سه سال مدیریت ارکسترورهبری دائم درارکسترهای مختلفی را درکشورهای بلژیک – کرواسی – جمهوری چک – اسپانیا بعهده داشت .

    /رهبر ارکستر بیش از ۱۸۰شهردنیا /

    بد نیست بدانید علی رهبری رهبری بیش ازیکصد وبیست ارکستررا را درسراسرجهان دربیش ازیکصد وهشتاد شهرتجربه نموده است ودرسالن های اپرای بسیاری دربرلن – پالرمو- مالاگا – لندن – مان هایم – اشتوتکارت – ژنو ازیک تا شش ماه به رهبری اپراهای مختلف ازآثارارزشمند موسیقیدانان بزرگ جهان پرداخته است و هم اکنون بیش ازیکصد وپنجاه اثرصوتی بصورت CD ازاجراهای اینجانب درسراسرجهان ودرسرزمینهای دورونزدیک منتشرومورد بهره گیری ملل مختلف قرارگرفته است . همچنین این رهبر ارکستر موفق به دریافت بالاترین مدال هنرازکشورهای بلژیک – جمهوری چک – واسپانیا گردیده است .

    /کره ایها واهمیت توامان به موسیقی وفوتبال/

    علی رهبری در هفته های گذشته رهبری ارکستر کشورهای آفریقای جنوبی ،کره وترکیه را برعهده داشته است .
    او که هم اکنون در دهکده ای در اطریش زندگی می کند به تازگی در گفت وگویی با ایمان پاک نهاد در روز نامه شرق کرده ومقایسه جالبی درباره وضعیت ارکسترهای کشورهای مختلف با ایران نموده است .
    آقای رهبری دراین مصاحبه می گوید :۴۰سال پیش در کره ،سئول ارکسترسمفونیک نداشت در حالی که ما درایران داشتیم وتازه آن زمان ارکستر سمفونیک ما ۴۰ساله بود .او ادامه می دهد :کره ای ها همانطور که برای فوتبالشان اهمیت قائل می شوند برای فرهنگشان هم اهمیت قائل هستند .همانطور که برای فوتبالشان مربی خارجی می آورند برای ارکستر سمفونیکشان هم چنین اهمیتی قائل هستند .
    در آفریقای نوبی کنسرتهایی برای افراد مهم برگزار می شد .مهمانها اسپانسر جام جهانی بودند و من دوهفته آنجا بودم وبرای سفرای کشورهای مختلف برنامه اجرا کردم .

    /ارکستر سمفونیک دوران طلایی هیچ وقت دوران طلایی نداشته/

    علی رهبری درادامه مصاحبه خود گفته :یکی از همکاران شما چند وقت پیش به من زنگ زد و پرسید نظرتان درباره دوران طلایی ار کستر سمفونیک تهران چیست : من در جواب او گفتم این حرف معنا ندارد .صحبت از فیلمهای والت دیسنی که نیست . بحث بر سر فرهنگ است . من معتقدم ار کستر سمفونیک هیچ گاه دوران طلایی نداشته است .

    /ترک ایران با حالت قهر پیش از انقلاب/

    به گفته علی رهبری : البته منظور از دوران طلایی دورانی است که فرهاد مشکات برای رهبری ار کستر آمد .ایشان که آمدند بخشی از نوازنده ای ایرانی رااخراج کردند وبخه جای آن نوازنده خارجی آوردند .آن موقع من ۲۵ ساله بودم ورییس هنرستان وخیلی تعصب داشتم که از نوازنده های خارجی استفاده کنم ..اما دلیل اصلی که من ایران را باحالت اعتراض وتلخی سه سال پیش از انقلاب ترک کردم همین قضیه دوران طلایی بود من اعتراض داشتم که با پول خرج کردن به جای نوازنده ایرانی ،نوازنده خارجی می آورند .

    /هوگو چاوز هم فهمیده /

    علی رهبری در ادامه صحبتهای جود به نکته جالبی اشاره کرده وگفته است : حتی همین آقای هوگو چاوز هم به دلایلی متوجه شده که موسیقی کلاسیک هم برای مردم مهم است .من سی سال پیش باارکستر سالزبورگ به ونزو ئلا رفته بودم . آن موقع این کشور از نظر موسیقی کلاسیک خیلی ضعیف و عقب بود .ولی الان آنقدر چاوز پی این کاررا گرفت که الان ارکسترشان وضع خوبی دارد .

    /ما وترکیه ایها/

    به اعتقاد این رهبر ارکستر : در ایران سالن تمرین خوب وجو ددارد در حالی که ترکیه ای ها در به در دنبال جا تمرین می گردند .

    /با رفیق بازی کار درست نمی شود/

    به گفته علی رهبری یک ار کستر به مدیر هنری نیاز دارد تا یک رهبر دائم .مدیر هنری برای هر اکستر مهمترین شخصیت است .باید کسی باشد که سطح ارکستر را بشناسد افراد بااین خصوصیات کم نیستند می توان پیدا کرد . اما باید با بی طرفی انتخاب شود .با زد وبند ورفیق بازی واینها نمی توان کاررا درست کرد .
    ارکستر آفریقای جنوبی و کره مثلا دوشنبه وسه شنبه تمرین می کنند وچهار شنبه و پنج شنبه وجمعه کنسرت می دهند و هفته های بعد برنامه های دیگری دارند اما اکستر سمفونیک تهران هیچ گاه به چنین سطحی نرسیده است .

    /ارکسترهایی که مایه آبروریزی اند/

    علی رهبری درادامه انتقادات خود افزوده :در ایران بدون اینکه نوازنده ها رااز کار بیکار کنند تمام ارکسترها که برخی شان مثل ارکستر تلویزیون فقط روی کاغذند و متاسفانه مایه آبروریزی.یک جا جمع می کنند و در قالب یک ارکستر با نامی مثل ” ارکستر فیلارمونیک ایران در آوردند .

    /باید از نوساخت/

    به گفته علی رهبری : ارکستر سمفونیک تهران را باید از نوساخت . همه چیزش را باید از صفر شروع کرد حتی اسمش را هیچ اشکالی ندارد .

    /سیاستمداران فوتبال وموسیقی/

    او در ادامه صحبتهای خود افزوده :سیاستمداران درایران فوتبال را می فهمند و برایشان مهم است . اما این بحث درباره ارکستر سمفونیک برایشان صدق نمی کند .

    /نکات مثبت از نظر علی رهبری/

    البته از نظر علی رهبری نکات مثبتی هم وجوددارد همین که چند وقت پیش ار کستر را به ارو پا فرستادند نکته مثبتی است . اگر چه فرستادن ار کستر باآن سطح به اروپا اشتباه است اما خود این ایده که غربی ها بدانند ایران چنین ارکستری دارد مثبت ومهم است .اما اشتباه بسیار بزرگ این است که سالنها را اجاره کردند وبلیط مجانی ارائه دادند.این افتضاح است یعنی بدتر ازاین نمی شود علیه موزیسین ها اقدام کرد .

    /ارکستر سمفونیکی شبیه بنگاههای شادمانی/

    به گفته این رهبر با تجربه و مطرح ارکستر : در ارکستر سمفونیک تهران قطعاتی اجرا می شود که پایه واساسی ندارند سرو صدای زیادی دارند وشلوغ کن هستند .سابقا در خیابان سیروس بنگاههای شادمانی وجودداشتند که شغلشان شاد کردن مردم بود .حالا ارکستر سمفونیک ما شبیه همان بنگاههای شاد مانی شده است .
    نباید اینطور باشد که مردم بیایند در اکستر و سرگرم شوند وکیف کنند . ارکستر سمفونیک دقیقا با فرهنگ مرتبط است . موسیقی فیلم در اکستر سمفونیک مثل ترشی دوغ و باقلواست . موسیقی فیلم آهنگهای دست وپا شکسته آهنگسازان بزرگ است .

    /من به درد آنها نمی خورم /

    او در پاسخ به سوالی که اگر برای رهبری ارکستر سمفونیک از او دعوت کنند آیا می پذیرد می گوید : خیر من چون به درد آنها نمی خورم . اما اگر روزی بتوانم به ایران کمک اساسی ای بکنم با جان ودل می آیم . هر جا هم کار کرده ام به همین شکل بوده . چون من هیچ وقت به کار های سرهم بندی شده وماست مالی شده نه نیازی داشته ام ونه علاقه ای .

    /اظهار نظر درباره شهداد روحانی/

    علی رهبری دراین مصاحبه همچنین درباره شهداد روحانی رهبر فعلی ارکستر سمفونیک به اظهار نظر پرداخته است .او گفته : آقای شهداد روحانی مدتی درتهران شاگرد من بود .با استعدادبود ودر موسیقی فیلم خوب بود .خود من ۴- ۵ جا ایشان را دعوت کرده ام که موسیقی فیلم را رهبری کند .نوازنده ها ومردم این قطعه ها را دوست دارند اما اساس ارکستر سمفونیک نیست فقط مایه خوشحالی مردم می شود و آنها را سرشوق می آورد .اما برای یک بار درسال خوب است . به قول آقای “کارایان ” این نوع اجراها که مدام هم تکرار می شود هنر “چیپ” است یعنی موفقیت ارزان .مگر می شود به جای غذا همیشه ترشی خورد .ارکستر سمفونیک باید غذای اساسی داشته باشد .

    منبع : روزنامه شرق
    https://musiceiranian.ir/?p=2048
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *