×
×

برنامه‌های نکوداشت استاد «عثمان خوافی» تشریح شد

  • کد نوشته: 20183
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۶ام تیر ۱۳۹۱
  • ۰
  • همایش «نهان‌خانه دل» برای نکوداشت استاد «عثمان خوافی» – نوازنده دو تار خراسان – در تاریخ ۱۲ تیر ماه در تالار «ایوان شمس» برگزار خواهد شد.  به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در نشست خبری که امروز – ۶ تیر ماه – برای تشریح جزئیات این همایش برگزار شده بود، داریوش ارجمند ـ […]

  • همایش «نهان‌خانه دل» برای نکوداشت استاد «عثمان خوافی» – نوازنده دو تار خراسان – در تاریخ ۱۲ تیر ماه در تالار «ایوان شمس» برگزار خواهد شد.

     به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در نشست خبری که امروز – ۶ تیر ماه – برای تشریح جزئیات این همایش برگزار شده بود، داریوش ارجمند ـ بازیگر و دبیر همایش – در سخنانی گفت: بحث موسیقی بحث غریبی است و پرداختن به این نوع موسیقی که قدمت آن به اندازه تاریخ است و از ذات فکری انسان پدیدار شده، کار ساده‌ای نیست.

      او ادامه داد: معلوم نیست روز اول چه کسی در یک کویر دو تار را ساخته و مقام‌هایش را به وجود آورده است، اما این یک فرهنگ است و ما باید آن را نگهبانی کنیم و نسل جوان آن را بشناسند. من از آن نسلی می‌گویم که امروز گرفتار موسیقی تحمیلی شده است. جوانان اگر بدانند با یک تکه چوب و دو سیم چقدر می‌توانند شور بیافریند قطعا به آن روی می‌آورند.

     ارجمند افزود: بسیاری از موسیقیدانان نواحی ما در مجامع بزرگ دنیا برنامه اجرا کرده‌اند و باعث شگفتی کسانی شده‌اند که همیشه فکر می‌کردند، موسیقی جهان پشت قباله مادرشان است، اما وقتی پیرمردی را بر صحنه اجرا دیدند و گوشه‌هایی از موسیقی ایرانی را شنیدند دچار شگفت زدگی شده‌اند.

     این بازیگر سینما و تلویزیون معتقد است: امروز وظیفه ما دشوار است، چرا که باید گوهرهای پنهان را کشف کرده و آنها را به مردم بشناسانیم. ممکن است این هنرمندان با قدرت ناشناخته خود از بین ما بروند و این در حالی است که هیچ جایگزینی برای آنها وجود ندارد . وقتی مهدی فتحی و نعمت گرجی و خسرو شکیبایی از بین ما رفتند مگر جانشینی برایشان وجود داشت؟ ای کاش این اساتید تا زنده هستند قدرشان را بدانیم.

     او درباره هدف از برگزاری این نکوداشت گفت: خواستیم چنین نکوداشتی را برای «عثمان خوافی» برگزار کرده باشیم تا پیش از آنکه دیر شود او را به جوانان معرفی کنیم و امیدوارم این سرفصل برگزاری نکوداشت‌ها در ایران باشد. ما هنرمندانی در گیلان ،‌مازندران ،‌ سیستان‌ و … داریم که باید آنها را پیدا کنیم و جوانان را با ریشه‌هایشان پیوند دهیم.

     این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: برای برگزاری این همایش با تعدادی از پژوهشگران موسیقی نواحی مانند‌، محمدرضا درویشی و هوشنگ جاوید رایزنی‌هایی داشتیم و امیدوارم آنها این وقت را بگذارند و در مراسم حضور داشته باشند.

     او همچنین بیان کرد: شهرام ناظری و همایون شجریان‌ از دیگر مهمانان برنامه ما هستند و سعی می‌کنیم این برنامه جنبه آموزشی هم داشته باشد.

     ارجمند خاطرنشان کرد: می‌خواهیم با برگزاری چنین برنامه‌ای از یک انسان و هنرمند اصیل ایرانی در یک فرهنگ قدیمی پرده برداری کنیم.برای کسی نکوداشت می‌گیریم که در ارتقای ساز دوتار کوشیده و در یک فستیوال دکترای افتخاری را دریافت کرده است.

     در بخش دیگری از این نشست، ابراهیم بای – مدیر شرکت «سیمان خواف» – که برگزاری این مراسم را برعهده گرفته ،در سخنانی گفت: این برنامه شروع یک کار بزرگ است و قطعا پژوهش‌هایی را که در این راستا انجام می‌شود به صورت یک کتاب جمع بندی کرده و آن را منتشر خواهیم کرد. همچنین از اساتید وصاحب نظران برای نوشتن مقاله دعوت می‌کنیم.

     او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا داریوش ارجمند به عنوان یک بازیگر برای دبیری این همایش انتخاب شده، توضیح داد: ما از داریوش ارجمند خواهش کردیم که دبیری این همایش را بپذیرد، چراکه این همایش فقط متعلق به موسیقی نیست بلکه از اصالت‌های ایرانی نیز می‌گوید.

    ابراهیم بای همچنین گفت: داریوش ارجمند از کسانی بوده که در آوردن «عثمان» به عرصه بین‌المللی نقش داشته و ماه‌ها با ایشان در کویر زندگی کرده و با هم تلخی‌ها و شیرینی‌های زیادی کشیده‌اند.

    به گزارش ایسنا،‌ «عثمان خوافی» هنرمند ۸۵ ساله‌ای است که ۷۰ سال از عمر خود را در عرصه موسیقی صرف کرده است. او در خواف از پهلوانان موسیقی ایران شناخته می‌شود و اهالی این شهرستان آزاد منشی را از ویژگی‌های بارز این هنرمند دوتار نواز می‌دانند.

    https://musiceiranian.ir/?p=20183
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *