×
×

جزییات کنسرت بدون کلام همایون خرم اعلام شد

  • کد نوشته: 20019
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۳۰ام خرداد ۱۳۹۱
  • ۳ دیدگاه
  • جزییات کنسرت همایون خرم که ۱۴ تیرماه مصادف با نیمه شعبان در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، تشریح شد.

  • جزییات کنسرت همایون خرم که ۱۴ تیرماه مصادف با نیمه شعبان در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، تشریح شد.

    به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در نشست خبری که صبح امروز- ۳۰ خرداد ماه – برگزار شده بود، همایون خرم درگذشت استاد «حسن کسایی» و جدا شدن یکی دیگر از هنرمندان از پیکر موسیقی ایران را تسلیت گفت.

    به گفته او، کسایی نی را زمانی که ساز مهجوری بود با هنرمندی و با پرورش خود به اوج رساند و یک بوستان گل به «برنامه گل‌ها» اضافه کرد.

    خرم در ادامه درباره اجرای ۱۴ تیرماهش توضیح داد: بیشتر کارهایی که بنده ارائه داده‌ام چه در برنامه گل‌ها و چه در سال‌های اخیر با صدای خواننده‌هایی همراه بوده که شما اکثر آنها را می‌شناسید. خواننده عنصری است که می‌تواند محصول را به بهترین نحو ارائه دهد.

    این هنرمند در عین حال گفت: همان‌طور که بنده کار کردن با خواننده را می‌پسندم، می‌خواهم بگویم که موسیقی ایرانی به تنهایی هم حرف برای گفتن دارد. برای همین در این کنسرت بدون خواننده به روی صحنه خواهیم رفت. البته با گفتن این حرف خواننده‌ها فکر نکنند که به آن‌ها اعتقادی ندارم، اما فکر می‌کنم که می‌توانیم برای موسیقی به تنهایی نیز شنونده‌هایی داشته باشیم و مخاطبانی را شاهد باشیم که از آن لذت می‌برند.

    این نوازنده ویلن یادآور شد: چنین تجربه‌ای را برای اولین بار سال ۷۸ در تالار وحدت کسب کردم که فقط با یک پیانو اجرا کردیم و ارکستری هم ما را همراهی نمی‌کرد. خواستم سبک جدیدی ارائه دهم و بگویم موسیقی ما این وسعت را دارد که اگر کسی خوب آن را ارائه دهد می‌تواند بدرخشد.

    همایون خرم در بخش دیگری از سخنانش درباره استقبال مخاطبان از چنین کنسرتی گفت: استقبال در کنسرت‌های قبلی نشان داد که موسیقی را می‌توان بدون خواننده هم ارائه کرد. البته تاکید می‌کنم که به خواننده‌ها ارادت زیادی دارم.

    این هنرمند درباره رپرتوار این اجرا نیز توضیح داد: قطعات قدیمی را همه به خاطر دارند، اما شاید برای نسل جدید همین قطعات قدیمی هم تا به حال شنیده نشده باشد. برای همین قطعات قدیمی را اجرا خواهیم کرد. آخر من به این نسل اخیر خیلی وابسته‌ام و احساس می‌کنم کار را باید برای آن‌ها هم ارائه دهم و بتوانم برای جوانان هم خاطره بسازم. آخر این جوانان به خودی خود نسبت به آهنگ‌ها ابراز احساسات می‌کنند.

    او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در این کنسرت به اجرای تک‌نوازی هم می‌پردازد یا خیر، گفت: همیشه در اجراهایم دقایق زیادی را تک‌نوازی کرده‌ام که همگی به یاد استاد بزرگم صبا بوده است.در این اجرا نیز به عنوان یک سولیست ویلن ظاهر می‌شوم و ساز ویلن و پیانو با یکدیگر گفت‌وگو خواهند داشت. مجموعه ما تغییری نکرده است اما نوازندگی‌ها روی حساب انجام می‌شوند و از هر سازی به بهترین نحو استفاده شده است.

    خرم در بخش دیگری از این نشست از برگزاری این کنسرت‌ در چند شهرستان نیز خبر داد و گفت:برنامه این اجراها همچنان در مرحله رایزنی است.

    این نوازنده ویلن در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه رمز خلق یک اثر ماندگار در حالی که در این روزها چنین آثاری تولید نمی‌شوند چیست؟ گفت: اگر شما موسیقی دنیا را از گذشته‌های دور تا به امروز زیر ذره‌بین قرار دهید، می‌بینید که نوازنده خوب زیاد داریم، اما سازنده کم است. اجرا کننده هم هست اما خلاقیتی وجود ندارد.

    خرم ادامه داد: یک سازنده خوب کسی است که خود بتواند در موسیقی ادعا کننده باشد و راهی را طی کند و آن راه مسیر عشق است. اول باید عشق ایجاد شود تا بتوان راه را پیمود. کسانی هستند که دلشان می‌خواهد این مسیر را طی کنند اما نمی‌توانند. این قضیه مثل منطق الطیر عطار است.

    این هنرمند اضافه کرد: در موسیقی با هفت نت اصلی که داریم به اضافه ربع پرده‌ها و نیم پرده‌ها فقط ۲۴ المان در اختیارمان است که موسیقی بسازیم. اما مهم اینجاست که چطور بتوانیم از این تعداد محدود نغمه‌های ماندگار بسازیم. این را فقط کسانی می‌دانند که عاشقانه موسیقی می‌نویسند.

    سامان احتشامی – نوازنده پیانو – که در این نشست حضور داشت در پاسخ به همین سوال گفت: این موضوع بستگی به جامعه دارد. البته شعر و ترانه قطعه نیز بی‌تاثیر نیستند، اما باید در نظر داشته باشیم که زمانی تفریح مردم شنیدن رادیو بود. آن‌ها کانال‌های زیادی نداشتند . بنابراین قطعاتی که برایشان پخش می‌شد را گوش می‌کردند. می‌خواهم بگویم که آن قطعات فاخر شنیده می‌شدند.

    او اضافه کرد: چون برنامه‌ریزی دقیقی برای موسیقی نداریم امروز مردم به موسیقی هجو روی می‌آورند و موسیقی ماندگار هم کمتر تولید می‌شود.

    این نوازنده پیانو در بخش دیگری از سخناش گفت: باعث افتخارم است که بار دیگر در کنار همایون خرم به صحنه می‌روم. در سن ۱۴ سالگی اولین اثرم را با استاد خرم منتشر کردم و افتخار داشتم در سن ۱۷ سالگی برای اولین بار با ایشان به تالار وحدت بروم . کنسرت دو سال پیش هم یکی از باشکوه‌ترین کنسرت‌هایی بود که تاکنون داشتیم.

    احتشامی درباره همایون خرم نیز اظهار کرد: قطعات همایون خرم آن قدر زیباست و آن قدر اصول موسیقایی در آن رعایت شده که هر کس در این مملکت کنسرتی می‌دهد در رپرتوار خود آثاری از ایشان را اجرا می‌کند. ایشان اتفاقی در هنر این مملکت رقم زدند.

    همایون خرم هم در پایان سخنانش گفت: هیچ وقت برای اینکه مشهور شوم کار نکردم چرا که همیشه دلم می‌خواست یک آدم مفید باشم. از ۱۱ سالگی نزد صبا می رفتم. یک بار او به من گفت در برنامه‌های رادیویی برنامه اجرا کن. من برای اولین ورودم به رادیو تلاش نکردم بلکه با عشق به سمت این کار رفتم.

    به گزارش ایسنا، پیش از این اعلام شده بود که این اجرا با خوانندگی محمد اصفهانی همراه است اما مدیر شرکت «گلچین آوای شرق» در این باره توضیح داد: قرار بود که چنین برنامه‌ای مطرح شود اما این یک پروژه جداست و فعلا قصد داریم کنسرت بی‌کلام برگزار کنیم.

    مدیر «گلچین آوای شرق» همچنین از انتشار یک بسته موسیقایی شامل دی وی دی کنسرت گذشته همایون خرم با کیفیت بالا به همراه یک کتابچه خبر داد و افزود: این بسته فرهنگی در شب کنسرت رونمایی خواهد شد.

    به گزارش ایسنا،‌ قیمت بلیت‌های کنسرت همایون خرم تا سقف ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است و اجرا در یک سانس ۲۱:۳۰ برگزار خواهد شد و هم اکنون شرکت «گلچین آوای شرق» در حال پیش فروش بلیت‌ است.

    https://musiceiranian.ir/?p=20019
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *