×
×

برنامه دوم شب موسیقی «شب های هنر» به روی آنتن رفت

  • کد نوشته: 197688
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۴ام مهر ۱۳۹۷
  • ۰
  • برنامه دوم شب موسیقی «شب های هنر» شبکه چهار با حضور فواد حجازی ـ آهنگساز و نوازنده ـ و سحر سخایی ـ محقق، پژوهشگر و آهنگساز ـ به روی آنتن رفت.

    برنامه دوم شب موسیقی «شب های هنر» به روی آنتن رفت
  • فواد حجازی ـ آهنگساز ـ علت ضعف موسیقی پاپ امروز را تکنولوژی می‌داند.

    برنامه دوم شب موسیقی «شب های هنر» شبکه چهار با حضور  فواد حجازی ـ آهنگساز و نوازنده ـ و سحر سخایی ـ محقق، پژوهشگر و آهنگساز ـ به روی آنتن رفت.

    فواد حجازی درپاسخ به این سوال که اساسا موسیقی پاپ در جامعه ما وجود دارد گفت که این نوع از موسیقی ها در سالهای ۴۸ و ۴۷ در ایران رشد داشت و موزیسین‌های ارامنه پاپ را با سازهای غربی اجرا می‌کردند.

    او بر این باور است که به معنی واقعی کلمه، ما امروز موسیقی پاپ داریم و در ادامه بیان کرد هر موسیقی که مردم به  دنبال آن بروند موسیقی پاپ خواهد بود.

    این آهنگساز سال‌های ۸۵ تا ۹۰ را سال‌های تکنولوژی و موسیقی زیر زمینی و ناشناختگی معرفی کرد و علت این را که موسیقی پاپ امروز به سمت موسیقی ضعیف رفته، تکنولوژی دانست. او عمر و اعتبار این نوع از موسیقی‌های کم ارزش را کمتر از یک هفته عنوان کرد.

    حجازی موسیقی سنتی را جزء لاینفک موسیقی پاپ ذکر کرد و موسیقی پاپ را زیر مجموعه های موسیقی اصیل ایرانی دانست.

    او اظهار کرد که پس از انقلاب و محدودیت‌هایی که برای موسیقی ایجاد شد موسیقی به سمت سرود رفت اما از دهه ۷۰ فضای موسیقی تغییر کرد و در این زمینه از نقش‌ فریدون شهبازیان ـ آهنگساز ـ به نیکی یاد می‌شود. به گونه‌ای که موسیقی ما هنوز از دهه ۷۰ تاثیر می‌گیرد.

    از سویی سحرسخایی این سوال را که «آیا موسیقی پاپ وجود خارجی دارد یا ما فقط اصواتی را می‌شنویم»، پرسش بسیاری از موسیقی‌شناسان دانست و گفت: برخی از موسیقیدان‌ها بر این باورند که آن نوع از موسیقی پاپ که در ایران، مصر و ترکیه رواج دارد پاپ نیست.

    او همچنین بیان کرد که آن نوع از موسیقی که منسوب به پاپیولار هست از دهه ۲۰ وارد ایران شده و پس از یک دوره فطرت، از سال‌های ۷۴ و ۷۵ دوره درخشانی را تجربه کرده است.

    سخایی موضوع‌های فرهنگی را موضوع‌هایی با بازده زمانی طولانی عنوان کرد به گونه‌ای که گفت نوع برخوردها و سیاست‌های نادرست دهه ۶۰ و حتی عقب‌تر  دهه ۴۰ را شاید در این دهه باید شاهد باشیم.

    همچنین در خلال برنامه آقایان میلاد کیایی، بابک زرین و محمد اصفهانی سخنانی را مطرح کردند، آن‌ها معتقد هستند هیچ دلیلی بر عدم تعامل بین موسیقی پاپ و اصیل ایرانی وجود ندارد.

    https://musiceiranian.ir/?p=197688
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *