×
×

چکناواریان توانایی سولیست های ایران را به تصویر می کشد

  • کد نوشته: 19624
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۰ام خرداد ۱۳۹۱
  • ۰
  • لوریس چکناواریان گفت: من با ۱۴شب اجرای ارکستر مجلسی ارمنستان توانایی سولیست ‌های ایرانی را نشان خواهم داد.

  • لوریس چکناواریان گفت: من با ۱۴شب اجرای ارکستر مجلسی ارمنستان توانایی سولیست ‌های ایرانی را نشان خواهم داد.

    در نشست خبری که صبح امروز با حضور لوریس چکناواریان رهبر ارکستر ، رازمیک اوهانیان مدیر هنری ارکستر، هوشنگ کامکار آهنگساز و رسول صادقی مدیر روابط عمومی بنیاد رودکی در تالار وحدت برگزار شد، چکناواریان در ابتدا به تشریح برنامه‌های اجرایی خود با ارکستر مجلسی ارمنستان پرداخت و گفت: در این اجرا که از شب گذشته آغاز شده به مدت ۱۴ شب به روی صحنه می رویم و در هر اجرا آثاری از آهنگسازان بزرگ دنیا را می نوازیم.

    وی ادامه داد: در هر اجرای ارکستر مجلسی ارمنستان یک سولیت ایرانی ما را همراهی خواهد کرد که سیاست کلی من برای این حضور استفاده و نشان دادن توانایی سولیست‌های ایرانی است.

    این رهبر ارکستر با بیان اینکه معیار انتخاب سولیست‌ها ، توانایی آنان بود، اظهار داشت: در هر اجرا سولیست‌هایی چون اردشیر و ارسلان کامکار، پانیذ فریوسفی، امیر مهیار مرادی و پوریا خادم ارکستر را همراهی خواهند کرد و ما در هر اجرا آثار متفاوتی را به مخاطبانمان عرضه می کنیم چرا که هدفمان آشنایی جوانان با آثار مختلف است .

    چکناواریان در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر ورود این هنرمند به عرصه نقاشی نیز گفت: همه هنرها با هم خواهر و برادر هستند و در کنار هم معنا می یابند من در زمینه نقاشی موسیقی که در ذهنم بوده را در تابلوی نقاشی به تصویر کشیده ام.همچنین در آینده قصد دارم به سراغ مجسمه سازی برم و فیلم بسازم و در آن بازی کنم چرا که معتقدم کسی که به دنبال هنر است باید مرتب در این راه حرکت کند.

    وی با بیان اینکه من به عنوان آهنگساز برای فردا زنده هستم، بیان داشت: من این اواخر موسیقی رستم و ضحاک و کوروش را برای ارکستر بزرگ نوشته ام و می دانم که در طول زندگی ام بواسطه بزرگی و عدم داشتن اسپانسر قوی اجرا نخواهد شد اما به عنوان آهنگساز برای فردا زنده هستم و کارهایم را حتی در صورت اجرا نشدن ارائه می کنم.

    این آهنگساز درباره حضور ارکستر مجلسی ارمنستان و چگونگی کیفیت آن افزود: هر کشوری ارکسترهای درجه ۲ و ۳ دارد ولی من همیشه به خاطر احترامی که به کشورم قائل هستم بهترین ارکسترها را به ایران می آورم.

    وی درباره اجرای اپراهایش نیز گفت: اگر مردم مایل باشند ، دوست دارم اپراهایم را نیز در ایران اجرا کنم. هر داستانی را می‌شود به صورت اپرا درآورد، اما اپرا کار سختی است و تنها زبان ایتالیایی است که در اپرا خوب از کار در می‌آید.من سالهای گذشته با آقای غریب پور اپرای رستم و سهراب را در قالب عروسکی اجرا کردیم و اگر ایشان مایل باشند می توانیم در آینده نیز چنین برنامه‌هایی داشته باشیم.

    رهبر ارکستر مجلسی ارمنستان در ادامه اظهار داشت: ایرانی‌ها بیشتر کلام گوش می کنند تا موسیقی و متاسفانه گوش ایرانی‌ها به اپرا عادت ندارد و این در حالی است که اپرا بزرگترین و کامل‌ترین نوع هنر موسیقی است.

    در ادامه این نشست رازمیک اوهانیان رهبر گروه کر نیز افزود: امیدوارم آهنگسازان خوب کشورمان در کنار نوشتن آثار برای ارکستر سمفونیک، قطعاتی نیز برای ارکستر زهی بنویسند .

    هوشنگ کامکار نیز با اشاره به اجرای قطعات خود و ارسلان کامکار با ارکستر مجلسی ارمنستان گفت:چندی پیش یک کار از من و ارسلان توسط چکناواریان در محک اجرا شده و به دنبال آن  به پیشنهاد این هنرمند قطعه شیرین و فرهاد را که برای ارکسترزهی و ساز کمانچه و سنتور و بر اساس تم‌های کردی است برای اجرا در اختیار ایشان قرار دادم همچنین یک قطعه از ارسلان نیز که برای ارکستر و کمانچه است توسط ارکستر اجرا خواهد شد.

    ارکستر مجلسی ارمنستان به رهبری لوریس چکناواریان شب گذشته اولین اجرای خود را در تالار وحدت به روی صحنه برد و به مدت ۱۳ شب دیگر نیز در همین مکان کنسرتهای خود را ادامه می دهد.

    https://musiceiranian.ir/?p=19624
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *