×
×

صدای گلچین تقلید شدنی نیست

  • کد نوشته: 195267
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۴ام مهر ۱۳۹۷
  • ۰
  • مراسم یادبود اولین سالگرد درگذشت استاد نادر گلچین خواننده موسیقی ایرانی جمعه سیزدهم مهر با حضور تعدادی از هنرمندان و علاقه مندان در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد.

    صدای گلچین تقلید شدنی نیست
  • مراسم یادبود اولین سالگرد درگذشت استاد نادر گلچین خواننده موسیقی ایرانی جمعه سیزدهم مهر با حضور تعدادی از هنرمندان و علاقه مندان در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، مراسم یادبود اولین سالگرد درگذشت استاد نادر گلچین خواننده موسیقی ایرانی جمعه سیزدهم مهر با حضور تعدادی از هنرمندان و علاقه مندان از جمله  کامبیز روشنروان، عباس خوشدل، معصومه مهرعلی،  فاضل جمشیدی، سالار عقیلی، حریر شریعتزاده، عزتالله رمضانی فر، افلیا پرتو، علی ایزدی، پوران وفادار، سیما مافیها، علی اصغر شاه زیدی، میلاد کیائی، خانواده منصور نریمان، شهرام صارمی، بیژن بیژنی، هاشم احمدوند،  ابولفضل صادقی نژاد، آرش نصیری، حریر شریعت زاده، حامد فومنی، علی رستمیان جواد ماهری نیا، سبحان مهدی پور، یدالله کابلی خوانساری، سیدعباس سجادی، داوودحیدری، مهران ‌مهرنیا، مرتضی‌گودرزی و کاسعلی‌اکبرپور در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد.

    فاضل جمشیدی خواننده موسیقی ایرانی که اجرای این مراسم را به عهده داشت، در ابتدای برنامه ضمن قدردانی از حضور علاقه مندان در این برنامه گفت: به حق میتوانیم نادر گلچین را از نوادر موسیقی امروز بدانیم

    او با عشق می خواند و به ترانه ها روح می بخشید

    عباس خوشدل، آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت موسیقی نیز توضیح داد:  در آواز ایرانی میتوان از  سه شخصیت نام برد بنان، اکبر گلپایگانی و نادر گلچین که صدای شان رنگ خاصی دارد و از این جهت شاخص هستند. صدای نادر گلچین پدیده خاصی است و مشابهی برای آن نمیتوان پیدا کرد.

    وی ادامه داد: هنرمند باید به جایی برسد که احساسش بر تکنیکش حاکم باشد و گلچین به این جایگاه رسیده بود. چیزی که امروزه ما کمتر شاهد آن هستیم. من یکی از قدیمی ترین افرادی هستم که سابقه همکاری با او را داشتم. زنده یاد گلچین آنقدر استادی و تبحر داشت که به ترانه ها روح می بخشید. او با عشق می خواند،عظمت صدا داشت که در طول عمرش با آهنگسازان مطرحی چون فرامرز پایور نیز کار کرد.

    خوشدل گفت: قطعه زمانی ماندگار می شود که آهنگساز، شاعر و خواننده با هم هماهنگ باشند چیزی که امروز کمتر در بین هنرمندان می بینیم و من امیدوارم نسل جدید نیز به این امور توجه کنند تا ماندگاری موسیقی ایرانی بیش از پیش حفظ شود.

    تجلیل از مردی که ژن موسیقی داشت

    کامبیز روشنروان آهنگساز و نوازنده پیشکسوت موسیقی نیز در تجلیل از مقام هنری زنده یاد گلچین بیان کرد: گلچین هیچ گاه استاد آواز نداشته، فقط صدای اساتید را میشنیده و تکنیکهای آنها را به کار میبرد.  اما به چه دلیل این تبحر و استادی را داشت؟ شاید کمتر کسی بداند که استاد گلچین پیش از آنچه که خواننده باشد هنرمند تئاتر بود و همین امر به او کمک کرد تا کلمات را صحیح ادا کند وحس کلمات را درست منتقل کند به گونهای که بر دل و جان مخاطب مینشست

    وی افزود: گلچین حافظه قوی داشت که این لازمه یک هنرمند است. گلچین ژن و شَم موسیقی داشت  و همواره  تلاش و ممارست میکرد و این رمز ماندگاری او بود. امیدوارم روزی تمام خاطرات هنرمندان به کتابی تبدیل شود تا آیندگان بدانند و زندگی و منش و روش بزرگان عرصه هنر برای آیندگان همچون گنجینهای حفظ شود.

    گلچین با جهان خود به صلح رسیده بود

    معصومه مهرعلی از هنرمندان حوزه موسیقی نیز در این برنامه اظهار کرد: الان که صدای استاد پخش میشد نتوانستم احساساتم را کنترل کنم، چرا که عشق او به موسیقی با تمام وجود بود. گلچین از نوادر موسیقی بود. من از استاد بسیار آموختم. من معتقدم تقلید از گلچین عملی نیست. برای من ایشان از دنیا نرفتهاند، او زنده است و ما همه دوستش داریم.

    سهیل محمودی شاعر و ترانه سرا هم در این مراسم با ذکر خاطراتی از مرحوم نادر گلچین گفت: اوایل دهه هشتاد با استاد گلچین آشنا شدم. اولین نکتهای که در برخورد با استاد میدیدیم و حتی همین اواخر هم وجود داشت این بود  که گلچین با خود و با جهان به صلح رسیده بود، هیچ کینه، بخل و تندی نمیورزید. این به دلیل دمخور و مانوس بودن او با ادبیات و شعر بود. وی تربیت شده شعر بود. او شعر را درست میخواند. با همه عالم به رحمت برخورد میکرد. این رحمت نیاز جامعه امروز است،  جامعه امروز به  تحمل یکدیگر و امنیت رفتاری من و شما نیاز دارد.

    سالار عقیلی خواننده موسیقی ایرانی هم قبل از اجرای ویژه ای که در این مراسم داشت، خطاب به حاضران گفت: من متاسفانه آخرین نسلی هستم که استاد را از نزدیک دیدم، متاسفم که نتوانستم بیشتر در خدمت ایشان باشم، اما برای من مایه مباهات است که در مراسم یادبود این هنرمند میخوانم. استاد نادر گلچین یکی از تاثیرگذارترین افراد عرصه موسیقی بود.

    در پایان مراسم نازنین دلدار گلچین، فرزند استاد نادر گلچین پیام تشکر خانواده این هنرمند را قرائت کرد و در نهایت از اعضای خانواده زندهیاد گلچین دعوت شد تا ضمن حضور در جایگاه یاد و خاطره این هنرمند فقید گرامی داشته شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=195267
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *