×
×

سرپرست «شیلر»:

  • کد نوشته: 192896
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۴ام مهر ۱۳۹۷
  • ۰
  • کریستوفر فون دیلن سرپرست گروه موسیقی آلمانی «شیلر» خود را بسیار خوشبخت می داند که توانسته با هنرمندان ایرانی کار و آثار مشترکی را تولید کند، او چنان احساس قرابتی با ایران دارد که گویی فاصله اش با ما به اندازه یک پیچ در خیابانی در برلین است. زمانی که هفت ساله بود، پدرش برای […]

    سرپرست «شیلر»:
  • کریستوفر فون دیلن سرپرست گروه موسیقی آلمانی «شیلر» خود را بسیار خوشبخت می داند که توانسته با هنرمندان ایرانی کار و آثار مشترکی را تولید کند، او چنان احساس قرابتی با ایران دارد که گویی فاصله اش با ما به اندازه یک پیچ در خیابانی در برلین است.
    زمانی که هفت ساله بود، پدرش برای کار به ایران می آمد و در بازگشت به خانه‌اش در آلمان، یک کیسه پسته برای خانواده اش سوغات می‌برد و از ایران و ایرانی تعریف‌های پرهیجانی می کرد، فون دیلن از این کشور برای خود رویا ساخته بود.
    … و اکنون که پس از گذشت سالها، پایش به ایران افسانه‌ای باز شده، هنگام حضور در سرزمین کهن، خواب به چشم ندارد زیرا «در ایران چیزهای بسیاری برای دیدن و تجربه کردن وجود دارد» که باعث می‌شود کم بخوابد.
    به قدری ایران برای این هنرمند برجسته آلمانی شگفت انگیز است که گاه با انتشار تصاویر و یا ویدئوهایی از سفرش به ایران در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، خاطرات این سفر را زنده می کند. این موسیقیدان آلمانی به تازگی آلبوم جدیدی را به طور مشترک با هنرمندان ایرانی ساخته است؛ پیروز ارجمند، پویا سرایی، یلدا عباسی به‌عنوان نوازنده سازهای دف، نی، سنتور و دوتار خراسان، نیلوفر پارسا هنرپیشه سینما و تلویزیون با دکلمه غزلی از حافظ و حجت اشرف زاده به عنوان خواننده با گروه آلمانی شیلر در جدیدترین آلبوم این گروه همکاری کرده اند.
    شیلر آذر ماه ۹۶ و اسفند ۹۶ در تهران کنسرت برگزار کرد و شهریور ۹۷ نیز برای تولید آلبوم مشترک با هنرمندان ایرانی به تهران آمد. شیلر این آلبوم مشترک را در آینده منتشر خواهد کرد.
    گفت وگوی اختصاصی خبرنگار موسیقی ایرنا با کریستوفر فون دیلن از نظرتان می گذرد.

    آلبوم جدید با هنرمندان ایرانی دارای چه ویژگی‌هایی است؟
    فون دیلن: خود را بسیار خوشبخت می دانم که توانسته ام با هنرمندان ایرانی کار کنم، من سازهای سنتی ایران را بسیار دوست دارم، مانند سنتور که صدای زیبایی دارد، همچنین دوتار، دف و نی که عالی و شگفت انگیز هستند.
    برای من بسیار جالب و حیرت انگیز است که جوانان ایرانی چگونه این سازها را می شناسند و در نواختن این سازها مهارت دارند.

    چرا به فکر ساختن آلبوم و اثری مشترک با ایرانیان افتادید؟
    فون دیلن: من همیشه در سفرهای حرفه ای خود با هنرمندان میزبان کارهای مشترکی را انجام داده و آثاری را ساخته ام. من موسیقی الکترونیک می سازم و این بسیار جذاب و هیجان انگیز است که این صدا و آوازها را با سازهای آکوستیک مخصوص دیگری پیشرفت دهم و این کار برایم با سازهای ایرانی بسیار منطقی به نظر رسید.
    کنسرت‌هایی که در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در تهران برگزار کردم، انرژی بسیاری به من داد و به همین دلیل تصمیم گرفتم این انرژی را به طور مستقیم روی موسیقی بگذارم. برای من افتخار بزرگی است که با هنرمندان ایرانی کار کنم از اجرای کنسرت‌های بعدی در ایران استقبال می‌کنم.

    موسیقی چه نقشی در پیوند فرهنگ دو کشور می‌تواند داشته باشد؟
    فون دیلن: من همیشه سعی کرده ام احساساتم را با موسیقی بیان کنم، گذشته از اینکه ما از کجا می آییم و کجا به دنیا آمده ایم، همه انسان هستیم، موسیقی یک زبان بین‌المللی و همگانی است که ما را به یکدیگر مرتبط می‌کند. امیدوارم موسیقی بتواند به انسان‌ها برای بهتر شدن کمک کند.

    آیا تمایل دارید که پل فرهنگی بین ایران و آلمان باشید؟
    فون دیلن: اگر پل ارتباطی طبیعی بین دو فرهنگ و ملت وجود داشته باشد، ما هم باید آماده عبور از آن باشیم.
    من شانس، خوشبختی و افتخار بزرگی داشتم که توانستم با موسیقی خود هزاران کیلومتر این سوی دنیا بین دو ملت ارتباط برقرار کنم و باعث تلفیق هنر ایران و آلمان شوم، من هرگز در خواب هم نمی دیدم که بتوانم پلی ارتباطی میان فرهنگ و هنر دو کشور باشم. این برای من خیلی غریب و باورنکردنی است.

    نظرتان در مورد فرهنگ ایران چیست؟
    فون دیلن: فرهنگ ایرانی برای من بسیار شگفت انگیز است و نکات بسیاری در این فرهنگ وجود دارد که می خواهم با آنها آشنا شوم. ارتباط جوانان ایرانی با فرهنگ و سنت سرزمینشان بسیار برایم جالب است؛ آنها اطلاعات بسیاری درباره فرهنگ خود دارند و به آن مشغول هستند. من کمتر کشوری را می‌شناسم که با فرهنگ سنتی خود چنین ارتباطی برقرار کرده باشد و چنین نقش مهمی برای آن در زندگی روزانه خود تعریف کرده باشد.

    نظرتان در مورد سفر به ایران و برنامه‌های این سفر چیست؟
    فون دیلن: بسیار بسیار از سفر به ایران لذت برده ام. هر لحظه برای من فراموش نشدنی بود و بی‌صبرانه منتظر سفر بعدی هستم، ایران برایم جالب، جذاب و شگفت انگیز است که طبیعتا به دلیل مردم خوب این کشور است.
    ارتباط با مردم ایران به من انرژی خاصی می دهد، خودم را خوشبخت احساس می کنم که دوستان خوبی در این کشور یافته ام. فقط باید مراقب خواب خود باشم چون در ایران چیزهای بسیاری برای دیدن و تجربه کردن وجود دارد که باعث می شود کم بخوابم و در حقیقت دلم هم نمی آید بخوابم چون همیشه می‌گویم فرصت برای خواب بسیار است.

     چه احساسی از سفر به ایران دارید؟
    فون دیلن: من هر بار برای سفر به ایران بسیار خوشحال هستم، پرواز به ایران بیش از ۴ ساعت و نیم طول نمی‌کشد، ایران برایم به قدری نزدیک است که انگار سرپیچ بعدی در خیابانی در برلین می توانم به آن برسم.
    از هواپیما خارج شدن و نفس عمیق کشیدن در هوای ایران فوق العاده است و اغلب اوقاتی که به ایران می رسم شب و هوا تاریک است و می توان از دور چراغ های شهر را دید که واقعا احساسی زیبا و عالی دارد.
    من مهمان نوازی ایرانیان را دوست دارم و همیشه سعی می کنم این انرژی را که دریافت کرده ام دوباره بازگردانم.

    https://musiceiranian.ir/?p=192896
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *