×
×

نخستین شب کنسرت ارکستر سمفونیک تهران برگزار شد

  • کد نوشته: 1907
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۵ام تیر ۱۳۸۹
  • ۱ دیدگاه
  • نخستین شب کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در تیرماه ۱۳۸۹ به رهبری شهرداد روحانی در تالار وحدت با حضور پرشمار مخاطبان و علاقه‌مندان برگزار شد. در ابتدای این کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی قطعه «کاپریس ایتالیایی» از آثار چایکوفسکی آهنگساز صاحب‌نام روس را اجرا کرد. این اثر با تک‌نوازی ترمپت آغاز شد و […]

  • نخستین شب کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در تیرماه ۱۳۸۹ به رهبری شهرداد روحانی در تالار وحدت با حضور پرشمار مخاطبان و علاقه‌مندان برگزار شد.

    در ابتدای این کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی قطعه «کاپریس ایتالیایی» از آثار چایکوفسکی آهنگساز صاحب‌نام روس را اجرا کرد. این اثر با تک‌نوازی ترمپت آغاز شد و سازهای زهی با تمی آرام آن را همراهی کرد. سپس این قطعه در بخش پایانی خود به صورت حماسی و با همراهی همه سازها به کار خود پایان داد.
    بعد از این قطعه، شهرداد روحانی رو به تماشاگران گفت: خوشحالم که هنوز در کشور خوبم ایران هستم و با همکارانم در ارکستر سمفونیک تهران به اجرای برنامه می‌پردازم. من دو نوع کار می‌سازم؛ یکی برای کسانی که در موسیقی اهل فن هستند و یکی هم برای کسانی که با موسیقی کلاسیک آشنایی چندانی ندارند و به واسطه این آثار با موسیقی علمی آشنا می‌شوند.
    وی ادامه داد: در ادامه این برنامه چهار قطعه از ساخته‌های من را خواهید شنید که جزو آثار دسته دوم هستند. من بسیار خوشحال هستم که برای نخستین بار در کشورم ایران این آثار را اجرا می‌کنم.
    «فریاد تهی» اثری بود که در ادامه این برنامه اجرا شد. این قطعه با سازهای ضربی و حماسه‌گونه آغاز شد و در ادامه با تمی سنگین به اجرا درآمد. این قطعه با تشویق‌های تماشاگران به پایان رسید. در ادامه، قطعه «حماسه» نیز به اجرا درآمد. سازهای بادی آغاز گر این اثر بودند. فرم میلیسماتیک و تحریرگونه در این اثر، به خوبی حس حماسه و شور را در شنونده ایجاد می‌کرد.
    بعد از اجرای این قطعه، برای اجرای قطعه بعدی، پیانو به وسط صحنه هدایت شد و شهرداد روحانی پشت آن نشست. «سرزمین مادری» با رهبری روحانی از پشت پیانو و با همراهی سازهای بادی و کوبه‌ای آغاز شد و سازهای زهی نیز در ادامه به همراهی پرداخت. سپس نوای پیانو با انگشتان روحانی و با ریتمی تند به صدا درآمد. این قطعه در حال و هوای موسیقی گیلکی شادی‌های کودکانه و جوانی را روایت می‌کرد که با یک کرشندو به پایان رسید.
    قطعه آخر بخش اول این کنسرت، «اصفهان» نام داشت که روحانی آن را براساس اثری از استاد جواد معروفی تنظیم کرده بود. این قطعه که در دستگاه بیات اصفهان ساخته شده بود با تک‌نوازی پیانو آغاز شد. این اثر محتوایی ملودیک داشت و ارکستر یا پیانو به تنهایی این ملودی‌ها را اجرا می‌کردند. گوشه صوفی‌نامه نیز در بخشی از این قطعه با اجرای پیانو و همراهی ارکستر شنیده می‌شد. بخش اول این کنسرت با تشویق بی امان تماشاگران به پایان رسید.
    در بخش دوم نیز سوئیت‌سمفونی «شهرزاد» از آثار معروف کورساکف آهنگساز برجسته روس به اجرا درآمد. این سمفونی در چهار موومان نام‌های «دریا و کشتی سندباد»، «شاهزاده قندهار»، «شاهزاده و ملکه جوان» و «جشن در بغداد» اجرا شد که آهنگساز با نگاهی به موسیقی شرق و داستان هزار و یک شب آن را نوشته است.
    پس از پایان اجرای این قطعه، ارکستر سمفونیک تهران با تشویق زیاد روبه‌رو شد و بخشی از «کاپریس ایتالیایی» را برای مخاطبان به اجرا درآورد و نخستین شب کنسرت تیرماه خود را به پایان رساند.
    در این کنسرت هنرمندانی همچون همایون خرم، مصطفی‌کمال پورتراب، هوشنگ کامکار و بهزاد عبدی حضور داشتند. همچنین تمام طبقات تالار وحدت و صندلی‌های آن مملو از تماشاگران علاقه‌مند بود.
    ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی و با همکاری انجمن موسیقی ایران همچنین در روزهای ۵، ۸ و ۹ تیرماه ساعت ۲۱ در تالار وحدت به اجرای برنامه می‌پردازد.

    https://musiceiranian.ir/?p=1907
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *