×
×

در نشست کرمانشاه

  • کد نوشته: 18961
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۳۰ام اردیبهشت ۱۳۹۱
  • ۰
  • شاهین فرهت ـ آهنگساز و موسیقیدان ـ صبح امروز (۲۷ اردیبهشت ماه) در نشستی میزان دستمزدش را از ساخت سمفونی‌های سفارشی اعلام کرد.  به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در نشست تخصصی که صبح امروز در سالن آمفی تئاتری کرمانشاه برگزار شده بود، شاهین فرهت اعلام کرد: بنده بابت ساخت یک سمفونی بیش […]

  • شاهین فرهت ـ آهنگساز و موسیقیدان ـ صبح امروز (۲۷ اردیبهشت ماه) در نشستی میزان دستمزدش را از ساخت سمفونی‌های سفارشی اعلام کرد.

     به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در نشست تخصصی که صبح امروز در سالن آمفی تئاتری کرمانشاه برگزار شده بود، شاهین فرهت اعلام کرد: بنده بابت ساخت یک سمفونی بیش از ۱۲ میلیون تومان دستمزد نمی‌گیرم در حالی که شاید دستمزد یک آهنگساز خیلی بیش از اینها باشد.

    او ادامه داد: گاهی بعضی از من می‌پرسند بابت سفارش گرفتن یک سمفونی بالای ۱۰۰ میلیون تومان می‌گیرم یا خیر در پاسخ به این سوال باید اعلام کنم بنده بابت سفارش هر سمفونی بیشتر از ۱۰ یا ۱۲ میلیون دستمزد نمی‌گیرم.

    این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش پیرامون فعالیت‌های حوزه هنری در زمینه موسیقی توضیح داد: بنده سال‌ها در دانشگاه تهران موسیقی تدریس می‌کنم و همه می‌دانند که بنده با کسی تعارف ندارم حوزه هنری در این مملکت فعالیت‌های زیادی برای ایران بزرگ کرده است که گاهی برایم سوال است دلیل این همه فعالیت چیست؟

    فرهت معتقد است: مشکل اساسی پیش روی موسیقی کمبود مکان برای موسیقیدان‌ها است که باعث می‌شود مسیر زندگی یک جوان علاقمند به موسیقی تغییر کند. موضوع مهمتر این است که رییسان حوزه هنری همیشه از عاشقان هنر هستند و خوبتر آنکه موسیقی را ترویج می‌دهند که تفکر انسانی را ارتقا می‌بخشد.

    این موسیقیدان همچنین گفت: پس از اینکه از بعداز اتمام تحصیلاتم به ایران آمدم اولین سازمانی که تلاش کرد آثار موسیقی کلاسیک را در ایران معرفی کنم حوزه هنری بود. هنر ملی هر جایی که مورد توجه قرار گیرد نشان دهنده قدرت هنری یک کشور است.

    فرهت که در سال‌های اخیر آثار سفارشی بسیاری ساخته و آن‌ها را توسط ارکسترها به اجرا رسانده است اظهار کرد: بزرگترین آثار جهان از قرن نهم سفارشی بوده است. موسیقی حرفه گرانی است و تنها هنری نامیده می‌شود که با تکنولوژی ارتباط برقرار می‌کند شما می‌توانید یک هدفون در گوش خود قرار داده و موسیقی گوش کنید. کدام یک از هنرها چنین قابلیتی دارند.

    او در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد: خیلی از موسیقیدان‌ها می‌گویند از راه موسیقی نمی‌توان پول درآورد. اما من می‌گویم از این راه پول درمی‌آورم. این هنرمند ادامه داد: موسیقی ارزش بسیاری دارد و باید اصالت‌های خود را حفظ کند به اعتقاد بنده باارزش‌ترین اثر اثر سفارشی است مگر اثری با ارزش‌تر سمفونی ۹ بتهوون داریم؟

    او خاطرنشان کرد: یک هنرمند با سفارش زندگی می‌کند. او باید کار کند و به نظر من آنچه بد است بی‌اعتنایی به یک هنرمند است. آرزو دارم سازمان‌هایی باشند تا هنرمندان را حمایت کنند.

    این استاد دانشگاه معتقد است: مردم موسیقیدان‌ها را بیسیار دوست دارند اما ایران کشوری است که هنوز از موسیقی اشباع نشده است این در حالی است که موسیقی اروپایی‌ها اشباع شده و کاملا به کمال رسیده است.

    فرهت با اشاره به افزایش سفارش اثر به موسیقیدان‌ها گفت: احساس می‌کنم اکنون اگر شرایط قبل از انقلاب بود کسی به من اثری سفارش نمی‌داد البته هنرمند هم باید قدری بی دربایستی بوده و خودش را تحمیل کند. چرا که تعداد هنرمندان زیاد شده و استعدادهای هنری ۱۰ برابر شده‌اند اما از طرفی مساله تشویق نیز بسیار مهم است. اگر کسی به من آهنگساز سفارش اثر ندهد شوقم را از دست می‌دهم. سالها بود که کسی به من سفارش اثر نمی‌داد و مجبور بودم آثارم را برای گنجه اتاقم بنویسم.

    شاهین فرهت در پایان سخنانش یادآور شد: هنر ایران تازه در حال شکوفا شدن است اما سیستم پخش آلبوم‌های موسیقی در کشور مناسب نیست و برای خرید یک اثر باید به جاهای خاصی برویم.

    ***

    به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست رضا مهدوی مدیر دفتر موسیقی حوزه هنری در سخنانی از تغییر سیاست‌های این مرکز در راستای انتشار آلبوم‌های موسیقی خبر داد.

    او توضیح داد: امسال به طور ویژه در چهار موضوع انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی، خانواده و مفاهیم انقلابی آثار را حمایت می‌کنیم.

    مهدوی با تاکید بر اینکه اکنون احترام در میان خانواده‌ها از میان رفته است یادآور شد: خانواده ایرانی از اولویت‌های کاری ماست چرا که خانواده به معنی دارایی ما تلقی می‌شود. از پدر و مادری سخن می‌گویم که سواد آن چنانی نداشتند اما شاهنامه را به خوبی حفظ هستند.

    رییس دفتر موسیقی حوزه هنری اظهار کرد: تاکنون ۳۵۰ ساعت موسیقی کم نظیر تولید کرده‌ایم که خیلی‌ها گفتند سابقه این کار در ایران وجود نداشته است.

    این آهنگساز همچنین از توجه به بحث موسیقی کودک نیز سخن گفت و افزود: متاسفانه بعد از انقلاب با یک فرهنگ آلمانی توسط سازهای سینتی سایور به موسیقی کودک پرداختیم در حالی که تصور نمی‌کنیم بتوان با یک کمانچه و ملودی‌های لری موسیقی کودک ساخت. بنابراین حوزه امسال در دو حوزه موسیقی کودک و بزرگسال فعالیت خواهد داشت. اگر فقط در زمینه تکنولوژی پیشرفت کرده و در زمینه پیشرفت اخلاقی نکوشیم گویی شکست خورده‌ایم.

    https://musiceiranian.ir/?p=18961
       
    برچسب ها شاهين فرهت

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *