×
×

گفتگو با مشاور حقوقی شرکت بیپ تونز

  • کد نوشته: 189056
  • 20 شهریور 1397
  • ۰
  • چندی پیش خبری در دیجیاتو منتشر شد مبنی بر اینکه تلگرام در حمایت از آلبوم ابراهیم محسن چاوشی اقداماتی علیه کانال‌هایی که این آهنگ ها را به طور غیر قانونی منتشر می‌کنند، انجام داده است. حال با تحقیقات بیشتر از مجموعه بیپ تونز، ناشر الکترونیکی بیشتر آثار موسیقایی کشور، متوجه شدیم که این اتفاق پیش‌تر هم رخ داده و امروزه تبدیل به یکی از سیاست‌های اصلی این شرکت شده تا حق و حقوق آثار هنرمندان را حفظ کند.

    گفتگو با مشاور حقوقی شرکت بیپ تونز
  • چندی پیش خبری در دیجیاتو منتشر شد مبنی بر اینکه تلگرام در حمایت از آلبوم ابراهیم محسن چاوشی اقداماتی علیه کانال‌هایی که این آهنگ ها را به طور غیر قانونی منتشر می‌کنند، انجام داده است. حال با تحقیقات بیشتر از مجموعه بیپ تونز، ناشر الکترونیکی بیشتر آثار موسیقایی کشور، متوجه شدیم که این اتفاق پیش‌تر هم رخ داده و امروزه تبدیل به یکی از سیاست‌های اصلی این شرکت شده تا حق و حقوق آثار هنرمندان را حفظ کند.

    «نیما عبدالله زاده» مشاور حقوقی شرکت بیپ تونز عنوان می‌کند که از ابتدا هدف بیپ تونز این بوده که از نشر غیر مجاز آثار ایرانی جلوگیری کند و به همین منظور هم از سال گذشته پروژه‌ای را با همکاری ناشران موسیقی آغاز کرده تا از دسترسی غیرقانونی به محتواهای موسیقایی جلوگیری کند:

    «این پروژه از ۳ لایه مجزا تشکیل شده که تیم حقوقی بیپ تونز همزمان در هر ۳ لایه اقداماتی را انجام داده است. لایه اول شامل بسترهای واسطی بود که کاربران از طریق این بسترها به محتوا دسترسی پیدا می کردند. نمونه های معروف آن جستجوی گوگل، تلگرام و یوتیوب بود که در هر سه مورد تیم حقوقی بیپ تونز با استفاده از امکاناتی که قانون Digital Millennium Copyright Act در اختیار صاحب اثر (و نماینده قانونی آن) گذاشته بود با این بسترها ارتباط پیدا کرد. هدف اصلی عدم امکان دسترسی کاربران از طریق این بسترها به محتواهای غیر مجاز بود و در مورد گوگل و یوتیوب همکاری های خوبی شد.»

    عبدالله زاده اما می‌گوید که تلگرام در ابتدا چندان همکاری با آنها انجام نداد و ناهماهنگی‌هایی رخ داد ولی در نهایت توانستند با انجام مکاتباتی، این اپلیکیشن پرکاربرد در ایران را نیز مجاب به همکاری کنند:

    «پس از مکاتبات ما با تلگرام، در صورتی که یک کانال و یا بات بصورت عمومی اثر مدنظر ما را در اختیار عموم قرار دهد ابتدا تلگرام به وی اخطار می دهد و در صورت ادامه این امر کانال و یا بات مربوطه حذف خواهد شد.»

    به نظر می‌رسد صحبت‌های عبدالله زاده می‌تواند به مسدودیت چندروزه کانال تلگرامی ملوبات (که به نشر موسیقی ایرانی می‌پردازد) و یا حذف بسیاری از قطعات موسیقایی دارای مجوز در این روبات نیز ربط داشته باشد. او البته ترجیح می‌دهد بیشتر درباره دیگر فعالیت‌های بیپ تونز درباره جلوگیری از نشر غیرقانونی آثار در پلتفرم‌های مختلف صحبت کند:

    «لایه دوم اقدامات ما تعامل با هاستینگ ها و تبلیغ دهنده ها است که هدف آن اولاً جلوگیری از فعالیت های وب سایت هایی است که با انتشار بدون اجازه آثار هنرمندان درآمدهای میلیونی کسب کرده اند. با آنکه از طریق حذف این وبسایت ها از صفحه جستجوی گوگل فشار زیادی به این سایت ها وارد کرده ایم ولی این پایان ماجرا نیست و هدف نهایی ما حذف کلی این سایت ها از طریق قطع درآمد آنها از تبلیغات و در ادامه حذف آنها از هاستینگ ها خواهد بود. لایه سوم پروژه کپی رایت بیپ تونز نیز استفاده از ظرفیت های قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان است. مطابق با ماده ۲۳ این قانون انتشار غیر مجاز اثر تا ۳ سال زندان را در پی خواهد داشت و ما با همکاری صاحبان اثر در موارد مشخص علیه ناقضان حقوق صاحبان اثر اقدامات قانونی لازم را انجام خواهیم داد.»

    به گفته عبدالله زاده برخی از شکایت‌های این مجموعه که تحقق یافته در این لینک قابل مشاهده است. او باور دارد که این اقدامات دستاوردهای خوبی داشته که یک جستجوی ساده در گوگل می‌تواند گواه صحبت‌هایش باشد. عبدالله زاده تاکید می‌کند که اساسا وظیفه اصلی پیگیری و جلوگیری انتشار غیر مجاز اثر وظیفه و حق صاحب اثر است ولی تعامل و اعتماد بیپ‌تونز با صاحبان اثر باعث شده تا آنها هم در این زمینه‌ها همکاری داشته باشند:

    «بیپ تونز با کمک دو تیم حقوقی مجزا در داخل و خارج از ایران و تقبل کامل هزینه ها (بدون دریافت کوچک ترین هزینه ای از صاحب اثر) نسبت به برخورد با نشر غیر مجاز آثار ایرانی اقدام می کند. در مقابل این امکان رو برای سایتها قرار دادیم تا با مشارکت در فروش قانونی آثار، خودشان هم سهمی از این فروش داشته باشند.»

    گفتنیست تاکنون چندین اپلیکیشن پخش و استریم موسیقی ایرانی که شاید صدها هزار دانلود هم داشته‌اند، از گوگل‌پلی حذف شده‌اند و احتمالا این اقدامات بیپ تونز و مجموعه‌های مشابه در این موضوع بی تاثیر نبوده است. مجموعه بیپ‌تونز به واسطه سایت بین‌المللی که دارد توانسته شکایات خود را جدی‌تر پیگیری کند و پلتفرم‌های مختلف را در راه هدف خود همراه سازد.

    شاور حقوقی این شرکت به دیجیاتو می‌گوید که بیشتر وبسایت‌هایی که هاستشان در ایران است، حالا در فروش قانونی اثر نقش دارند و امید می‌رود تا فرهنگ استفاده از محصول اورجینال و احترام به حق و حقوق مولف در ایران بیشتر جا بیفتد:

    «آلبوم ابراهیم در همان روزهای اول رکورد فروش موسیقی دیجیتال را شکست و بخش عمده ای از این موفقیت (علاوه بر کیفیت خوب آن) همین جلوگیری از انتشار غیر مجاز آن بوده است. البته قطعا ما هنوز به وضعیت ایده آل نرسیدیم و فاصله زیادی هم وجود دارد اما بیپ تونز با همکاری صاحبان اثر تمام تلاش خود را برای رسیدن به نقطه مطلوب خواهد کرد.»

       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *