×
×

امید جامع: واقعاً چقدر هیچ چیز سر جای خودش نیست

  • کد نوشته: 184771
  • 15 مرداد 1397
  • ۰
  • چهار پنج سال پیش بود که همکاری‌های «امید جامع» جوان با چند هنرمند سرشناس موسیقی پاپ خبر از یک پدیده می‌داد. او همزمان علاوه بر ترانه‌سرایی و آهنگسازی، چند اثر هم با صدای خودش منتشر کرد. اما فعالیت‌هایش در بازار موسیقی تداوم چندانی نداشت و گاهی بود و گاهی هم نبود. تا اینکه بالاخره چندی […]

    امید جامع: واقعاً چقدر هیچ چیز سر جای خودش نیست
  • چهار پنج سال پیش بود که همکاری‌های «امید جامع» جوان با چند هنرمند سرشناس موسیقی پاپ خبر از یک پدیده می‌داد. او همزمان علاوه بر ترانه‌سرایی و آهنگسازی، چند اثر هم با صدای خودش منتشر کرد. اما فعالیت‌هایش در بازار موسیقی تداوم چندانی نداشت و گاهی بود و گاهی هم نبود. تا اینکه بالاخره چندی پیش قطعه «هیچی سرجاش نیست» با صدای امید جامع منتشر شد و به وقفه تقریباً ۴ ساله در کارهایش پایان داد. این اثر بهانه خوبی بود تا چند روز پس از انتشارش سراغ امید جامع برویم و با او درباره این دوری و کارهای جدیدش گپ بزنیم.

    • *اول درباره این وقفه ۴ ساله کارهایت بگو و اینکه حتی شایعاتی هم درباره تو شکل گرفت.

    دلیل اصلی نبودن من در این چند سال کم‌کاری خودم بود و اینکه هنوز تکلیفم با خودم مشخص نبود. شرایط هم در کار موسیقی عجیب و غریب است و انجام کار فکر شده و خلاق یک ترسی به وجود می‌آورد که در این اوضاع گم نشوید. به یک جمع‌بندی رسیدم و خدا را شکر کارهایی تولید شده که می‌خواهم پشت سر هم منتشر کنیم.

    • *در این ۴ سال بیکار بودی؟

    نه. مشغول تولید کارهای جدید بودم و با دوستان دیگر نظیر رامین عبدالهی، نوژان حیدری، مهدی یراحی و رضا یزدانی و… پروژه‌هایی را داشتیم که به زودی پخش می‌شود. اما بیشتر تمرکز روی پروژه‌های خودم بوده و به امید خدا کارها با فاصله کمی ارائه می‌شوند.

    • *چند سال پیش و در یک بازه زمانی کوتاه کارهایی که برای دیگران تولید کردی و خودت ساختی با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد. خیلی‌ها هم از تو با عنوان یک استعداد جوان یاد می‌کردند که می‌تواند در بازار تأثیرگذار باشد. با توجه این کم‌کاری فکر می‌کنی بتوانی تأثیری در بازار موسیقی داشته باشی؟

    من آن زمان هم به فکر تأثیرگذاری نبودم و فقط کار می‌کردم. الان هم تأثیرگذاری در بازار موسیقی از سرم بیرون آمده است و بیشتر به انجام کار فکر می کنم. من آن زمان هم سن کمی داشتم و تجربه ام کافی نبود و از سمت کسی هم نیامدم که از او تجربه بگیرم. الان تجربه بیشتری به دست آمده و راحت تر می‌توانم کار کنم. چند سال پیش که شروع کردم تحت تأثیر شرایط بودم چون در ایران آن شکل از پروداکشن را نداریم که یک فرد بی‌تجربه بتواند در کنار یک شخص باتجربه کار کند و یاد بگیرد و من هم مجبور شدم خودم کم کم همه چیز را فرا بگیرم.

    • *الان هم خیلی به فکر رقابت با دیگران نیستی؟

    من در مسیر رقابت با بسیاری از خوانندگان پاپ نیستم ولی این اتفاق به هر حال رخ می دهد و کلاً هم ترجیح می دهم خیلی به این موضوع فکر نکنم چون از چیزی که هستم دور می‌شوم. مخصوصاً در شکل تبلیغات، دوستان کارهای دیگری انجام می دهند که من نه از لحاظ مالی می‌توانم در این زمینه با آنها رقابت کنم و نه دلیلی می بینم که بخواهم خودم را این شکلی در بازار نشان دهم. به همین دلایل است که به اصل تولید توسعه می آورد پایبند هستم. خودم ده سال تولیدکننده بودم و برای خوانندگان مختلف تولید کردم و هیچ ضعفی در این قضیه ندارم. اگر قرار است خبری از من بیاید دوست دارم درباره آثارم باشد و  اگر هم قرار است به چالش کشیده شوم دوست دارم برای تولیداتم باشد نه اینکه برای خودم حاشیه بسازم.

    • *در این مدت بازار را هم رصد می کردی؟

    اگر نخواهید بازار موسیقی را رصد کنید تبلیغات آنچنانی خواننده ها باعث می‌شود که به چشمتان بیاید. کارهای باحال و خوبی هم در این دوره شنیده ام. همین که هنرمندان موسیقی کار می کنند و بازار رونق دارد اتفاق خوبی است آن هم در کشور ما که انگار هنوز با موسیقی آشنا نیستیم. حالا اینکه کیفیت چقدر است و من چقدر دوست دارم باشد فارغ از نظرات من است. البته یک مقدار خلاقیت بیشتر در بازار موسیقی باشد هم شرایط بهتر می‌شود.

    • *در حال حاضر در بازار موسیقی اغلب تولیدکنندگان با رده سنی بالای ۲۸ یا ۳۰ و حتی تهیه‌کنندگانی با رده بالای ۴۰ سال برای تین‌ایج‌ها کارهایی تولید می کنند که مورد توجه قرار گرفته است. اما چرا تو که اختلاف زیادی با این طیف سنی نداری کارهایت آنقدر مورد توجهشان قرار نمی‌گیرد و بیشتر انگار سنین بالاتر مخاطب کارهایت هستند.

    اگر اینطوری تأثیرگذار شده‌ام که باید روش کارم را تغییر بدهم! چون مدل کاری خودم را پاپیولار تین‌ایج پسند می دانم. ادبیات من چون خیلی واقعی است و کلمات سخت ندارد و در همه کارها داستان می‌گوید، مخاطبم را اینطور قرار داده ام. به نظرم باید از من کارهایی شنیده شود و یک سری کار باید انجام بدهم تا آن زمان بتوانیم نتیجه بگیریم که روی این رنج سنی تأثیر داشته یا نداشته است. خودم فکر می کنم تا الان روی طیف سنی تین‌ایج تأثیر گذاشته باشد و از این به بعد هم بیشتر می‌تواند تأثیر داشته باشد چون من علاقه‌ای به موسیقی تاریخ مصرف‌دار یا کاری مختص یک رده سنی خاص ندارم. موسیقی درست اگر اجرا شود مورد توجه همه رده‌های سنی قرار می‌گیرد. مثل ما که بچه بودیم و انتخاب‌هایمان هنرمندانی بود که سن زیادی داشتند. به نظرم باید اجازه بدهیم مخاطب ما را انتخاب کند تا اینکه بگوییم برای فلان رده سنی کار می‌سازیم. اینکه بگویند صرفاً برای سنین پایین کار تولید می‌کنند شاید توجیه کیفیت پایین کارشان است چون منظور از سن پایین خیلی وقت‌ها این است که کار با کیفیت تولید ندارند و انگار مخاطبانشان نمی‌فهمند. در حالی که مخاطبان تین‌ایج و سنین پایین خیلی هم می‌فهمند. ما بچه بودیم و «مرغ سحر» گوش می‌دادیم و مگر آقای «محمدرضا شجریان» به این فکر می‌کرد که ادبیات کودک بنویسد. در کل نباید خودمان را پرچم‌دار یک رده سنی خاص معرفی کنیم و به هر حال انتخاب می‌شویم.

    • *الان مدل کارها کمی فرق کرده و آثاری که کلام و موسیقی ساده‌تر دارند به عنوان تین‌ایج پسند معرفی می‌شوند و میان آن رده سنی هم هیت می‌شوند.

    مگر گروه‌های چارتار و پالت مخاطب تین‌ایج ندارند در حالی که کارشان هم خوب است. کار خودتان را انجام دهید و آن چیزی که فکر می کنید درست است را تولید کنید و اجازه بدهید که مردم و مخاطبان شما را انتخاب کنند. فکر می کنم اگر سر جای خودمان باشیم بهتر است تا اینکه این مدلی کار کنیم.

    • *به سر جای خودمان بودن اشاره کردی ولی آهنگ جدیدت اسمش «هیچی سر جاش نیست» بود! این کار داستان خاصی داشت؟

    پنج سال پیش به فکرم رسید که واقعاً چقدر هیچ چیز سر جای خودش نیست و آن زمان تولیدش کردم. یک ویدئویی هم همان زمان از این کار پخش کردم. تولید این قطعه دلیل عاشقانه داشت و منظورم فقط همین است. اما چون هر کاری کنیم و هر حرفی بزنیم جامعه درگیر آن حرف می‌شود و درگیر هیچی سرجاش‌های نیست زیادی هست، در ابتدا حرف خودم را می زنم و در پایان که یک صدای همهمه است که فرصت من برای مردم است تا حرفشان را بگویند. من آن فرصت را دادم تا فریاد مردم در این کار وجود داشته باشد. این قطعه را به دلیل فریاد مردم تولید نکردم چون به نظرم در عشق هیچی سر جاش نیست که اگر در عشق همه چیز سر جای خودش قرار بگیرد، در مسائل و مشکلات بزرگتر مثل شرایط اقتصادی هم این اتفاق رخ می‌دهد.

    • *این کار تفکر پنج سال پیش امید جامع بوده و الان هم فکر می‌کنی شرایط آنطور است یا بدتر شده است؟

    شرایط برای من مثل هوا است! هوا گرم است و من هم ترجیح می‌دهم به آن یک لیوان آب خنکی که می‌خورم فکر کنم تا اینکه فقط به گرما فکر کنم! من می‌خواهم زندگی کنم و به قول استاد الهه قمشه ای هنرمند کل عمرش را می‌گذرد تا اینکه بگوید می‌شود خوب زندگی کرد و عشق داشت و به همین دلیل ایشان اعتقاد دارند که جایگاه هنرمند از شهید هم بالاتر است. وگرنه من امید جامع از اینکه چرا اوضاع اینطور است سر در نمی‌آورم. شاید بتوانم هزار نظر بدهم اما نه به نظر من گوش داده می‌شود و نه تأثیری دارد. اگر خود امید جامع آدمی باشد که تغییر کند و دروغ نگوید مطمئناً حکومتش هم به او دروغ نمی‌گوید. اگر خود امید جامع حواسش به همه چیز باشد مطمئناً سردمداران ما که پدران ما هستند، حواسشان بیشتر خواهد بود. یک سری از مسئولان ما قابل توجیه نیستند چون بد شده‌اند ولی اکثر آنها متوجه نیستند و باید توضیح بدهیم تا متوجه شوند.

    • *یک بخش خالی در کارهای تو موزیک‌ویدئو است. برای این آهنگ قصد تولید ویدئو نداری؟

    به فکر تولید یک ویدئوآرت برای این کار هستم ولی چون توقع من از پروداکشن خیلی زیاد است و دوست ندارم هرطور جلوی دوربین بروم بهتر است خودم را قوی‌تر کنم و بعد وارد این فاز شوم.

    • *کارهای بعدی در چه مرحله‌ای است؟

    برای کارهای بعدی مجوز گرفته‌ایم و تلاش من این است که بتوانیم با فواصل زمانی یک یا یک ماه و نیم کارها را تا بهمن منتشر کنم و آن زمان آلبومم را پخش کنم. درصدی از کارهای آلبوم من همین قطعات است که می‌شنوید و درصدی هم کارهای جدید است. هدفم این نیست که پخش گسترده داشته باشم و به اندازه مخاطبانم تولید می‌کنم و در اختیارشان می‌گذارم.

    • *هنوز با شرکت یا تهیه‌کننده خاصی وارد همکاری نشدی؟

    نه من می‌فهمم که تهیه‌کننده‌ها چه می‌گویند و نه آنها می‌فهمند که من چه می‌گویم! به دلیل اینکه آنها خیلی بلد هستند و من بی تجربه‌ هستم. همچنین آنها کارشان بیزنس است و کار من هم موسیقی است. تا کنون کسی پیشنهاد جدی مطرح نکرده است ولی چند پیشنهاد بوده که می‌خواستند کارهایی که روی دیگران انجام داده‌اند را روی من هم انجام دهند. در حالی که این موضوع را در نظر نمی‌گیرند که من یک مدل دیگری هستم. تهیه‌کننده‌های الان دوست دارند همه را در یک دسته‌بندی قرار بدهند. اما من بلد نیستم مثل بقیه باشم. خاص نیستم ولی هیچ دلیلی ندارد و طبیعت هم اجازه نمی‌دهد که عین هم باشیم.

    • *با توجه به این حجم سخت‌گیری در تولید کارهایت هنوز به فکر کنسرت نیستی؟

    اتفاقاً به کنسرت فکر می‌کنم ولی نه به کنسرت‌های بزرگ البته سالن بزرگی هم که نداریم! دوست دارم کنسرت‌هایم را تا آخر سال شروع کنم ولی می‌خواهم کوچک و در تعداد زیاد باشد. آن هم با مخاطبانی که شنونده کارهایم هستند و عکس‌هایم را صرفاً روی بیلبورد ندیده‌اند. هنوز قصد نکرده‌ام از موسیقی پول در بیاورم و می‌خواهم فعلاً کار کنم.

    • *مثل برخی از دوستان دیر به فکر پول در آوردن نیفتی!

    هر چقدر که تلاش کنم و برنامه‌ریزی کنم دنیای ما صاحب دارد و تصمیم من بزرگتر از او نخواهد بود. تلاشم را می‌کنم و همه چیز را به او سپرده‌ام. دمش گرم است و تا الان که لطف داشته و از الان به بعد هم با خیال راحت جلو می‌رویم.

       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *