×
×

/رهبر ارکستر/

  • کد نوشته: 18466
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۹ام اردیبهشت ۱۳۹۱
  • ۰
  • ارکستر ملی به مناسبت ایام عاشورا، برای نخستین بار موسیقی فیلم «شب دهم» را به صورت زنده اجرا می‌کند. به گزارش ایلنا، بردیا کیارس گقت: موسیقی این کار از ساخته‌های فردین خلعتبری است و برای نخستین بار است که فیلمی یک ساعت و نیمه از این سریال ساخته شده است و در اواخر خرداد هم […]

  • ارکستر ملی به مناسبت ایام عاشورا، برای نخستین بار موسیقی فیلم «شب دهم» را به صورت زنده اجرا می‌کند.

    به گزارش ایلنا، بردیا کیارس گقت: موسیقی این کار از ساخته‌های فردین خلعتبری است و برای نخستین بار است که فیلمی یک ساعت و نیمه از این سریال ساخته شده است و در اواخر خرداد هم ارکس‌تر ملی موسیقی این فیلم را به طور زنده و هم زمان اجرا می‌کند.

    رهبر ارکس‌تر ملی در مورد لزوم حمایت‌های دولتی از ارکس‌تر ملی گفت: برای تداوم یک حرکت هنری در هر حوزه‌ای فارغ از شور و اشتیاق هنرمندان به حمایت‌های مالی مسئولین هم نیاز است. ارکس‌تر ملی هم تا کنون موفق به کسب این حمایت‌ها بوده و با استفاده از همین حمایت‌ها به حیات خودش ادامه داده است. اما با برنامه ریزی بیشتر و تاریخمند کردن حمایت‌های مالی، ارکس‌تر ملی می‌تواند با توجه به این امکان برای استفاده از آن برنامه ریزی‌هایی داشته باشد و این برنامه‌ریزی‌ها در راستای اعتلا و رشد موسیقی مقامی ایران است.

    وی توضیح داد: از جمله اهداف کاری ارکستر ملی این است که ملودی‌های موسیقی مقامی و فولکلور نواحی مختلف ایران را با رنگ و بو و ساز بندی امروزی و نوشتن برای ارکس‌تر اجرا کند. شاید بتوان گفت که موسیقی مقامی ما الماسی است که در ارکستر ملی می‌کوشیم تا انگشتری برای آن طراحی کنیم تا این الماس بیشتر و بهتر به چشم آید. اگر این نت‌ها آرشیو شود، تبدیل به گنجینه‌ای از موسیقی مقامی می‌شود و می‌تواند در سال‌های بعد هم مورد استفاده قرار گیرد. کما اینکه در حوزهٔ موسیقی کلاسیک هم آرشیو غنی‌ای موجود است و دسترسی به گنجینه‌ای از تاریخ موسیقی کلاسیک می‌سر است.

    کیارس گفت: با حمایت معاونت هنری و دفتر موسیقی و تخصیص بودجه به این ارکستر، این امکان وجود دارد که به آهنگسازان، ساخت قطعاتی از موسیقی مقامی برای اجرا در ارکستر ملی سفارش داده شود. البته قطعاتی برای اجرای ارکستر ملی وجود دارد، اما این قطعات به نسبت منابع ارکس‌تر سمفونیک خیلی محدود‌تر است. و البته می‌توان این قطعات را در سراسر ایران اجرا کرد تا مردم مناطق مختلف از موسیقی دیگر نواحی لذت ببرند و با موسیقی نواحی مختلف ایران آشنا شوند.

    رهبر ارکستر ملی خاطر نشان کرد: خوشبختانه از سوی معاونت هنری ارشاد به ما گفته‌اند که لیستی برای خرید ساز‌ها، نت و لوازم جانبی ساز‌ها به مسئولین ارائه دهیم. این حرکت در ذات برای ما امیدوارکننده است که دست کم مسئولین با نیازهای ارکستر ملی آشنا هستند و امیدواریم که ایده‌هایی از این دست عملی هم شوند. چون ساز‌ها و حتی صندلی‌های نوازنده‌ها روی سن، متعلق به ۵۰ سال پیش است و نیاز به تعمیر و حتی‌گاه نیاز به خریداری ساز و ابزارهای نو است. کارهایی از این دست ماندگار است. این حرکت مسئولین هم به تداوم کاری ارکس‌تر ملی کمک می‌کند و هم نام مسئولین را در کمک به رشد و اعتلای موسیقی ملی ایران زنده نگه می‌دارد.

    بردیا کیارس گفت: من همواره این نقد را به مسئولین داشته‌ام که یک صدم حمایتی که از تیم‌های فوتبال می‌شود را از ارکسترهای موسیقی نمی‌کنند. در حالی که ما هیچ فوتبالیست جهانی نداریم. اما موزیسین‌هایی داریم که در سطح دنیا مطرح هستند و نام ایران را با اجراهای متفاوتشان در جای جای جهان زنده نگه داشته‌اند. کشورهای اروپایی هم که چیزی برای صادرات ندارند، روی هنرشان سرمایه گذاری می‌کنند و می‌کوشند به این ترتیب فرهنگ و هنرشان را به دیگر کشور‌ها عرضه و معرفی کنند.

    وی درپایان خاطر نشان کرد: مدام از اینکه مغزهای علمی از کشور بیرون بروند، ابراز نگرانی می‌شود. در حالی که خروج استعدادهای هنری از کشور هم به‌‌ همان میزان نگران کننده است.

    بردیا کیارس کنسرتی با همکاری گروه کامکار‌ها، بزرگداشت احمد پژمان و اجرای قطعه‌ای از این آهنگساز روی اشعار سهراب و کنسرتی مختص به موسیقی مقامی کردی و لری و بختیاری را ازجمله برنامه‌های آتی ارکستر ملی برشمرد که هنوز زمان اجرای آن‌ها مشخص نشده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=18466
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *